Minte sănătoasă

articolul anterior articolul urmator

„Reprimarea emoţiilor îţi poate îmbolnăvi corpul“. Sfaturile psihologului de a face faţă bolilor psihosomatice

0
20 Jun 2019 14:24:55
Autor: Daniela Serb
Emoţiile trebuie controlate şi nu reprimate
Emoţiile trebuie controlate şi nu reprimate

Legătura dintre minte şi corp este foarte strânsă. Din acest motiv nu trebuie să subestimăm impactul pe care emoţiile le pot avea asupra stării noastre de sănătate.

Ne exprimăm emoţiile prin procese şi modificări fiziologice. Furia accelerează bătăile inimii şi creşte tensiunea arterială, frica provoacă palpitaţii ale inimii, veselia ne provoacă râsul care pune în mişcare o sumă de muşchi. Fără doar şi poate, factorii psihologici au influenţă asupra funcţiilor organismului şi asupra tulburării acestor funcţii, punctează psihologul Angela Nuţu.

„O boală care implică atât mintea cât şi corpul este o tulburare psihosomatică. Boala psihosomatică este o reprezentare corporală a unor conflicte sau tulburări psihologice, care nu sunt exprimate la nivel mental. De exemplu, atunci când există o tristeţe sau o furie neexprimată verbal sau comportamental, ele se vor manifesta la nivelul corpului, respectiv se vor concretiza în durere sau boală. Exemple clasice de boli psihosomatice sunt migrenele, gastrita, ulcerul, colonul iritabil, astmul sau dermatita“, exemplifică specialistul

Când suntem supăraţi, durerea fizică se amplifică

Totodată, specialistul afirmă că, la intersecţia dintre factorii biologici si cei psihologici, intervine durerea, starea de disconfort până la chin, fără neapărat o cauză exterioară clar definită. În cazul durerii psihosomatice, componenta emoţională multiplică de multe ori efectele până când aceasta devine de nesuportat sau, dimpotrivă, reuşeşte să o calmeze până la dispariţia completă. Potrivit oamenilor de ştiinţă, durerea ar stimula individul să îndeplinească acte de „luptă sau fugi” pentru a se proteja.

„Somatizarea se transformă astfel într-o formă de supravieţuire a individului, însă uneori relaţia cu simptomul devine atât de puternică încât persoana nu mai scapă de el  - simptomul devine parte integrantă în viaţa individului. Din punct de vedere psihologic, există cu siguranţă un beneficiu secundar al simptomelor în somatizare. În somatizare toate senzatiile de durere, suferinţă şi disconfort sunt traduse şi trăite direct în corp. Marele avantaj este că putem asculta ce ne spune corpul despre propria bunăstare, prin semnalele de alarmă trase, si putem lua din timp măsuri care să ne readuca echilibrul“.

Factori care influenţează apariţia bolilor psihosomatice

Cel care suferă de o boală psihosomatică şi merge în profunzimea fiinţei sale pentru a afla cauzele bolii respective, descoperă inevitabil cum obiceiurile zilnice, modul de a gândi şi de a acţiona au o influenţă majoră asupra apariţiei acestor boli.

Anxietatea pe care o generează problemele de familie, stresul de la locul de muncă, educaţia copiilor, preocuparea pentru starea de sănătate şi bunăstarea celor apropiaţi sunt factori care influenţează în mod direct apariţia bolilor psihosomatice.

„Se pare, deci, că ceea ce lipseşte ca trăsătură din viaţa psihosomaticului ar fi echilibrul, în orice fel de context. Chiar şi stilul de viaţă este adesea dezechilibrat, psihosomaticii fiind fie de un activism şi o ambiţie şi dorinţă de afirmare foarte puternice, si adesea perfectionism, fie cuprinşi de apatie, cu tendinţe nostalgice şi de abandon. Nivelul emoţional şi cel spiritual au un rol crucial în menţinerea echilibrului în organism. Dacă microbii sunt respinsi de sistemul imunitar cu tratamentul potrivit, sentimentele provin din interior, unde nu avem atat de multe mijloace de apărare – pentru ca suntem singuri cu noi însine şi pentru ca educaţia pe care o primim e adesea limitată în zona emoţională“.

Echilibrul real nu constă în lipsa sentimentelor şi stărilor negative, nici în lipsa totală a momentelor stresante sau dureroase, ci în controlul apariţiei şi al intensităţii acestora. „Atunci când starea noastră interioară evoluează între bucurie şi tristeţe fără să exagerăm sau să atingem limite, când învăţăm să acceptăm şi să tolerăm momentele proaste şi tragediile vieţii cotidiene şi nu ne mai lăsăm doborâţi de stres şi anxietate, am făcut paşi importanţi pe drumul controlului emoţional.“

Recomandări pentru a face faţă bolilor psihosomatice

Practică sinceritatea emoţională în fiecare zi. Fii asertiv, dar nu uita că a stabili limite cu privire la ceea ce tolerezi şi ceea ce nu, face parte din sănătatea ta emoţională

Rezervă cel puţin o oră în fiecare zi doar pentru tine însuţi. Fă o prioritate din propria ta persoană, oferă-ţi timp de reflecţie şi interiorizare.

Practică tehnici de gestionare a stresului şi de relaxare. Exerciţiile de respiraţie, meditaţia şi yoga s-au dovedit a fi extraordinar de benefice pentru diminuarea stresului şi anxietăţii.

Fii cât mai activ. Este deja foarte recunoscut faptul că efortul fizic are un efect calmant asupra stării interioare.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii