Cum îţi protejezi aplicaţia de încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală. Noţiuni de bază pentru dezvoltatori

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Una dintre cele mai recente aplicaţii care a câştigat popularitate în rândul utilizatorilor de iPhone este Clubhouse. Aceasta a reuşit să îmbine elemente de la mai multe aplicaţii care există deja, printre care amintim Zoom sau chiar Facebook, dar a adus şi un element de noutate, utlizatorii putând să îşi creeze cont doar pe bază de invitaţie în aplicaţie.

Împrumutând de la Zoom posibilitatea de a crea conferinţe audio cu mai mulţi utilizatori în acelaşi timp, iar de la Facebook posibilitatea de a crea camere de discuţii, Clubhouse a reuşit într-o perioadă foarte scurtă să ajungă la un număr de 8,1 milioane de utilizatori. Nefiind o idee în totalitate nouă pe piaţa aplicaţiilor mobile, Clubhouse s-a luptat cu nume uriaşe din industrie precum: Telegram, Facebook, Spotify sau chiar Twitter.

Pentru a-ţi putea face o idee despre probabilitatea ca orice afacere să se lovească de o eventuală încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală, trebuie să ştii că în ultimii ani ponderea bunurilor piratate a crescut de la 1,85 la 1,95% la nivel mondial, conform Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Acest aspect se traduce prin necesitatea companiilor de a-şi salva viitorul prin protejarea activelor de proprietate intelectuală în timp util, indiferent că vorbim despre mărci, brevete sau aplicaţii.

Copierea mărcilor, diluarea acestora, cumpărarea numelor de domeniu care mai apoi sunt vândute companiei care deţine o marcă având nume similar, dar şi utilizarea neautorizată a drepturilor de autor în diferite contexte sunt doar câteva dintre cele mai des întâlnite practici de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală, conform unui articol publicat de World Intellectual Property Office (WIPO).

Ce carcateristici ale unei aplicaţii pot fi protejate din punct de vedere al drepturilor de proprietate intelectuală

Codul sursă

În spatele fiecărei aplicaţii se află un cod sursă după care aceasta este construită şi care în mod obligatoriu trebuie protejat pentru a nu te lovi de o eventuală încălcare a drepturilor de autor. Regula de bază a acestui cod sursă este ca el să nu fie unul de tip open source (cu sursă deschisă), ceea ce înseamnă că acest cod sursă poate fi redistribuit şi modificat în mod gratuit. Protejând codul sursă din spatele unei aplicaţii, te vei asigura ca ideea ta va fi în siguranţă, că nimeni altcineva nu o va folosi în avantajul său comercial. Codul sursă intră în categoria copyright şi poate fi protejat în România în cadrul Oficiului Român pentru Drepturi de Autor (ORDA). Spre deosebire de mărci, drepturile de autor sunt acoperite prin Convenţia de la Berna, indiferent de ţara în care depui spre înregistrare, atât timp cât acea ţară face parte din convenţie.

Singurul aspect care ar putea fi luat în calcul în acest caz poate fi preluarea întregului cod sursă, modificarea a câtorva linii de cod şi înregistrarea noului cod ca atare. Acesta reprezintă singurul mod în care cineva ar putea “fura” un cod sursă şi a-l implementa având la baza propria ta idee. Simpla modificare a unei singure linii de cod este suficientă pentru ca altcineva să poată înregistra o idee aparent “nouă”.

Design-ul aplicaţiei (interfaţa)

Întregul design al aplicaţiei care ascunde codul sursă trebuie şi el protejat, protecţia luând forma unui desen industrial. De cele mai multe ori, dezvoltatorii de aplicaţii apelează la ceea ce specialiştii numesc similaritate, ceea ce creează confuzie în rândul consumatorilor. Trebuie să ţineţi cont de faptul că această creare a confuziei în rândul consumatorilor este foarte uşor de realizat, iar aceştia din urmă nu oferă o foarte mare atenţie asupra informaţiilor de tipul: cine a dezvoltat această aplicaţie sau dacă această aplicaţie este asemănătoare cu o alta care există deja în acel moment pe piaţă.

Numele aplicaţiei

Următorul pas pe care ar fi indicat să îl faci în calitate de start-up al unui serviciu de tip consumer, este să îţi protejezi numele sub care funcţionează aplicaţia. În acest mod, vei şti că indiferent de circumstanţe, numele tău nu va avea de suferit, iar diferiţi terţi nu îl vor putea utiliza în propriul avantaj. În ceea ce noi numim marcă intră atât numele aplicaţiei, cât şi logo-ul (dacă există), astfel vom proteja două tipuri de mărci, o marcă verbală care conţine doar numele aplicaţiei, şi o marcă combinată care conţine numele împreună cu logo-ul. Marca ar fi indicat să fie protejată în toate ţările în care este disponibilă aplicaţia online pentru descărcare şi/sau achiziţionare, iar dacă aducem în discuţie un shop online, este necesar să protejăm şi clasa în funcţie de activitatea magazinului online. În acest sens este recomandat să te familiarizezi cu ce înseamnă clasificarea de la Nisa în funcţie de care se pot înregistra mărcile. Nimeni nu îţi poate garanta că ideea ta va fi în totalitate a ta, doar dacă te vei asigura că îndeplineşti aceste reguli de bază ale drepturilor de proprietate intelectuală şi eşti dispus să lupţi pentru ce e al tău.

Elementele de care să ţii cont când internaţionlizezi aplicaţia

În cazul în care aplicaţia ta se află în punctul în care începe să fie descărcată de un număr tot mai mare de persoane, se pune problema extinderii teritoriului în care aceasta poate fi folosită. Astfel, înainte de a decide pe care teritoriu să îţi dezvolţi aplicaţia, este bine să ştii că încheierea unui acord de confidenţialitate cu partnererii te poate salva de multe pierderi financiare.

Totodată, în funcţie de ţara unde decizi să implementezi aplicaţia, este bine să deţii o marcă pentru fiecare teritoriu în parte. Te vei asigura, aşadar, că indiferent de locul şi momentul în care un utilizator descoperă aplicaţia ta, aceasta va fi în siguranţă.

Concluzionând, orice producător de aplicaţii trebuie să aibă în vedere câteva aspecte, pentru a se asigura că viitorul atât din punct de vedere al notorietăţii, cât mai ales din punct de vedere financiar va fi în regulă. Astfel, protejarea activelor de proprietate intelectuală din timp şi cu ajutorul unui specialist de proprietate intelectuală va salva timp şi bani. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite