Medicină

articolul anterior articolul urmator

Curiosul caz al unui supravieţuitor de cancer: ADN-ul său aproape a dispărut în urma unui transplant

10 Dec 2019 08:04:56
Autor: Cristina Ene
Chris Long a descoperit că ADN-ul său s-a schimbat după transplant

După un transplant de măduvă, un bărbat care suferea de leucemie a aflat de la colegii săi criminalişti, care hotărăseră să urmărească ce se întâmplă cu ADN-ul său în timp, că nu mai avea ADN propriu nici în sânge, nici în cea mai mare parte a corpului. Chris Long devenise o himeră, o persoană care avea două coduri ADN în loc de unul singur.

Long, care lucra la departamentul de informatică al Biroului şerifului din Washoe County, Nevada, a acceptat un experiment propus de colegii săi criminalişti în care să urmărească cum va fi influenţat ADN-ul său după transplantul de măduvă pe care urma să-l facă.

La patru ani de la transplant ei au constatat o transformare surprinzătoare: colegul lor devenise o himeră.

„A fost un şoc destul de mare pentru noi să aflăm că ADN-ul lui Chris aproape că dispăruse cu totul”, a spus Darby Stienmetz, criminalist la biroul şerifului din Washoe County, citat de The Independent care preia un al articol apărut în The New York Times.

Termenul de himeră provine de la o creatură care scuipă flăcări din mitologia greacă, un hibrid leu-capră-şarpe. Doctorii şi experţii criminalişti ştiu de multă vreme că anumite proceduri medicale pot transforma oamenii în himere, dar nu şi unde în corp mai poate ajunge ADN-ul donatorului în afară de sânge.

Diagnosticat cu leucemie acută mieloidă şi sindroame mielodisplazice ceea ce înseamnă că organismul nu produce suficiente celule roşii sănătoase, bărbatul nu credea că va rămâne în viaţă, astfel că experimentul l-a ajutat să-şi ia gândul de la asta.

A supravieţuit şi s-a întors la muncă, şi colegii săi au continuat să urmărească evoluţia ADN-ului său. În decurs de patru luni de la procedură sângele său fusese înlocuit de cel al donatorului. Mostre de ADN de pe buze, obraji şi limbă au arătat că şi acestea conţineau ADN de la donator, în proporţii care se schimbau, scăzând sau crescând pe parcursul a patru ani de la transplant. Doar regiunea pieptului şi firele de păr din cap rămăseseră neafectate. Însă descoperirea cea mai surprinzătoare a fost faptul că după patru ani ADN-ul din lichidul său seminal era cel al donatorului.

Întrebaţi despre posibilitatea ca unei persoane să i se transfere genele unei alte persoane în urma unui transplant, trei experţi în transplanturi de măduvă au spus că acest lucru este imposibil.

Nu ar trebui să fie posibil ca în urma unei astfel de proceduri, cineva să devină tatăl unui copil care nu-i al său, a spus Rezvani, director medical al centrului de transplant al Universităţii Stanford.

Dacă în cazul gemenilor e posibil să se facă un transfer de ADN în uter, într-un caz precum al lui Log acest lucru nu ar trebui să fie posibil: celulele roşii ale unui donator n-ar trebui să poată genera noi celule spermatice. Doctorii care l-au tratat au fost de acord : Long îşi făcuse vasectomie şi aşa se explica prezenţa ADN-ului donatorului în lichidul său seminal.

Mi s-a părut pur şi simplu incredibil că pot să dispar cu totul şi altcineva să apară în locul meu.

Cazul lui Long a fost prezentat în septembrie la o conferinţă  internaţională criminaliştilor. „Creierul şi personalitatea lor n-ar trebui să se schimbe”, a spus Andrew Rezvani, directorul departamentului de transplant de măduvă de la Centrul Medical al Universităţii Stanford.

Oamenii de ştiinţă din laboratoarele de criminalistică nu se aşteaptă ca autorul unei crime sau victima sa să aibă două coduri ADN, ceea ce poate duce la condamnări ale unor nevinovaţi.

Anchetatorii şi criminaliştii americani s-au mai confruntat cu cazuri de himerism mergând pe urmele unor infractori sau criminali: într-un caz de viol petrecut în Alaska în 2005, victima povestea de un singur atacator în timp ce analizele ADN arătau că fuseseră doi. Violatorul trecuse printr-un transplant de măduvă.

Realist
10.12.2019, 13:13:56

Nu e nimic senzational in aceasta poveste - practic sunt de subliniat doar implicatiile criminalistice si de medicina legala (au fost si cazuri de teste de paternitate esuate din aceasta cauza): -Maduva osoasă este un tesut avand rolul de a produce celulele stem - cele din care se dezvolta (in principal) celulele rosii (defecte sau insuficiente la bolnavi de leucemie). Ca urmare, e firesc ca celule rosii rezultate sa aiba ADN-ul donatorului ! Numai ca de obicei, procesul este limitat si temporar - aici este prezentat un caz mai rar, in care celule stem ale donatorului au ajuns si in alte zone ale corpului. Dar s-a mai intamplat, chiar sa se schimbe si grupa sange dupa un astfel de transplant ! -Privind himerele biologice - au mai fost cazuri rezultate din absorbtia unui embrion de catre geamanul sau - rezulta o persoana care are in anumite parti ale corpului celule biologice cu ADN-ul gemanului ! Consecinta: pt a evita esecul unor teste legale (oricat de rare ar fi astfel de cazuri), ar trebui prelevate probe din mai multe parti ale corpului.

10.12.2019, 22:41:16

Realist, veszi ca esti cam i-realist azi. Leucemiile (sunt mai multe tipuri) afecteaza linia celulelor albe, leucocite ("leukos", in greaca, inseaman "alb"), fiind neoplazii (cancere) ale acestor celule. Celulele rosii sunt afectate indirect, prin invazia si distrugerea maduvei de catre celulele tumorale. Exista si neoplazii ale liniei rosii (de ex. policitemia vera), mult mai rare. Sindroamele mielodsiplazice sunt un grup de boli, considerate uneori ca pre-neoplazice, caracterizate prin diferite tulburari in sinteza celulelor sanguine in maduva hematogena. Un singur lucru e corect, toate celulele sanguine au un precursor comun, celula stem, care apoi se divide si se specializeaza, dand nastere diferitelor linii celulare. Din celule stem pot lua nastere si alte tipuri de celule, nu doar cele sanguine, acest motiv stand la baza unor tratamente cu acest tip de celule, tratamente care uneori functioneaza, alteori nu. Un transplant medular aduce o linie noua de celule stem, care le inlocuiesc pe cele originale (distruse, de regula, de boala si prin tratament), astfel incat e logic ca noile celule generate de ele sa aiba alt ADN. Doar ca acest ADN nu il va inlocui pe cel vechi in tesuturi si organe deja formate si in care celulele nu se mai inlocuiesc, dar va fi prezent in sange si in unele secretii. Testele ADN se fac, de cele mai multe ori, din secretii, sange, raclaje cutanate ori ale mucoaselor, fire de par. Primele pot fi contaminate de noul ADN, ultimele mai greu sau deloc. E de remarcat ca in cazul de mai sus a fost gasit noul ADN in lichidul seminal, dar NU in spermatozoizi - molecule de ADN exista si in fluidele biologice, nu numai in interiorul celulelor. Dar si spermatozoizii pot fi, teoretic, contaminati de noul ADN, daca celulele initiale au fost distruse de terapie si in loc au venit celule stem de la donator - lucru inca prea putin studiat pentru a putea fi certificat.

10.12.2019, 22:27:24

Comentariu considerat abuziv.

10.12.2019, 22:43:02

Comentariu considerat abuziv.

10.12.2019, 22:45:15

Asa ca revin si re-postez dancilismele zilei: "Diagnosticat cu leucemie acută mieloidă şi sindroame mielodisplazice care înseamnă că organismul nu produce suficiente celule roşii sănătoase" "celulele roşii ale unui donator n-ar trebui să poată genera noi celule spermatice" Nu stiu de unde ati gasit textul, dar ma indoiesc ca un articol serios ar tolera asemenea nerozii. Si nimeni nu se oboseste sa verifice.