Internet

articolul anterior articolul urmator

De ce sunt ahtiaţi Google şi Facebook după clienţi?

43
17 Sep 2014 17:56:00
Eugen Tănăsescu

Deşi trăim vremuri tulburi în economia globală, zona IT pare să jubileze. Giganţii industriei nu mai încetează cu ofertele, care de care mai tentante. Recent, Facebook şi Google au făcut declaraţii surprinzătoare, care mă pun pe gânduri. De ce au nevoie ca toată planeta să le devină client?

Recent, Mark Zuckerberg a afirmat că simte o mare responsabilitate în încercarea de a conecta la internet cât mai mulţi oameni, în special din zonele defavorizate. Pentru asta este dispus să cheltuie miliarde de dolari. Ţinta: aplicaţia WhatsApp să ajungă o platformă globală, care să conecteze 2-3 miliarde de persoane. Desigur, Zuckerberg n-a mai pomenit şi de Facebook Messenger, care a enervat milioane de utilizatori prin politicile umilitoare de colectare a datelor. Iar acestea nu erau decât o extensie a ceea ce se întâmplă chiar şi în wall-ul de pe Facebook.

La rândul ei, Google are vise asemănătoare: vrea să dezvolte smartphone-uri cât mai ieftine (sub 100 dolari), care să fie accesibile pentru cât mai mulţi clienţi, în special pe pieţele emergente. Asta înseamnă o extindere globală a Androidului, despre care se ştie că este ahtiat după colectarea de date, stocând tot felul de date, aparent neinteresante: navigare GPS, cuvinte căutate etc.

Stai şi te întrebi: de ce ar investi aceşti giganţi miliarde? Doar pentru acces online la nivel global? Desigur că nu.

Cred că esenţa răspunsului stă în sintagma: profil de utilizator. Mai precis: aceste companii, ca şi alte reţele sociale sau site-uri, practică colectarea de date ale utilizatorilor. În serverele Facebook sau Google vom găsi, cu siguranţă, date despre obiceiurile de navigare online ale utilizatorilor: ce a căutat pe Google, ce site-uri a vizitat, ce produse îl interesează, ce discută cu alţii, pe unde a fost etc. În America, cel puţin, au curs râuri de cerneală şi miliarde de pixeli, în dezbaterile şi luptele juridice asupra acestor obiceiuri de colectare a datelor, din partea giganţilor IT.

Prin algoritmi informatici care folosesc cookies (mici fişiere care înregistrează date de navigare on-line), like-uri, cuvinte cheie, căutări, date GPS şi alte elemente de identificare în spaţiul virtual (adresa IP, browser-ul şi sistemul de operare folosit), serverele giganţilor ne construiesc, pentru fiecare din noi, un profil de utilizator.

Totul se întâmplă legal. Suspendarea unor legi de tip „Big Brother” este doar o faţetă a problemei. Nu ni se stochează CNP, adresa de domiciliu sau alte date private fără consimţământul nostru explicit. Cealaltă faţetă însă este alcătuită din faptul că noi lăsăm multe urme virtuale în mod legal şi tehnic necesar (IP, cookies, căutări, mesaje şi commenturi postate, like-uri etc.). Desigur, se oferă posibilitatea de a le restrânge dar câteva chestiuni esenţiale tot rămân.

Aceste profiluri de utilizator sunt foarte utile pentru cei ce sunt interesaţi de marketing, advertising şi publicitate on-line. Mai precis, de persuadarea clientului, pentru a-l determina să cumpere. Ca să nu mai spun că , la nevoie, aceste profile de utilizator pot fi cumpărate de la giganţi, de către cei interesaţi de ele. Sau chiar oferite gratis, ca în cazul serviciilor secrete americane, acuzate de spionaj cibernetic.

Va propun un experiment. Fie vorbiţi pe Facebook despre un web-cam (de pildă) fie îl căutaţi pe Google. Veţi observa cum, după un anume timp, prin paginile de pe alte site-uri (sau prin cele de pe Facebook) apar, din când în când, căsuţe publicitare chiar cu...webcam-uri. Diverse modele, diverse preţuri, doar să aibă clientul de unde alege.

Prin urmare, Facebook nu moare de nevoile noastre de comunicare, dar le exploatează în mod publicitar. La fel fac Google şi multe alte servicii on-line aparent gratuite. În schimb, noi, de bunăvoie, le oferim pe tavă, profiluri de utilizatori, viitori clienţi. Aşa vom fi întâmpinaţi la fix în ofertele publicitare de pe net, exact cu ce produse avem nevoie.

Credeţi că mulţi utilizatori îşi pun aceste probleme? Eu sunt convins ca nu prea mulţi. De pildă, câţi dintre noi ne ştergem sistematic datele private de navigare, cuprinse sub denumirile de cache, browsing history, search history, cookies, private data şi altele. Câţi dintre noi realizează cu adevărat ce se ascunde în spate banalelor cuvinte „account”, „user”, „web page”, „search” etc?

Ori, se ştie: reclama este motorul comerţului. Iar cel mai bun comerţ este acela care îţi citeşte în suflet.

Cum afli însă ce este în sufletul cuiva? Îl inviţi să se simtă liber...pe net.

Aşa va spune singur ceea ce n-ar spune nimănui, dacă ar fi întrebat.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

43 Comentarii

Stan Toma
17.09.2014, 18:48:33

Interesul unei firme este de a avea cat mai multi enoriasi .Nu este nimic rau in asta .

+1 (9 voturi)
Vanatorul/d.c.
17.09.2014, 19:48:31

Zice dl. Tanasescu :"Prin urmare, Facebook nu moare de nevoile noastre de comunicare, dar le exploatează în mod publicitar".. Ei bine, inlocuiti in fraza "Facebook" cu "BOR" si veti vedea ca "tot un drac e"..!:)) Si apropo de "ticalosul" Google..Dom' Tanasescu, acuma ..asa..intre noi..Dumneata ce browser folosesti cand cauti adevarul.ro..?

-3 (9 voturi)
Vanatorul/d.c.
17.09.2014, 19:59:25

Doar pentru cei care inca n-au aflat, cuvantul "google" provine din cuvantul englez "googol", si este un termen matematic pentru numarul format din cifra 1 urmata de 100 de zerouri..!

0 (6 voturi)
rolari
17.09.2014, 18:58:15

Parca, parca am citit undeva ca sunteti teolog! N-am incotro, trebuie sa va felicit pentru acest articol. Am propovaduit informatica sub toate aspectele de la bit la aplicatii, in anii de debut ai informaticii in Romania, dar refuz cu incapatinare sa fiu pe Facebook. Poate ca am inteles ce sunt aceste site-uri, poate pentru ca dispretuiesc pe cei care-si pierd timp acolo, ca si ... pe aici, e adevarat, mai rar!

+2 (4 voturi)
Ara Brandiana
17.09.2014, 19:51:33

Si ce este rau in asta? Din totdeauna si in tot ceea ce este pamantesc s-au gasit si se gasesc atat lucruri bune cat si lucruri rele. Asta e lumea noastra prezenta si noi toti trebuie sa ne adaptam ca sa putem face fata lumii viitoare care va veni. Cu i-phone de ex. eu pot plati aproape orice. Cu i-phone de ex. imi gasesc un Uber-taxi, rapid, in siguranta, confortabil, fara sa mai platesc cash, ciubuc sau cu Cardul. Cu GPS calatorim oriunde, atat vizual cat si sonor este anuntat cand trebuie sa facem stanga sau dreapta. Magazinele din SUA unde cumpar in $, imi transmit preturile in lei daca sunt in Romania si vreau sa cumpar in Romania. Tot ceea ce am de platit lunar, banca plateste automat, fara sa mai primesc nici macar facturi, sunt anuntata electronic. Avantaje considerabile, nu ai nevoie sa te mai deplasezi niciunde pentru cumparaturi....comanzi totul din confortul tau de acasa ....indiferent ce: mancare, bauturi, imbracaminte, incaltaminte, cosmetice, bijuterii, electronice, jucarii, mobila, flori etc. etc. etc. Totul, absolut Totul. Doar daca vrei sa te plimbi prin magazine cumperi din magazine. Daca nu esti multumit sau pentru orice alt motiv, ai dreptul sa returnezi obiectele. Pot fi ridicate de la usa ta. Pe teritoriul SUA, in cele mai multe cazuri nu platesti nici macar transportul. Conditia e sa te asiguri ca cel de la care cumperi este autorizat si are toate informatiile necesare afisate pe site. Verificarea e simpla si nu trebuie neglijata, mai ales daca e un vanzator nestiut sau de la care nu ai mai cumparat. De ce? Pentru ca pe internet sunt f. multi vanzatori, din diferite tari ale lumii si nu intotdeauna prezinta si garantie. Si la un asemenea avans trebuie sa se ajunga si in Romania. Sa fiu nefericita si ingrijorata ca Google si Facebook afla totul despre mine? Ei si? Daca nu am nimic de ascuns nu am nici de ce sa-mi fie frica. Puterea oamenilor depaseste puterea unei companii sau a unui guvern opresor atunci cand oamenii vor considera ca e nevoie sa-si manifeste puterea. Puteti fii sigur de acest lucru. Dle Tanasescu, dupa cum vad, preotii, printre care si dumneata, s-au adaptat vremurilor noi. Dumneata ai blog, te folosesti de un jurnal care apare - on line - ca sa-ti expui teoriile si opiniile religioase, iar de cand a aparut televizorul, Biserica are si emisiuni pe canalele de televiziuine. Daca v-ati adaptat pana acum noului, nu inteleg de ce considerati ca trebuie sa va opriti, ca trebuie sa va fie frica sau sa inspirati frica in sufletul oamenilor? Traim intr-o ERA INFORMATICA. Este ERA INFORMATIILOR. De ce va este frica? Va este frica ca oamenii vor deveni prea informati? Va este frica ca oamenii nu vor mai da crezare teoriilor cultelor religioase? Va este teama ca oamenii vor afla alte adevaruri asa cum au aflat in urma cu cateva sute de ani ca nu soarele se-nvarte in jurul pamantului ci pamantul in jurul soarelui? Va este teama ca oamenii vor crede ca Universul este identic cu Divinitatea asa cum a crezut Giordano Bruno care a fost ars pe rug de Biserica nu de Satana? Puterea ti-o da numai Informatia, dle Tanasescu. Nu este nici etic si nici moral sa propagati Nestiinta, Necunoasterea, Intunericul mintii. Cu atat mai mult cu cat, dvs. preotii va erijati in propovaiditorii valorilor spirituale.

-1 (11 voturi)

Vezi toate comentariile (43)

Modifică Setările