Sfânta Vineri

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Se spune că cine îşi pune catalogul sub pernă îşi visează reducerea.
Se spune că cine îşi pune catalogul sub pernă îşi visează reducerea.

Poţi fi unul dintre acei oameni, un necredincios. Pentru cei ca tine apar sărbători speciale, celebrând te-miri-ce. Aşa a apărut şi Black Friday, ziua care împarte şi desparte comerţul. Şi nu-i nimic mai sfânt pentru consumişti decât o sfântă reducere.

Nu este cel puţin ciudat că în ţara care aproape a transformat dictonul "hoţul neprins, negustor cinstit" în crez există oameni care condamnă latura imorală a comerţului?

Nu am nimic cu oamenii care se plâng de preţuri şi magazine, căci nimic nu e sfânt şi imaculat. Comerţul este o activitate între oameni, schimbi ceva pe altceva, şi este pe cât de cinstit e omul. Iar despre om ştim deja: prea cinstit nu-i. Aşa s-a ajuns ca şi în România să fie importat evenimentul american Black Friday, care la ei înseamnă o zi dedicată nebuniei de a căuta în magazine orice produs la orice reducere cu orice costuri suplimentare - timp pierdut, nervi, iritare la coadă. Magazinele, de cealaltă parte, trăiesc cel mai bun moment. Transmit orice informaţie şi sunt preluate, că este Black Friday. Dar şi vând orice produs, că este la "preţ redus".

Omul cu vinerea neagră în România a fost în grupul primelor magazine care au trecut prin acest eveniment. La a treia ediţie a schimbat data, motivând că aşa livrează înainte de 1 decembrie, şi de atunci tot are câte o surpriză în fiecare an. Ai putut cumpăra maşini, benzină, aur. Întrebarea este: ce n-ar cumpăra românii? Că dacă este la un discount suficient de bun, simţul acesta al proprietăţii şi chilipirului va triumfa şi ceva va fi cumpărat de cineva. Totuşi, nici asta nu contează atât de tare de Black Friday, cine ce cumpără, că sigur se cumpără. Totul se învârte în jurul banilor, singurul reper pe care îl urmăresc cele trei entităţi implicate în vinerea neagră (de aici sau din SUA): magazine, sursele de informare (presa şi bloggerii + alţi influenceri), cumpărători.

Pe un zgomot infernal al reducerilor, campaniilor, anunţurilor de la tot felul de magazine şi bilanţurilor parţiale, se aude la fiecare Black Friday corul bocitoarelor "totul e o minciună". Pentru acest cor preţurile sunt false, magazinele sunt necinstite şi necinstesc bunul mers (moral, cum altfel!) al comerţului şi nu există produse suficient de bune cât să îi merite banii. În realitate, niciun produs nu este necesar, ci doar îmbunătăţeşte niţel confortul, însă nu asta e esenţial, ci fenomenul Black Friday în sine. Este cea mai bună perioadă pentru vânzări şi cel mai puternic motor pentru promovare - de aceea există în cazul multor magazine de la noi Black Friday de vară sau de o lună. Este doar un concept la liber pe care fiecare îl ia şi îl foloseşte după cum doreşte, iar asta între anumite limite ale legii (dacă sunt respectate).

Magazinele negociază cu furnizorii de produse ca să ofere cât mai redus şi marja să îi ajute să facă mai mulţi bani. Dacă e nevoie, şi dacă sunt suficient de mari, pot impune să le fie oferit lor cel mai bun preţ. Per total, toţi vând şi toţi câştigă din acest eveniment suficient cât să mai trăiesc puţin, poate până la ediţia viitoare. Altfel, presa şi bloggerii scriu nu neapărat pentru a informa, ci pentru a câştiga bani. Traficul acela înregistrat de Black Friday este bun şi el permite negocierea unor contracte mai bune. Magazinele vor reclame şi se negociază contracte înainte pentru expunere. Cât despre cumpărători, ar trebui să vezi câţi se plâng şi câţi cumpără în speranţa că economisesc bani.

Este, pur şi simplu, o nebunie a comerţului şi are valenţe imorale, dar pe scaunul de la birou sau în fotoliul de acasă nimeni nu ştie că stai cu cardul în mână, adaugi produse în coş şi le comanzi. Dacă tot este un preţ prea bun pentru a fi refuzat, de ce l-ai refuza? Faci economie la bani, obţii mai mult pentru mai puţini bani, investeşti banii în ceva.

Mi s-a părut o prostie când Black Friday în România a avut o altă dată decât cea clasică, dar mi-a trecut. Nu este, totuşi, sărbătoarea lui Moş Crăciun. Mi s-a părut o prostie şi valul de promoţii din 2015, dar mi-a trecut. Nu este, totuşi, vina comerciantului că omul îi trece pragul şi adaugă în coş cu două mâini. Mi se pare însă că nu suntem pe buza apocalipsei, ci este doar vârful comerţului în România acum. Aşa a fost comerţul cu blugi din anii '90, aşa a fost comerţul online din anii 2000, aşa a fost creditul cu buletinul. Societatea aceasta, cu toate criticile pe care mi le-aş lua, este încă needucată în multe domenii şi nu ştie precis ce ar vrea, când ar vrea, dar să fie, aşa... să fie bine.

P.S.: are şi Black Friday ceva bun. Se comandă mai mult online, se plăteşte mai mult cu cardul, se livrează produsele mai repede.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite