Euro e Dolce, TVR e lefteră: de ce postul public a pierdut Euro 2016 şi câţi abonaţi vor fi afectaţi de această lovitură

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Golul lui Keşeru (nr. 13) a doborât Feroe, iar România e aproape calificată la Euro 2016. FOTO: Mediafax
Golul lui Keşeru (nr. 13) a doborât Feroe, iar România e aproape calificată la Euro 2016. FOTO: Mediafax

Pentru prima dată în istorie, un turneu final nu se va vedea, integral, la postul public, după ce Telekom, care deţine canalul Dolce Sport, a achiziţionat drepturile pentru Campionatul European din 2016.

În 2012, TVR a televizat, în direct, doar 60 la sută din cele 31 de meciuri ale Campionatului European. În 2016, postul public riscă să piardă de tot turneul final!

La precedenta ediţie a competiţiei, după un mare scandal, TVR a sublicenţiat către Dolce Sport 12 partide din faza grupelor, plus toate confruntările din fazele eliminatorii. Cele 12 meciuri din grupe, care au fost transmise, în direct, de Dolce Sport, au putut fi urmărite pe TVR doar în reluare. 

La vremea respectivă, Cristian Niţulescu, membru în Consiliul de Administraţie al Televiziunii Române, a dezvăluit că acordul prin care postul public a cedat partidele la Dolce a fost unul din care TVR a ieşit în pierdere. „Fiecare întâlnire de la Euro 2012 a costat 300.000 de euro pentru noi. La media plătită, ar fi trebuit să primim 3,6 milioane de euro de la Dolce, însă ei ne-au dat doar 3 milioane de euro“, a explicat Niţulescu.

Duminică, au rămas fără rezumate

La trei ani de la scandalul TVR – Euro 2012 – Dolce Sport, postul public a ajuns într-o situaţie financiară atât de proastă, încât n-a mai putut achiziţiona drepturile pentru Euro 2016! UEFA le-a solicitat celor de la TVR o garanţie bancară de 4,5 milioane de euro şi, cum aceasta n-a putut fi furnizată de reprezentanţii postului, pe fir a intrat Telekom, care a şi cumpărat, integral, drepturile pentru turneul final.

Criza de la TVR e atât de gravă încât, duminică, postul a rămas fără rezumatele partidelor din preliminarii, disputate în weekend. Potrivit jurnalistului Cătălin Tolontan, UEFA a blocat accesul celor de la TVR la rezumate din cauza restanţelor financiare!

TVR: „Rămânem în cursă“

Euro 2016 se va desfăşura în perioada 10 iunie – 10 iulie, în Franţa, iar cele 51 de meciuri vor putea fi urmărite, în România, doar pe Dolce Sport, post deţinut de Telekom.

Totuşi, 23 din cele 51 de partide din cadrul turneului final sunt incluse într-o opţiune denumită „free-to-air“. Ea poate fi achiziţionată de un post liber la distribuţie pentru care cabliştii nu trebuie să plătească o taxă suplimentară. TVR ţinteşte acum cumpărarea acestei opţiuni. 

„Televiziunea Română rămâne în cursa pentru achiziţionarea drepturilor de difuzare TV a opţiunii free to air pentru Campionatul European din 2016. Pachetul vizat conţine 23 de partide şi include obligatoriu meciurile echipei naţionale, în cazul în care aceasta se califică, precum şi pe cele din fazele eliminatorii (sferturi, semifinale, finala)“, scrie în comunicatul TVR.

Planul postului public e să ia bani de la guvern pentru achiziţionarea opţiunii free to air, folosindu-se de Hotărârea Guvernului nr. 47/2003. Potrivit acesteia, bugetul de stat poate finanţa achiziţionarea evenimentelor de interes major, categorie în care intră: Festivalul Internaţional „George Enescu“, Jocurile Olimpice de Iarnă, Jocurile Olimpice de Vară, Campionatul Mondial şi cel European de fotbal şi jocurile de calificare ale echipei naţionale de fotbal a României.

Învinşi de Pro TV în Ligă

TVR insistă că rămâne în cursă pentru opţiunea free-to-air de la Euro 2016, însă, problema e că, în iarnă, postul public a pierdut o astfel de cursă. Atunci, s-au vândut drepturile TV pentru Liga Campionilor pe următorii cinci ani, iar opţiunea free-to-air, deţinută acum de TVR, a ajuns la Pro TV. Astfel, din toamnă, Televiziunea Română va rămâne şi fără partidele din Ligă pe care le transmite acum în fiecare marţi.

Audienţe minuscule în 2012

Revenind la Dolce Sport, canalul a înregistrat audienţe foarte mici, acum trei ani, când a transmis partide din cadrul Euro 2012. Cel mai urmărit meci a fost Franţa – Anglia la care s-au uitat 119.000 de telespectatori. Prin comparaţie, cel mai urmărit joc de pe TVR, finala Spania – Italia, a strâns 2,6 milioane de oameni în faţa televizoarelor. Trebuie precizat însă faptul că, în ultimii trei ani, numărul abonaţilor Telekom (fost Romtelecom) a fost într-o permanentă creştere.

9,3 milioane de euro a plătit TVR pentru achiziţionarea drepturilor pentru Euro 2012.

70% din români nu vor vedea Euro 2016

Telekom, furnizorul de cablu care a cumpărat drepturile pentru Campionatul European din Franţa, are aproximativ 1,700,000 de abonaţi dintr-o piaţă de şapte milioane. Pe lângă Telekom, Dolce Sport e şi în grila unor furnizori mici de cablu din România, însă, una peste alta, aproximativ 70 la sută din români n-au acces la acest canal şi nu vor vedea, integral, Euro 2016. 

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite