Dietă şi Fitness

articolul anterior articolul urmator

Mâncăruri interzise în sarcină

0
10 Mar 2019 13:48:46
Autor: Daniela Serb
Alimentaţia gravidei trebuie să fie echilibrată şi naturală
Alimentaţia gravidei trebuie să fie echilibrată şi naturală

În sarcină, hormonii o iau razna, muşchii şi ligamentele se întind, inima face ore suplimentare, iar corpul îşi face multe rezerve de lichide şi grăsime. Este o perioadă în care avem nevoie să ştim cum să ne hrănim corect şi care sunt mâncărurile interzise în sarcină.

În timpul celor nouă luni de sarcină, organismul femeii „face“ copilul aproape din nimic, afirmă dr. Marilyn Gleville, expertă britanică în sănătatea femeii, membră a Societăţii Regale de Medicină. „Din acest motiv, nu vă pot evidenţia îndeajuns importanţa unei diete sănătoase şi plină de alimente nutritive“, menţionează aceasta în „Cartea sănătăţii femeii“.

Într-o oarecare măsură, copilul este protejat în uter, iar dacă mama nu consumă alimentele potrivite copilul va lua ce are nevoie din rezervele acesteia. Cu toate acestea, nu trebuie subestimate efectele alegerilor alimentare pe care o femeie însărcinată le face. Copilul în dezvoltare este foarte sensibil la nivelul nutritiv, iar un aport sărac în nutrienţi esenţiali poate altera rata de dezvoltare a organelor copilului şi le poate influenţa funcţionarea pe termen lung. Rezultatul poate fi un risc crescut de probleme de sănătate pentru cel mic, atât la naştere, cât şi în viaţa adultă.

Peştele gras, limitat la două porţii pe săptămână. Mâncăruri interzise în sarcină

Chiar dacă nu trebuie să crească foarte mult cantitatea de alimente consumate în sarcină , nevoia de nutrimente esenţiale în timpul gravidităţii este mare. Gravida are nevoie de un aport optim de vitamine din grupul B, vitamina E, vitamina D, magnezeiu şi seleniu, precum şi zinc.

Sunt recomandate proteinele vegetale sau animale, leguminoase, peşte, produse lactate, nuci, seminţe, fasole, cereale integrale, broccoli, spanac.

Grăsimile esenţiale se găsesc în peşte gras, seminţe şi nuci şi aportul lor trebuie să fie suficient în organism, întrucât sunt cruciale pentru dezvoltarea creierului, a ochilor şi a sistemului nervos al copilului, mai ales în ultimul trimestru de sarcină.

Peşte gras trebuie să se regăsească în dieta gravidei de două ori pe săptămână din cauza riscului de mercur toxic. Sunt de evitat rechinul, peştele spadă, dar şi tonul –  se admit două bucăţi de peşte sau patru conserve medii. Ceilalţi peşti graşi – sardine, somon, hering, macrou, hamsii sunt în regulă, subliniază dr. Glenville. Suplimentele de ulei  de peşte sunt bune atâta timp cât se cunoaşte sursa.

Gravida mai are nevoie de fier întrucât volumul de sânge creşte şi este nevoie de fier pentru a produce hemoglobină. Sursele alimentare bune sunt ouăle, vegetalele cu frunze verzi, algele marine, caisele, linte, mei, cereale integrale. Printre mâncărurile de evitat în sarcină este ficatul, din cauza aportului crescut de vitamina A care poate fi toxică pentru copil.

Pentru a ajuta organismul să absoarbă mai bine fierul din alimente, specialista recomandă evitarea consumului de ceai verde cu 30 de minute înainte sau după masă – taninul din ceai blochează asimilarea de fier şi de alte minerale precum calciul.

Calciul este necesar pentru oase şi dinţi, iar corpul gravidei absoarbe mai mult din alimente în această perioadă. Surse bune sunt produsele lactate naturale, seminţele de susan şi peşte ale cărui oase pot fi consumate -  somon la conservă, de exemplu. Ca alimente de evitat în sarcină sunt spanacul cu rubarba care conţin acid oxalic care blochează absorbţia calciului în organism.

Acidul folic este un nutrient esenţial în sarcină, lipsa sa fiind una dintre cauzele pentru care apar defectele de tub neural la făt. Necesarul de acid folic al organismului poate fi atins prin consumarea în fiecare zi a unei legume de culoare verde închis, a fructelor precum bananele şi căpşunele sau din suplimentele indicate de medic.

Vitamina C este şi ea necesară pentru dezvoltarea normală a fătului, pentru oase şi dinţi sănătoşi. Surse bune sunt citricele, fructele de pădure, broccoli, conopida, ardeiul gras.

Alimentele „nesănătoase“. Mâncăruri interzise în sarcină

Fast-food-ul, prăjelile care conţin grăsimi hidrogenate – trans - şi cărnurile procesate – cârnaţii, hamburgerii – fac parte din categoria mâncărurilor interzise în sarcină.

Sunt de evitat cărnurile nepreparate, carnea de pasăre şi peştele, care pot determina toxiinfecţii alimentare, la fel şi ouăle crude, care pot fi surse de Salmonella. Chiar dacă nu afectează copilul, cauzează gravidei diaree, vărsături şi stare de rău.

Mâncăruri care pot provoca diferite afecţiuni sunt şi pateurile cu carne, salatele deja preparate, brânza nepasteurizată sau cu mucegai. Toate acestea pot conţine Listeria care se transmite fătului putând duce la pierderea sarcinii. Brânza de vaci şi cea maturată sunt acceptate.

Dulciurile, ciocolata, alimentele procesate şi băuturile carbogazoase sunt bogate în carbohidraţi rafinaţi şi nu au nicio valoare nutritivă. Cafeinea poate mări riscul pierderii de sarcină, deci limitaţi consumul zilnic la o ceaşcă de cafea sau de ceai. Şi alcoolul poate face rău dezvoltării copilului şi ar trebui eliminat complet din dieta femeii gravide.

Cu toate acestea, doar pentru că sunteţi însărcinată nu înseamnă că trebuie să deveniţi obsedată de alimentaţie, mai spune dr. Glenviile. Dacă în proporţie de 90% dieta este sănătoasă puteţi să vă permiteţi o gustare din când în când, precum o îngheţată sau o ciocolată. Dar, trebuie alese cele de bună calitate, fără îndulcitori artificiali, conservanţi, coloranţi etc.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii