Minte sănătoasă

articolul anterior articolul urmator

Oamenii sunt tot mai slabi de minte. Coeficientul de inteligenţă a scăzut cu 14 puncte în ultimul secol, spun cercetătorii

2
24 Aug 2014 14:36:04
Autor: Natalia Gociu
Testele care măsoară coeficientul de inteligenţă arătă un declin al abilităţilor intelectuale Foto Arhiva Adevărul
Testele care măsoară coeficientul de inteligenţă arătă un declin al abilităţilor intelectuale Foto Arhiva Adevărul

Tehnologiile aveansează şi gandgeturile devin tot mai inteligente în timp ce oamenii se prostesc. Occidentalii au pierdut în medie 14 puncte IQ din perioada victoriană şi până acum, avertizează cercetătorii.

Datele arată că nivelul coeficientului de inteligenţă (IQ-ul) al populaţiei din Marea Britanie, Danemarca şi Australia s-a diminuat mult în ultimul deceniu. De exemplu, un test IQ folosit pentru a determina dacă bărbaţii danezi sunt apţi pentru  serviciul militar a relevat o scădere a scorurilor cu 1,5 puncte din 1998, scrie dailymail.co.uk.

Explicaţiile pentru aceste fenomen sunt diverse, iar una dintre ipotezele cele mai pesimiste susţine că oamenii şi-au atins deja limita maximă de inteligenţă.

În perioada 1930-1980, nivelul mediu de IQ a crescut în Statele Unite cu 3 puncte. De asemenea, scorurile au crescut semnificativ şi în Japonia şi Danemarca, după terminarea războiului, trendul fiind  denumit „efectul Flynn”. Creşterea coeficientului de inteligenţă s-a datorat îmbunătăţirii dietei, dar şi condiţiilor de trai, în general, care au însemnat şi o mai bună educaţie, conform teoriei lui James Flynn, de la Universitatea din Otago, al cărui nume a fost atribuit fenomenului.

Acum însă, cred unii experţi, suntem la finalul „efectului Flynn” în ţările dezvoltate, iar nivelul IQ-ului nu numai că a stagnat, ci a început să descrească.

Uunii oamenii de ştiinţă, inclusiv Dr. Flynn, sunt de părere că o mai bună educaţie poate inversa tendinţa şi subliniază declinul perceput ar putea fi temporar, dar alţi cercetători nu sunt la fel de optimişti.

Există voci care spun că una din probleme este aceea că oamenii educaţi aleg să aibă tot mai puţini copii, ceea ce face ca noile generaţii să fie formate în mare parte din oameni cu un intelect mai limitat.

Astfel, „efectul Flynn“ a mascat un declin intelectual genetic: tot mai multe persoane îşi ating potenţialul maxim de inteligenţă, dar, în acelaşi timp, limita maximă de intelegenţă este în scădere.

Preocupat de această probalematică, Richard Lynn, un psiholog de la Universitatea din Ulster, din Marea Britanie, a calculat declinul potenţialului genetic la om, folosind rezultatele testelor IQ din perioada 1950 şi 2000 din diverse colţuri ale lumii. Astfel, el a descoperit că, în aceşti 50 de ani, nivelul general al coeficientului de inteligenţă a scăzut cu un punct. Dr. Lynn prezice că, dacă această tendinţă se menţine, oamenii ar putea pierde încă 1,3 puncte până în 2050.

Pe de altă parte, Michael Woodley, de la Universitatea din Bruxelles, Belgia, spune că reacţiile oamenilor sunt mai lente ca în epoca victoriană şi a pus acest lucru pe seama declinului potenţialului nostru genetic. Cercetătorii spun că viteza de reacţie arată şi rapiditatea procesării informaţiei, respectiv nivelul de inteligenţă.

În acelaşi tablou sumbru se înscriu şi constatările făcute de Jan te Nijenhuis, profesor de psihologie la Universitatea din Amsterdan, care anunţă că occidentalii au pierdut în medie 14 puncte IQ din perioada victoriană şi până acum.

În spatele acestor afirmaţii se află o analiză fundamentată a 17 studii despre inteligenţă, realizate între 1884-2004, în cadrul cărora subiecţii erau monitorizaţi pentru a se vedea cât de repede apasă pe un buton după ce primesc un anumit stimul.

Astfel, în secolul al XIX-lea, viteza medie de reacţie era de 194 milisecunde, iar în anul 2004 crescuse la 275 milisecunde, ce ilustrează scăderea progresivă a nivelului de intelgienţă.

Picajul nivelului de intelegenţă la nivel mai mondial se vede şi mai clar în infograficul realizat de specialiştii Universităţii Hartford din SUA. Aceştia susţin că IQ-ul oamenilor scade pe măsură ce numărului populaţiei în lume creşte, estimând că până în 2110, IQ-ul mediu va fi de circa 84 de puncte.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Olteanul.com
25.08.2014, 09:42:13

https://www.youtube.com/watch?v=BBvIweCIgwk

Florin Mihai
25.08.2014, 16:34:44

“Negative Comparative Advertising” deghizat in studii, teste si statistici Am observat ca unii (doar unii) teoreticieni ai unei discipline sau alta "isi vand” teoriile, cartile, seminariile, produsele asociate, foarte scump printr-un marketing profitabil pentru ei insisi si sponsorii lor. Cum fac asta? Simplu: lanseaza "efecte cu nume si prenume" (suna bine, nu-i asa?) prin discursuri si mesaje audiovizuale prin care minimizeaza, negativizeaza potentialitatile celorlalti oameni. In acest caz, Dr. Flynn (implicat si in politica), "pune sublerul intelectual propriu si limitat de onorariile primite" "pe" cateva miliarde (sau generatii) de oameni pe baza unor studii si baterii de teste de masurare a nivelului de IQ. Acele studii si teste au fost gandite, comandate si realizate de alti teoreticieni (bine sponsorizati) ai acelor timpuri, cu un scop precis, bine definit. Si asa au fost facute. Si azi se fac statistici si teste: cine le comanda, plateste si "conform regulilor jocului puterii", impune rezultatul. Adica, orice test porneste de la concluzie. De exemplu: cineva (o firma) vrea sa vanda produsul X. Cauta un "sondor de opinie" si/sau un "masurator de IQ" si ii comunica motivul pentru care vrea sa apara public testul: cresterea cu 50% a vanzarilor produsului X. Echipa de "sondori si masuratori" incepe treaba. Sunt cateva etape: “Brainstorming”-ul ( cu tema clar: cresterea cu 50% a produsului X, intr-o perioada de timp precisa), “Copy-strategy”(copywriting strategy) si “Draft-ul”. Urmeaza “client presentation”. Clientul ofera “feedback”-ul. Apoi se face “fine-tuning”-ul. Urmeza “second client presentation”. Daca “draft”-ul este aprobat de client-sponsor, el da “BT”-ul (Bun de tipar), e publicat in media si apare mesajul (bine gandit si lucrat) ca o surpriza a surprizelor: "Soc, IQ-ul a scazut cu "yy procente", si ca sa creasca, trebuie (se recomanda chiar de anumiti “experti”) sa se consume mai mult substanta magica din produsul X pentru ca in urma testelor altor "sondori si masuratori” (convenabili), daca nu consuma, “IQ-ul isi va mari declinul si bla, bla, bla...”, etc. Pe scurt: se creeaza (artificial) nevoia, o lipsa, o problema, si "ca prin minune" , se recomanda solutia magica a produsului X. Este o campanie publicitara simpla de: “Negative Comparative Advertising” (NCA), curs predat in primul an la facultatile de comunicare, jurnalism, marketing, PR, advertising si stiinte politice. Iata si teoria mea: toti oamenii, dar toti, sunt inteligenti. Si implicit genii. Si talentati. Inteligenta, geniul si talentul sunt sinonime. Iar codul genetic uman (ADN+ARN) este perfect (in mod absolut) din toate punctele de vedere. Si inteligenta fiecarui om depaseste infinit testele limitate si intentionat limitative ale "sondorilor-masuratorilor" sponsorizati. Diferentele intre oameni sunt produse doar de vointa personala cu tot ce implica ea. Oamenii aleg sa isi foloseasca si sa-si dezvolte geniul: unii mai mult, altii mai putin. Unii sunt promovati mai mult, altii mai putin. Si istoria umanitatii demonstreaza existenta geniilor care au picat toate "testele teoreticienilor lipitori de etichete negativ sociale, in mod intentionat si remunerat", si totusi, prin inteligenta imprimata in genotip si fenotip si-au manifestat talentele (nemasurabile) in opere creatoare de plus valoare, universale. Unele cunoscute, altele nu. Unele promovate, altele nu. Dar cele mai multe: traite. Cred ca nici un om nu are nevoie de teste si statistici platite ca sa isi recunoasca potentialul (talentul, geniul, inteligenta) creator de care dispune si in plus: sa il aprecieze pe al altora. Fiecare persoana are nevoie de motivatie pozitiva ca sa reuseasca. Si imi plac oamenii care apreciaza calitatile celorlalti. Cati oameni ati intalnit care v-au admirat talentul de a fi sau a face ceva? Cati si-au exprimat disponibilitatea de a va sprijini in proiectele propuse? Cate persoane v-au incurajat si v-au spus: cred ca tu poti reusi pentru ca ai inteligenta de a gasi solutiile potrivite? Cati oameni au afirmat despre tine ca: poti si vei avea succes daca iti folosesti geniul tau? O carte interesanta despre acest subiect a fost scrisa de Dale Carnegie – “Secretele Succesului”. Cred ca toti acei “experti teoreticieni” care “fabrica” (si vor fabrica) mesage sponsorizate catre marele public, mesaje imbibate cu NCA (“Negative Comparative Advertising”), se inseala cand presupun ca se adreseaza unui inocent “Forrest Gump”. De ce? Pentru ca fiecare dintre noi are cel putin o “mama”, un prieten, un coleg, un profesor, care crede in noi si ne motiveaza pozitiv spunandu-ne: “Sa nu permiti nimanui sa-ti spuna ca e mai bun decat tine” . “You do your very best now, Forrest!”.

Modifică Setările