Kaspersky Next: Oamenii au mai multă încredere în roboţi, decât în alte persoane, conform unui experiment

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Un studiu Kaspersky, efectuat în colaborare cu Universitatea din Gent şi arătat în cadrul evenimentului de presă Kaspersky Next, arată că influenţa socială a roboţilor asupra oamenilor şi problemele de securitate asociate acesteia pot crea probleme grave.

Lumea se îndreaptă rapid către o digitalizare şi o mobilitate în creştere a serviciilor, multe industrii şi locuinţe bazându-se foarte mult pe automatizare şi pe utilizarea sistemelor robotizate Acestea din urmă trec printr-un proces de schimbare la rândul lor, devenind din ce în ce mai concentrate pe latura socială, care include comunicarea cu oamenii şi dezvoltarea unor caracteristici asemănătoare acestora.

În prezent, majoritatea acestor sisteme robotice se află în stadiul de cercetare academică şi este prea devreme pentru a discuta despre cum trebuie încorporate măsurile de securitate cibernetică.

Cu toate acestea, cercetările efectuate de Kaspersky şi Universitatea din Gent au descoperit o dimensiune nouă şi neaşteptată a riscului legat de robotică: impactul social asupra comportamentului oamenilor, precum şi potenţialul pericol asociat

Cercetarea s-a concentrat pe impactul unui anumit robot social - care a fost proiectat şi programat pentru a interacţiona cu oamenii folosind canale similare celor utilizate de om, cum ar fi vorbirea sau comunicarea non-verbală – cu aproximativ 50 de participanţi.

Presupunând că roboţii sociali pot fi atacaţi şi că un atacator a preluat controlul în acest scenariu, cercetarea a avut în vedere potenţialele riscuri de securitate legate de modul în care robotul îşi influenţează activ utilizatorii să efectueze anumite acţiuni.

Suspiciunile asupra unui robot dispar atunci când acesta pare că livrează pizza

Imagine indisponibilă

Robotul a fost amplasat lângă o intrare securizată a unei clădiri cu utilizare mixtă, din centrul oraşului Gent, Belgia, şi a întrebat personalul dacă poate intra cu ei. În mod normal, zona poate fi accesată numai cu ajutorul unui permis de securitate, validat de cititoarele de acces ale uşilor.

În timpul experimentului, nu toţi angajaţii au acceptat cererea robotului, dar 40% au deblocat uşa şi au ţinut-o deschisă pentru a îl lăsa în zona securizată. Însă, atunci când robotul a fost poziţionat ca o persoană care livrează pizza, având o cutie de la o cunoscută marcă internaţională, personalul a acceptat cu uşurinţă rolul robotului şi a părut mai puţin înclinat să pună la îndoială prezenţa acestuia sau motivele pentru care are nevoie de acces în zona securizată.

Oamenii sunt mult mai deschişi în compania roboţilor

A doua parte a studiului s-a concentrat pe obţinerea de informaţii personale, folosite de obicei pentru a reseta parolele (cum ar fi data naşterii, marca primului automobil, culoarea preferată etc.).

Robotul social a fost folosit din nou, de data aceasta invitând oamenii să poarte conversaţii prietenoase. De la toţi participanţii, cu excepţia unuia singur, cercetătorii au reuşit să obţină informaţii personale, într-un ritm de aproximativ una pe minut.

Comentând rezultatele experimentului, Dmitry Galov, Security researcher la Kaspersky, a declarat:

”Acest lucru oferă o potenţială cale de acces pentru atacuri, iar cele trei studii de caz discutate în raport reprezintă doar o parte dintre riscurile de securitate asociate roboţilor sociali. Este motivul pentru care considerăm esenţial să colaborăm acum, astfel încât să înţelegem şi să putem aborda riscurile şi vulnerabilităţile emergente, iar rezultatele se vor vedea pe viitor.”

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite