Minte sănătoasă

articolul anterior articolul urmator

Manipularea prin vinovăţie

23
18 Jul 2014 07:47:33
Tony Rafailă

Una dintre formele de manipulare cele mai folosite, la nivel inconştient sau nu, este manipularea prin activarea sentimentelor de vinovăţie. Ai fost manipulat sau ai manipulat astfel?

În ultima perioadă au apărut din ce în ce mai multe materiale sau cărţi despre tehnicile de manipulare, despre cum să manipulăm pe ceilalţi sau ce anume să facem pentru a ne proteja. Dar cea mai puţin vizibilă deşi fiind cea mai des utilizată este adeseori omisă: manipularea prin inducerea sentimentului de vinovăţie.

S-a efectuat acum câţiva ani un experiment socio-psihologic în vederea stabilirii capacităţii de manipulare prin sentimentul de vinovăţie. În ce a constat acest experiment: Prin faţa unui magazin trecea o stradă dar trecerile de pietoni se aflau la o distanţă de circa 50 de metri în lateralele magazinului. Persoanele care doreau să ajungă sau plecau de la respectivul magazin aveau tendinţa să traverseze neregulamentar strada deşi în acea ţară amenda pentru trecerea prin locurile nemarcate era destul de mare. Au fost lăsate să treacă 100 de persoane pe care de fiecare dată când ajungeau pe trotuar erau întâmpinaţi de o domnişoară care le solicita să împartă voluntar fluturaşi privind siguranţa circulaţiei, lucru acceptat de aproximativ 15% din cei ce au fost subiectul experimentului. Apoi au mai lăsat să treacă incă 100 de persoane doar că de această dată au introdus un stimul suplimentar: de fiecare dată când persoana care traversa ajungea la jumătatea drumului se auzea un fluier asemănător celui de poliţie. Persoanele în cauză întorceau speriate capul în stânga şi în dreapta cătând din priviri poliţistul cu pricina gândindu-se deja în sinea lor la amenda care-i aştepta şi grăbeau pasul ca să ajungă mai repede pe trotuar unde erau întâmpinaţi de aceeaşi domnişoară care le solicita să împartă voluntar fluturaşi privind siguranţa circulaţiei. De această data cei care au răspuns solicitării au fost într-un procent de peste 40%.

Adeseori aud în cadrul şedinţelor de psihoterapie exprimări de genul: ”M-a supărat partenerul” şi încerc să explic de fiecare dată, folosind umorul, că partenerul pentru a putea produce supărare ar trebui să deţină capacităţi paranormale... astfel încât să poată intra în mintea acestuia pentru a produce supărare. Exprimarea corectă şi care corespunde realităţii este faptul că partenerul face o acţiune sau spune anumite cuvinte iar reacţia noastră emoţională la acest fapt este să ne supărăm. Astfel, de fiecare dată când îi reproşăm partenerului că ne-a supărat, la nivel inconştient aplicăm tehnica manipulării prin vinovăţie. De altfel, în psihologia educaţională modernă, se pune mult accent pe acest tip de exprimări. Părinţii sunt învăţaţi să înlocuiască exprimările de genul: ”M-ai supărat că ai luat notă mică!” cu cea care exprimă realitatea: ”M-am supărat că ai luat notă mică!” tocmai pentru a nu se crea sentimente de culpabilitate nefondate ce pot afecta relaţia emoţională dintre aceştia.

Toate cele spuse mai sus au de-a face cu ceilalţi, dar hai să analizăm puţin şi din propria perspectivă. Folosind prima formă de exprimare ne punem în situaţia în care supărarea ar depinde de un fapt exterior nouă şi prin urmare vom fi prinşi în capcana resentimentelor, furiei şi dezamăgirii. Simplul fapt că modificăm felul în care ne exprimăm: ”m-am supărat” ne va ajuta să conştientizăm ca supărarea este felul în care noi reacţionăm la un eveniment dat. Ba mai mult... poate vine o zi în care conştientizând că supărarea ne aparţine ne vom da seama ca tot noi suntem şi cei care putem manageria corespunzător durata şi intensitatea acesteia.

Fără să ne dam seama suntem manipulaţi şi adeseori manipulam chiar şi noi la rândul nostru la nivel conştient sau inconştient.

Tu ai fost manipulat sau ai manipulat astfel?

Aştept cu acelaşi interes să împărtăşiţi cu noi experienţele voastre personale pe această temă şi până la următoarea noastră reîntâlnire vă urez ca de obicei să aveţi o viaţă plină de Echilibru!

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

23 Comentarii

gogu58
18.07.2014, 14:22:39

”M-ai supărat că ai luat notă mică!” cu cea care exprimă realitatea: ”M-am supărat că ai luat notă mică!” tocmai pentru a nu se crea sentimente de culpabilitate nefondate Corect dar discutabil. Indiferent daca m-ai sau m-am totul porneste de la nota mica deci sentimentul de culpabilitaet pe care ar trebui sa-l aiba ala micu este in fond real

+1 (1 vot)
Tony Rafailă
18.07.2014, 21:04:12

Asa pare Gogu... nu-i asa? Dar chiar este o diferenta! In ce consta ea?... Faptul ca parintele este suparat pe performanta sacazuta a copilului si nu pe el. Exprimarile de acest gen induc o culpa ce tin de persoana in sine pe cand realitatea este ca vinovatia tine de actiunile ei. Aici este marea difereanta.

+1 (1 vot)
ion LIBER ŞI VIU
19.07.2014, 15:05:08

Aşa ar fi fost corect ! Manipularea prin .....”în-vinovăţire” sau prin....................”culpabilizare”. „Exprimarile de acest gen induc o culpa ce tin de persoana in sine pe cand realitatea este ca vinovatia tine de actiunile ei. Aici este marea difereanta.” „Faptul ca parintele este suparat pe performanta scazuta a copilului si nu pe el.” „Performanţa” nu se realizează „singură”, să fim serioşi ! „Copilul” este ( era să zic, „capul răutăţilor”!) CEL CARE o realizează ! Aşa cum le întortocheaţi, am putea spune că „performanţa” culpabilizează, nu „părintele” ! Realitea-Viaţa Socială în Societate, este-sunt bazate pe „Manipulare”, nu se poate nega acest fapt atît de crunt evident. A căuta, pornind de la noţiunea-acţiunea de „manipulare”, la nivelul vieţii cotidiene, desluşirea nuanţelor de culpabilizare, în-vinovăţire şi vinovăţie-vinovăţii ( de cele mai multe ori într-un amestec „savant” de sentimente nelinştitoare) este un subiect de diplomă de psihologie. Manipularea celuilalt este permanentă şi totalitaristă de cînd te naşti pînă la moarte, în ambele sensuri şi pe multiple, subtile şi ascuns machiavelice planuri. Putem discuta pînă la sfîrşitul Lumii. Absolut nimic nu se va schimba, din contră, astăzi, cu mijloacele de comunicare tot mai „moderne” şi sofisticate şi, o dată cu pierderea valorilor naturale, „Manipulare” a devenit şi mai diabolică. Despre „vinovăţia” omului la oameni, nu există limite, nici margini. Să nu ne mai amăgim. P.S. Cînd un elev-copil i-a notă mică, este că nu învaţă, nu-şi face treaba, fiind „în culpă”, „vinovat”, de rezultatele sale mediocre, aducîndu-şi concret aportul la o stare de tensiune, el Tebuind să Înţeleagă, şi treaba-munca-efortul pe care trebuie să le depună şi stările neplăcute care le produce părinţilor. Pe lumea asta nu există, şi ar fi nesănătos chiar periculos să existe „un numitor comun” sau, „le beau milieu” perfect, ideal, utopic. Din păcate adevărul este teribil de „paradoxal”, şi de cele mai multe ori extrem de radical, „extremist”. Teoria împăciurii tuturor, în viaţa asta, este o utopie malignă. Excepţiile doar cofirmă regulile generale ale oamenilor din omenire ( de unde şi caraghioslîcul expresiei „om de omenie” !) E „uşor” să analizăm-discutăm despre comportamentul omului, dar uităm să definim, Ce este „omul”, şi apoi, „oamenii”!

+1 (1 vot)
ion LIBER ŞI VIU
19.07.2014, 15:23:44

ERRATA : Scuzaţi, „Cînd un elev-copil ia notă mică” ! [Adică : „obţine” !]

+1 (1 vot)
Tony Rafailă
19.07.2014, 21:15:05

Motivația pozitivă dă rezultate mult mai bune decât cea negativa asa cum s-a demonstrat in multe studii. Este de preferat ca un copil sa-și doreasca să învete și asta nu pentru că trebuie sau din teama de pedeapsă. Utopic sau nu... acesta va fi viitorul deoarece pâna acum s-a dovedit că metodele coercitive actuale au cam dat greș.

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (23)

Modifică Setările