Atacatorii cibernetici se folosesc de Google Analytics într-o nouă metodă de a fura detalii de plată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: tssg.org
Foto: tssg.org

Victimele acestor noi modalităţi de atac au fost magazinele online, aproximativ două duzini dintre acestea, localizate în Europa şi Americi, fiind afectate.

Skimming-ul web este o practică populară, utilizată de către atacatori pentru a fura detaliile cardurilor de credit ale utilizatorilor din paginile de plată ale magazinelor online, prin introducerea unei linii de cod în codul sursă al site-ului. Acest cod rău intenţionat colectează apoi datele introduse de vizitatori pe site (de exemplu, numele de utilizator şi parola sau numerele cardului de credit) şi trimite datele recoltate la adresa specificată de atacatori în codul rău intenţionat.

Adesea, pentru a ascunde faptul că pagina web a fost compromisă, atacatorii înregistrează domenii cu nume care seamnănă cu servicii populare de analiză web, cum ar fi Google Analytics. În acest fel, atunci când inserează codul rău intenţionat, este mai greu pentru administratorul site-ului să îşi dea seama că site-ul a fost compromis. De exemplu, un site denumit “googlc-analytics[.]com” este uşor de confundat cu un domeniu legitim.

O metodă nouă mult mai periculoasă

Recent, însă, cercetătorii Kaspersky au descoperit o tehnică necunoscută anterior pentru efectuarea de atacuri de skimming web. În loc să redirecţioneze datele către surse terţe, aceştia le-au redirecţionat către conturile oficiale Google Analytics. Odată ce atacatorii au înregistrat conturile pe Google Analytics, tot ce a mai rămas de făcut a fost să configureze parametrii de urmărire a conturilor pentru a primi un ID de urmărire. Au introdus apoi codul rău intenţionat împreună cu ID-ul de urmărire în codul sursă al paginii web, reuşind astfel să colecteze date despre vizitatori şi să le trimită direct în conturile Google Analytics.

Întrucât datele nu sunt direcţionate către o sursă terţă necunoscută, administratorilor le este greu să sesizeze că site-ul lor a fost compromis. Pentru cei care examinează codul sursă, apare ca şi cum pagina ar fi conectată la un cont oficial Google Analytics – o practică destul de comună pentru magazinele online.

Pentru ca activitatea rău intenţionată să fie şi mai greu de demascat, atacatorii au folosit şi o tehnică populară de anti-debugging: dacă un administrator al site-ului examinează codul sursă al paginii web folosind modul Dezvoltator, atunci codul rău intenţionat nu este executat.

Victimele: magazinele online

Aproximativ două duzini de site-uri web au fost compromise în acest fel, incluzând magazine din Europa, America de Nord şi de Sud.

“Aceasta este o tehnică pe care nu am mai văzut-o şi care este deosebit de eficientă. Google Analytics este unul dintre cele mai populare servicii de analiză web de pe piaţă. Majoritatea dezvoltatorilor şi a utilizatorilor au încredere în acesta, ceea ce înseamnă că i se acordă frecvent permisiunea de a colecta datele utilizatorilor de către administratorii site-ului. Acest lucru face ca inserţiile de cod rău intenţionate care conţin conturi Google Analytics să fie mai puţin evidente şi foarte uşor de trecut cu vederea. De regulă, administratorii nu ar trebui să presupună că doar pentru că o parte terţă este una aparent legitimă, prezenţa ei în codul sursă este perfect normală,” spune Victoria Vlasova, Senior Malware Analyst la Kaspersky.

Kaspersky i-a informat pe cei de la Google despre problemă, iar compania a confirmat că derulează investigaţii de detectare a spam-ului în acest moment. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite