Activarea unuia dintre segmentele ADN poate proteja împotriva îmbătrânirii premature

Foto: Arhiva Adevărul

După activarea forţată a genei FOXM1, şoarecii au trăit cu 20-25 de săptămâni mai mult şi au suferit mai puţine boli.

Biologii au încetinit îmbătrânirea şoarecilor cu câteva zeci de săptămâni cu ajutorul terapiei genice care creşte activitatea genei FOXM1. Rezultatele experimentelor oamenilor de ştiinţă au fost dezvăluite într-un articol publicat în revista Nature Aging.

Potrivit cercetătorilor, creşterea activităţii genei FOXM1 a protejat parţial şoarecii cu progerie (sindrom de îmbătrânire prematură), de îmbătrânirea accelerată şi a avut ca efect creşterea speranţei de viaţă la rozătoarele normale. Acest lucru sugerează că un control al nivelului activităţii genei FOXM1 poate fi utilizat pentru a combate efectele îmbătrânirii normale şi rapide.

Mulţi oameni de ştiinţă cred că îmbătrânirea este complet întâmplătoare în natură. În opinia lor, apare de la sine ca urmare a acumulării de mutaţii şi defalcări aleatorii în celule. După cum arată experimentele recente ale oamenilor de ştiinţă de la Universitatea din Rochester (SUA), curăţarea corpului de celulele deteriorate cu ajutorul terapiei genice le-a prelungit semnificativ viaţa.

Un grup de biologi condus de Vadim Gladyshev, profesor la Universitatea Harvard (SUA), a descoperit că mutaţiile ADN şi defalcarea celulelor se pot acumula rapid în corpul persoanelor în vârstă şi al animalelor, ca urmare a defecţiunilor în funcţionarea genelor asociate cu diviziunea celulară.

Încetineşte îmbătrânirea
Una dintre secţiunile ADN-ului - gena FOXM1 este responsabilă de producerea a câtorva zeci de enzime care joacă un rol important în procesul de diviziune celulară. Recent, profesorul Gladyshev şi colegii săi au descoperit că activarea forţată a FOXM1 în culturile de celule de piele ale pacienţilor cu progerie a îmbunătăţit semnificativ starea lor şi a încetinit îmbătrânirea lor.

Biologii au testat ce se întâmplă dacă această bucată de ADN este activată forţat în celulele rozătoarelor normale şi a celor îmbătrânite prematur. Pentru a face acest lucru, oamenii de ştiinţă au creat o terapie genetică, datorită căreia o copie suplimentară a FOXM1 a fost inserată în genomul şoarecilor şi au urmărit viaţa animalelor transgenice în următoarele luni şi ani. Aceste experimente au arătat că activitatea crescută a genei FOXM1 a suprimat o parte semnificativă a simptomelor progeriei şi, de asemenea, a prelungit viaţa şoarecilor sănătoşi şi a întârziat debutul bătrâneţii. În medie, rozătoarele transgenice au trăit cu aproximativ 20-25 de săptămâni mai mult decât în ​​mod normal şi au suferit mult mai puţine boli senile şi cancer în ultimele luni de viaţă decât animalele din grupul de control.

Aceasta din urmă a venit ca o surpriză pentru oamenii de ştiinţă, deoarece aceştia se aşteptau ca o creştere a activităţii genelor asociate cu diviziunea celulară să conducă la o creştere semnificativă a incidenţei tumorilor. Cu toate acestea, lucrul aşteptat nu s-a întâmplat. Oamenii de ştiinţă intenţionează să dezvăluie cauzele în experimentele ulterioare pe şoareci şi alte animale cobai.