Internet

articolul urmator

O mică jalbă digitală către Guvernul României, de la un antreprenor

5
12 Aug 2016 06:42:59
Mircea Goia
Antreprenorii si fiscul
Antreprenorii si fiscul

Un antreprenor român este faultat de legile ţării noastre fără să aibă nicio vină. Asta se întâmplă destul de des în România de azi din cauza legislaţiei care e gândită parcă să facă viaţa grea antreprenorului mai degrabă decât să-l ajute să prospere (şi în felul asta să-şi plătească şi taxele pe care statul le cere la orice colţ).

Că multe din legile noastre nu sunt numai complicate, dar nici gândite bine, ştim cu toţii. Că birocraţia noastră e destul de stufoasă, ştim şi asta.
 
Dar cel mai bine ştiu asta antreprenorii care se lovesc tot timpul de aceste legi (mai ales economice). În fiecare zi ei se luptă cu sistemul creat în aceşti 26 de ani care parcă e chitit să împovăreze libera iniţiativă mai degrabă decât să o stimuleze.  
 
Valentin Radu este un antreprenor din domeniul tehnologiei informaţiei, industrie care dă în ziua de azi până la 10% din PIB-ul României şi are o creştere constantă an de an.
 
El a înfiinţat în 2013 (împreună cu Ciprian Drăgoi) o firmă cu gând ca se adreseze nu doar pieţei locale, dar şi celei internaţionale. Firma se numeşte Marketizator şi oferă unelte online care asistă alte firme în creşterea vânzărilor lor. Au reuşit să aibă drept clienţi firme mari şi mai mici, din ţară şi străinătate. 
 
Firma are succes, crescând în anul acesta la 50 de angajaţi şi reuşind să atragă o investiţie de 1 milion euro de la firma de investiţii 3TS Capital Partners (prin Catalyst Romania). 
 
Dar, cum se întâmplă la noi, trebuie să existe ceva care să pună pe butuci un lucru bun. De ce să fie răspunzătoare o firmă pentru prostiile făcute de altă firmă? De ce să fie răspunzător un antreprenor de ce face alt antreprenor? Dacă acelaşi antreprenor este patron la două firme şi una din ele merge prost sau face prostii atunci da, se înţelege. Dar când antreprenorii şi firmele nu au legătură între ele? Decât eventual singura legătură este o firmă de investiţii care a investit în cele două companii care nu au legătură între ele? Cei care au gândit legea asta nu s-au gândit şi la varianta asta? Probabil că nu, pentru că firmele de investiţii nu prea există în România, deci mai nimeni nu se gândeşte la ele şi la ce implică asta. Tocmai în situaţia asta se află Valentin şi compania lui.
 
Mai jos el adresează o plângere guvernului României în speranţa că această deficienţă a legii va fi corectată cât mai curând posibil. 
 
Domnule Dacian Cioloş, vă voi destăinui şi eu o frântură din mica dramă a unui antreprenor în tehnologie care visează să pună umărul la un viitor mai decent şi chiar este tentat să participe la iniţiativa GovIThub
 
2013: Cu bani împrumutaţi şi multă perseverenţă, lansez a patra companie, în tehnologie. Las la o parte vacanţe, dimineţi prelungite sau stat cu copiii. Să clădim viitorul, România are nevoie de produse în tehnologie pe care să le exporte, nu doar să fie o sursă ieftină de creier pentru şmecherii care fac outsourcing în România şi au scutiri de taxe şi facilităţi mai mari decât amărâtele de IMM-uri locale  
 
2013-2015: Puţini oameni îşi imaginează nivelul de stres, dedicare, perseverenţă şi provocare prin care am trecut împreună cu mână de oameni ne/specialişti care au adresat din România piaţă internaţională cu un produs made în Ro. A fost greu, dar frumos. 
 
2016: După 3 ani, ajungem la o echipă de 25 de oameni, cu clienţi precum Forbes USA, Samsung, Telekom, Avon şi încă 10.000 de website-uri care utilizează produsul Marketizator 
 
Martie 2016: Primim o investiţie de 1 milion de euro de la 3TS prin fondul Catalyst
 
17 iunie 2016: Avem deja o echipă de 50 de oameni şi aflăm de la un partener străin că nu mai avem cod TVA valabil. Cei de la ANAF Sector 5 spun că ei au aplicat legea – au trimis un aviz poştal prin poştă prin care ne invitau să le explicăm ce şi cum (dar nu au confirmare de primire de la noi) şi au publicat pe site-ul anaf sector 5 (adică ar trebui să avem un angajat care zilnic să verifice site-ul anaf-poate e ceva legat de noi?).  
 
Rezultatul este că nu putem investi banii primiţi fără a avea un extra-cost de 20%, iar toţi clienţii noştri din Europa ar trebui să ne plătească cu 20% mai mult (pentru că nu îşi pot deduce TVA-ul).  
 
Iulie 2016: Cifra noastră de afaceri scade cu 80% faţă de luna precedentă.
 
8 august 2016: După ce am trecut prin chinul groaznic de a depune din nou declaraţia 088 (cu împuterniciri de la fondul de investiţii şi tot tacâmul), aflăm şi noi motivul: este acela că o altă firmă la care este acţionar minoritar fondul are o amărâtă de datorie la Anaf Sectorul 6 – iar noi suntem, conform algoritmului de calcul – o firmă care are un risc mediu de a nu mai plăti datoriile către stat, deşi se poate observa istoricul tuturor firmelor în care am fost acţionar. 
 
Concluzie
 
Bugetul de stat putea avea ceva mai mulţi bani, cei 50 de angajaţi din echipa noastră nu ar fi fost cu moralul la pământ pentru faultul ăsta fără rost, eu nu m-aş mai fi simţit complet dezamăgit de parteneriatul cu statul român în această încercare de heavy-lifting, dacă:  
 1. Am fi fost anunţaţi 
 2. Ar exista un algoritm normal la cap şi decizii personalizate, de la caz la caz, prin care statul să îşi recupereze debitele restanţe. 
  
 Cu dezamăgire şi o mică-mică-mică speranţa în mai bine,  
 Valentin Radu şi echipa Marketizator
 
 
*Se pare că unii membri în guvernul Cioloş (secretarul de stat al Ministerul Economiei şi ministrul Finanţelor) au luat la cunoştinţă şi vor încerca să rezolve această problemă.  
** A răspuns chiar ministrul de finanţe dupa numai o zi
 
Originalul îl puteţi găsi la Valentin Radu pe contul de Facebook
Urmarea e aici.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

Iulian Arion
12.08.2016, 07:20:14

"că nu mai avem cod TVA valabil." Aceasta faptă administrativă trebuie să fie sancţionată penal. Subminează activitatea firmei. Şeful care a decis, trebuie să aibă interdicţie de a mai activa în sistemul public administrativ de la 5 la 20 de ani. Micio decizie administrativă nu trebuie luată pe bază de bănuieli. Legislaţia de avest gen trebuie propusă de patronat şi administraţia fiscală, apoi înaintată în parlament. Guvernul-administratorul nu trebuie să legifereze pentru că are impulsul natural de a o face tiranic. Doar tiranic, indiferent de consecinţe.

+2 (2 voturi)
Semper Fidelis
12.08.2016, 07:26:04

Ar fi atat de multe lucruri de spus pe aceasta tema si atatea sfaturi de dat, incat nici macar spatiul virtual, in infinitatea lui, nu ne-ar ajunge. Dar o sintetizare se impune: Cand faci afaceri cu Statul, fii hot ca si el.

+1 (1 vot)
Aron Deleanu
12.08.2016, 08:49:45

„ se pare că.... guvernul Cioloș....vor incerca să rezolve această problemă..” Cred și eu că se va rezolva problema ......peste 2-3-5 ani.Așa este „normal” la noi.

+1 (1 vot)
Ggggg Hhhhh
14.08.2016, 01:35:21

Jalba digitala=bulk email.

+1 (1 vot)
Valentina
14.08.2016, 23:52:41

Pentru ca lucrez in domeniu si cunosc toate aspectele sunt nevoita sa dau dreptate ANAFUlui.Declaratia 088 se depune daca se schimba asociatii, sediul, cand firma depaseste plafonul de 220000 si devine platitoare de tva. Pana luna trecuta erau 20 de intrebari la formularul 088, printre care si acesta : Asociatii si administratorii au restante la buget pe alte firme ?Bineinteles, ca toti il considerau un formular de 2 bani, eu le explicam ca le baga CNP si vad imediat pe ce firme au cazier, chiar daca ei imi spuneau sa bifez pe formular ca nu au datorii, cea ce constituia un fals in acte.Am avut pana acum 3 firme care au fost respinse din acest motiv : asociatii, administratorii aveau datorii pe alte firme.Vreau sa spun daca asociatii sunt straini, ANAF-ul cere de la autoritatile din tara respectivului cazierul. Am avut un caz cu un italian, a carui firma a fost respinsa la inregistrarea ca platitor de tva pentru ca el avea cazier in Italia.Si italianul avea lucrari de asfaltare de 2000000 euro in Braila, dar pana nu isi rezolva problema nu poate sa inceapa.Noi i-am recomandat sa puna asociat si administrator pe cine 'curat', si cu venituri fiscalizate.Cel din articol are o solutie : Sa isi achite restantele pe toate firmele la care asociat, administrator si sa depuna din nou formularul.II spune contabilei care sunt firmele lui, cere certificat de atestare fiscala pe 0( nu ti se da daca nu ai toate declaratii depuse si datoriile achitate) pe toate firmele si sigur nu ii se va respinge inregistrarea in scopuri de tva pe aceasta firma.

Modifică Setările