Va pierde Novak Djokovic sponsori după scandalul din Australia?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Novak Djokovic

Sportul nu mai este de mult al fanilor, sportul nu mai este despre sport, este despre recorduri, marketing şi bani, mulţi bani. Fiecare record înseamnă o cupă în plus dar mai ales înseamnă noi sponsori. Majoritatea sportivilor de top câştigă mai mult din vânzarea imaginii decât din salarii sau premii.

Conform topului Forbes, anul trecut, Novak Djokovic a câştigat doar 8 milioane de dolari din premii şi aproximativ 30 de milioane de euro din contracte de publicitate. Sportivul sârb are contracte cu Lacoste (sponsor tehnic), Telekom Serbia, Peugeot, Raiffeisen Bank, Hublot, Head, Asics şi UKG.

Este important de spus că Djokovic este unul dintre sportivii cu o valoarea de piaţă relativ scăzută, chiar dacă este numărul 1 mondial la un sport foarte urmărit. Acesta vine dintr-un stat mic, cu putere de cumpărare redusă iar cota sa de marketing a crescut în ultimii ani datorită performanţelor incredibile. De exemplu, Roger Federer a câştigat în 2021 doar 600.000 de dolari din premii şi aproximativ 90 de milioane de dolari din publicitate.

Brandurilor le plac învingătorii

Conflictul dintre Novak Djokovic şi statul australian a ţinut prima pagină a ziarelor din toată lumea. Tenismenul sârb a avut, probabil, mai multă publicitate decât în tot restul carierei deoarece povestea sa a fost acum urmărită de foarte multă lume, nu doar de pasionaţii tenisului.

În cele câteva zile în care s-au desfăşurat evenimentele, brandurile cu care Djokovic are contract s-au ferit să exprime public vreo poziţie. După ce acesta a pierdut procesul cu statul australian şi a fost împiedicat  să participe la Australian Open, lucrurile au început să se schimbe:

Sponsorul tehnic al lui Novak Djokovic, Lacoste, a făcut următoarele precizări: „Cât mai curând posibil, vom lua legătura cu Novak Djokovic pentru a analiza evenimentele care i-au însoţit prezenţa în Australia. Le dorim tuturor un turneu excelent şi mulţumim organizatorilor pentru toate eforturile depuse pentru a se asigura că turneul se desfăşoară în condiţii bune pentru jucători, staff şi spectatori”.

Banca austriacă Raiffeisen a spus că parteneriatul său cu tenismenul datează „cu mult înainte de raportarea privind starea de vaccinare a lui Novak Djokovic sau participarea acestuia la Australian Open” şi că „În calitate de sponsor, monitorizăm îndeaproape situaţia în curs”.

Compania elveţiană de ceasuri a declarat că: „Hublot îşi va continua parteneriatul cu numărul unu mondial în tenis.”

Producătorul francez de automobile Peugeot şi firma japoneză de echipament sportiv Asics (care îi asigură sârbului încălţămintea) nu au comentat încă pe această temă.

Poziţionările brandurilor care-l sponsorizează pe Novak Djokovic au fost destul de reci, cu excepţia notabilă a Hublot. Dacă sârbul ar fi câştigat procesul cu statul australian şi ar fi jucat la Australian Open, probabil poziţionarea lor ar fi fost diferită.

Contează cât de mulţi bani are publicul tău

Opoziţia lui Djokovic faţă de vaccinarea împotriva Covid-19 evidenţiază dilema cu care se confruntă sponsorii anumitor sportivi, care trebuie să-şi cântărească abordarea atunci când atleţii ridică obiecţii faţă de măsurile de sănătate publică recomandate pe scară largă. Strict în cazul Djokovic putem spune că sârbul a împărţit planeta în două, dar cele două jumătăţi nu sunt egale din punct de vedere financiar. Dacă privim harta lumii vedem că statele mai bogate au rată mai mare de vaccinare şi deci o acceptare mai mare a vaccinării pe scară largă, inclusiv a sportivilor.

Din punct de vedere al business-ului, pentru Lacoste, Hublot sau Peugeot este mai rentabil ca imaginea ta de brand să fie plăcută mai degrabă la Sydney decât la Belgrad sau la Paris faţă de Bucureşti.

Dacă Novak Djokovic va continua aceeaşi linie dură de discurs şi nu va mai participa la turneele majore din cauza vaccinului, acesta va pierde în mod garantat o parte importantă din sponsori

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite