Internet

articolul anterior articolul urmator

Let's grow together: Mike Reiner, Startup Wise Guys: "Nu presupuneţi, validaţi!"

0
6 Nov 2013 13:29:06
Autor: Vlad Andriescu
Startup Wise Guys e un accelerator din Tallinn, Estonia
Startup Wise Guys e un accelerator din Tallinn, Estonia

How to Web 2013 va fi organizat între 20 şi 21 noiembrie la Bucureşti. Pe lângă competiţia Startup Spotlight, care va pune faţă în faţă startup-uri locale şi est-europene, conferinţa aduce speakeri de top. Cu unii dintre ei am vorbit şi am aflat câteva dintre lecţiile şi sfaturile pe care le pot oferi.

Faţă de acum câţiva ani, când singura şansă ca să-ţi deschizi o afacere era să iei un împrumut de la bancă, să iei din economiile părinţilor sau să te angajezi la o firmă mai mare, astăzi există diverse posibilităţi. Cu o sumă de cunoştinţe tehnice şi antreprenoriale, mici startup-uri pot fi formate, iar apoi confirmate sau nu în cadrul unor evenimente specifice. A prezenta ideea sau produsul în faţa unui juriu de specialişti a devenit o metodă bună de a primi o confirmare. Multe startup-uri rămân în negura timpului, dar altele confirmă.

Acceleratoarele de afaceri şi încubatoarele sunt o idee relativ nouă. De exemplu, conceptul de incubator s-a născut în 1959 în SUA, când Joseph Mancuso a deschis Batavia Industrial Center, iar acum sunt peste 7.000 în toată lumea. Un studiu al Comisiei Europene de acum 10 ani, arăta că existau 900 de incubatoare şi acceleratoare în toată Europa de Vest. Estul Europei a început poate mai târziu, dar mediul antreprenorial se mişcă energic şi la noi. 

Startup Wise Guys este un accelerator “cu pasiune” pentru startup-urile early stage. Bazat în Talinn, Estonia, Startup Wise Guys oferă echipelor participante un program intensiv de mentorat cu durata de 3 luni şi investeşte aproximativ 15.000 EUR în fiecare echipă. Accentul este pus pe validarea şi dezvoltarea produsului, creşterea numărului de clienţi, şi facilitarea accesului la venture capital.

Mike Reiner spune că Startup Wise Guys se diferenţiază de alte programe prin avantajul pe care îl au pe partea Business2Business (B2B). “ne concentrăm eforturile pentru a ajuta startup-urile să meargă în UK şi US şi investim foarte mult timp în fiecare startup (ăsta este motivul pentru care selectăm doar 8 echipe în fiecare rundă). Deşi primim şi selectăm aplicaţii din întreaga lume, focusul nostru sunt startup-urile din CEE pe care vrem să le ajutăm să se pregătească pentru pieţe mai mari (în principal pentru cele din UK şi din US, acestea fiind pieţele unde avem cele mai solide conexiuni). Avem 120 de mentori din program, iar majoritatea sunt internaţionali şi vin din peste 20 de ţări diferite. De-a lungul programului, aproximativ 80 de mentori vin din întreaga lume pentru a lucra cu echipele. Acest lucru este foarte important pentru noi pentru că echipele îşi pot valida modelul de business pentru diferite pieţe şi pot începe să dezvolte propriile conexiuni în pieţele adresate”, spune Reiner.

Criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un startup pentru a fi acceptat

Pentru a ajunge în acceleratorul estonian, Reiner susţine că echipele trebuie să aibă o distribuţie corectă a abilităţilor, dar, foarte important, este şi un produs cu potenţial care se adresează unor pieţe de dimensiuni mari şi o echipă dispusă să se mute în Tallinn pentru trei luni.

“Vrem să vedem că echipele înţeleg business-ul, că există potenţial pe piaţă şi că startup-ul este pasionat de domeniul în care activează. Ne uităm întotdeauna la background-ul membrilor, la distribuţia competenţelor, la timpul în care membrii echipei au lucrat împreună în trecut şi, nu în ultimul rând, la chimia existentă între aceştia. Ăsta este motivul pentru care ne place să urmărim videoclipuri cu echipele în perioada de selecţie, deoarece ne ajută să ne formăm o opinie. La final, orice investitor sau accelerator e interesat de două lucruri principale: potenţial şi credibilitate. Pentru a accepta un startup în program trebuie să credem că potenţialul este suficient de mare şi că echipa are capacitatea de a executa ideea mai departe”, spune fondatorul Startup Wise Guys.

Una dintre întrebările esenţiale pentru orice startup este alegerea momentului ideal când să aplice la un accelerator. Dacă sunt prea timpurii, dacă sunt prea dezvoltate? Mike Riener consideră că orice startup trebuie să aibă un produs minim viabil care are tracţiune şi creştere rapidă. “Foarte rar acceptăm echipe care au doar o idee, însă dacă acest lucru se întâmplă înseamnă că echipa este extraordinară şi credem că pot să dezvolte şi să execute foarte rapid. Vrem să ne concentrăm cât mai mult posibil pe validare şi tracţiune şi este foarte greu să facem acest lucru fără un MVP”, spune Reiner. De asemenea, estonieni urmăresc şi un model de business solid, nu doar un produs extraordinar, o strategie de penetrare a pieţei, tracţiune, un board de oameni care să ofere sfaturi şi multe contacte de la investitori. “Dacă au tracţiune bună, discuţiile cu investitorii pot începe imediat după demo day”, crede Reiner.

Foarte rar acceptăm echipe care au doar o idee, însă dacă acest lucru se întâmplă înseamnă că echipa este extraordinară şi credem că pot să dezvolte şi să execute foarte rapid. Vrem să ne concentrăm cât mai mult posibil pe validare şi tracţiune şi este foarte greu să facem acest lucru fără un MVP

De ce să te duci într-un program de accelerare?

Există diverse metode prin care startup-urile aleg să evolueze. Unii vin cu banii de acasă şi fac bootstrapping, adică autofinanţare. Alţii acceptă investiţii. Mulţi cedează. Dar un program de accelerare înseamnă validarea unei idei şi posibilitatea unei finanţări pe termen mediu. Mike Reiner a declarat pentru “Adevărul” că un startup ar trebui să participe într-un program de accelerare pentru că va avea acces la câteva lucruri esenţiale. “O reţea internaţională extinsă, validarea modelului de business, clienţi (ca de exemplu mentorii), un program de coeziune a echipei, capital de tip seed, contacte de la investitori şi credibilitate. Pentru startup-uri, o perioadă de timp foarte intensă în care echipa lor poate să lucreze împreună fără să îşi facă griji pentru bani, le ajută să atingă obiective care în mod normal ar dura mult mai mult. În plus, apropie membrii echipei, iar procesul de învăţare colectivă de la celelalte echipe din program este de asemenea foarte important. În mod evident, valoarea principală sunt mentorii şi contactele pe care le obţin”, a spus Reiner.

Lecţii oferite. Lecţii învăţate

Cine învaţă de fapt la un accelerator? Cei care intră sau cei care accepta startup-urile? L-am întrebat pe Reiner care este primul lucru pe care Startup Wise Guys îl spune business-urilor acceptate. “Client, client, client. Începem prin a învăţa echipele abordarea lean startup şi le învăţăm să îşi valideze produsul, să înveţe din iteraţii scurte şi rapide şi să documenteze fiecare pas. Nu presupuneţi, validaţi!”, crede Mike.

Reiner spune că principala lecţie pe care a învăţat-o lucrând cu startup-uri este că poţi vedea tendinţe similare care apar în diferite locuri simultan. Ideea reprezintă 1%, dar 99% înseamnă execuţie. “Gândeşte global din ziua 1. În acest context, startup-urile din ţări mai mici pot să aibă un avantaj pentru că pieţele locale sunt prea mici, aşa că sunt forţate să se gândească la pieţe ţintă mai mari încă de la bun început”, spune Mike.

Principalele tendinţe pe care le vede fondatorul Startup Wise Guys vin din zone neaşteptate. “Astăzi vedem foarte multe aplicaţii SaaS şi startup-uri care vor să se concentreze pe big data şi machine learning. Vedem încă multe startup-uri în zona de mobile, din ce în ce mai multe marketplaces, şi există tendinţe ca Internet of Things (IoT) şi realitate augmentată”, crede Reiner.

Client, client, client. Începem prin a învăţa echipele abordarea lean startup şi le învăţăm să îşi valideze produsul, să înveţe din iteraţii scurte şi rapide şi să documenteze fiecare pas. Nu presupuneţi, validaţi

Silicon Valley sau Europa?

Aceasta este o dezbatere lungă. Silicon Valley este privit ca un spaţiu de vis, dar cei care ajung acolo mărturisesc că există probleme. Concurenţa e enormă, numărul de “groupies” e şi mai mare şi, ca mulţi actori veniţi la poalele Hollywood-ului să devină celebri, aşa multe startup-uri nu sunt confirmate, chiar dacă încep din Silicon Valley.

“Deşi ecosistemul din Silicon Valley este unic şi oferă o experienţă extraordinară de învăţare, NYC sau Boston pot fi alegeri mai bune atunci când clienţii tăi sunt pe coasta de Est. Ecosistemul european devine şi el din ce în ce mai atractiv pentru startup-uri şi poate fi considerat o alternativă viabilă. Hub-uri ca Londra sau Berlin (alături de multe alte oraşe) devin din ce în ce mai internaţionale şi au multe reţele de suport, mentori şi oportunităţi”, crede Mike Reiner.

De asemenea, susţinerea guvernamentală pentru acceleratoare poate fi interesantă, deoarece le duce în zone mai puţin accesibile pentru cele private. “Acceleratoarele care beneficiază de susţinere guvernamentală pot să se concentreze pe startup-uri mai puţin mature şi pe profile de risc mai ridicate. Chiar şi cu o rată de succes mai scăzută, aspectul educaţional este extrem de benefic pentru ecosistem”, spune Reiner.

Acceleratoarele care beneficiază de susţinere guvernamentală pot să se concentreze pe startup-uri mai puţin mature şi pe profile de risc mai ridicate. Chiar şi cu o rată de succes mai scăzută, aspectul educaţional este extrem de benefic pentru ecosistem

Trei proiecte de succes de la Startup Wise Guys

WappZapp: îmbunătăţeşte calitatea videoclipurilor online şi concurează cu Netflix în Europa

Monolith: Google Analytics pentru magazinele de retail

VitalFields: creşte productivitatea fermelor combinând agricultura şi datele despre vreme într-o manieră simplă

“Împreună, cele trei proiecte au ridicat peste 1.000.000 EUR finanţări, iar două dintre ele se pregatesc de o nouă rundă. La prima ediţie a programului, 6 din 8 echipe au ridicat finanţare ulterior, iar la ediţia care s-a încheiat în primăvară 3 echipe au obţinut o investiţie şi altele sunt în discuţii cu potenţial investitori. Cel de al treilea program se desfăşoară acum”, spune Reiner.

Mike Reiner va fi în România la How to Web între 20 şi 21 noiembrie şi vine pentru a găsi inclusiv talente locale şi să înveţe despre ecosistemul startup-urilor din România. “Am auzit de talentul tehnic al românilor şi de-abia aştept să-i cunosc”, încheie Reiner.

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a  How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările