Structura proteinelor anormale care declanşează maladia Alzheimer a fost identificată. Cercetătorii speră la noi tratamente

Maladia Alzheimer este provocată de nişte proteine anormale care se acumulează în creier

Structura atomică a proteinelor mutante despre care se crede că ar sta la baza declanşării bolii Alzheimer a fost identificată în premieră de cercetătorii de la Medical Research Council Laboratory of Molecular Biology din Marea Britanie.

Tehnica utilizată de britanici se numeşte criomicroscopie electronică. Cercetătorii au realizat o hartă amănunţită a unor filament produse de proteine tau anormale despre care se crede că ar declanşa maladia Alzheimer şi pe care le-au extras din creierul unui pacient care a murit în urma acestei boli, potrivit agerpres.ro.

Maladia este una dintre cele mai răspândite boli neurodegenerative în care anumite proteine anormale se aglomerează în creier producând leziuni la nivelul celulelor nervoase. Astfel, proteinele tau formează filamente în interiorul celulelor nervoase, iar beta-amiloidele formează filamente în afara neuronilor.

În creierele sănătoase, proteina tau ajută în mod normal celulele cerebrale să funcţioneze, dar în creierele persoanelor diagnosticate cu maladia Alzheimer, aceste proteine se acumulează şi formează aglomerări dezordonate în interiorul celulelor.

„Cunoaşterea părţilor din proteinele tau care sunt importante în procesul de formare a filamentelor este relevantă pentru dezvoltarea unor medicamente“, a spus Sjors Scheres, unul dintre coordonatorii studiului.

Alţi specialişti, care nu au fost implicaţi în mod direct în noul studiu, ce a fost publicat în revista Nature, spun că descoperirea se va dovedi extrem de importantă în viitor.

„Acest studiu ar putea să ne ducă într-o nouă eră a modelării de medicamente“, a spus James Pickett, directorul departamentului de cercetare al fundaţiei medicale de caritate Alzheimer's Society.

El a spus, totuşi, că va fi nevoie de 10 sau 15 ani pentru a dezvolta noi medicamente pe baza acestei descoperiri.

John Hardy, profesor de ştiinţe neuronale la University College London, spune că studiul colegilor lui de breaslă reprezintă „un tur de forţă“, care îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă „să înţeleagă mai bine patogeneza maladiei Alzheimer“.

Viață sănătoasă