Tehnologia creşte lideri

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tehnologia a schimbat în zilele noastre percepţia asupra fiecărui domeniu profesional. A dus la evoluţia lor şi a celor care activează ca profesionişti în aceste domenii.

Dar, nu toată lumea este dispusă să îmbrăţişeze schimbarea şi mulţi nu percep importanţa ei în evoluţia carierei sau a companiei lor.  

E dificil să ne dăm totuşi seama de ce are nevoie fiecare lider pentru a trece mai uşor, sau mai greu, prin schimbare. Schema clasică de adaptare la schimbarea a unui individ subliniază faptul că fiecăruia dintre noi îi este uşor să opună rezistenţă atunci când i se cere schimbare.  Zidul pe care îl construim în faţa schimbării se poate adapta la oricare context, chiar şi cel al unei companii care se loveşte de viteza de evoluţie a tehnologiei.

Imagine indisponibilă

Foto: Willis Towers Watson

Nici atunci când vine vorba de leadership, lucrurile nu stau diferit. De aici şi involuţia unor companii de renume, care au refuzat să ţină pasul cu tehnologia şi s-au încăpăţânat să păstreze un algoritm disfuncţional, în ciuda a tot ceea ce începea să se schimbe în jurul lor.

Leadership-ul şi schimbarea sunt două chestiuni care se împletesc una cu cealaltă. Problema multor conducători de companii este că aceştia refuză să înţeleagă că cele două concepte nu ar trebui tratate separat. Acestea sunt complementare şi un lider, prin natura lui, trebuie să se adapteze constant la schimbarea mediului de afaceri, şi nu numai. Atunci când intervine rezistenţa, apare criza în companie.  Schimbarea este evitată şi conducerea consideră că modele clasice pe care şi-a construit afacerea pot funcţiona în continuare.

Unul dintre cele mai cunoscute exemple este cel al Nokia. Cota de piaţă a companiei ajunsese în ultimii ani de existenţă să scadă enorm datorită refuzului companiei de a se adapta la un nou model de business:  de la 40% la doar 15%. O scădere dramatică ce a dus la achiziţionarea companiei de către Microsoft. Acelaşi parcurs l-au avut, însă, şi cei de la Microsoft, care s-au trezit în faţa unor companii precum Apple, care construiau modele noi de business şi se îndreptau cu paşi repezi către inovaţie. Tehnologia a câştigat în detrimentul unei ideologii puse frumos pe hârtie, care aplicată, se dovedea a fi învechită.  

Datorită tehnologiei, leadership-ul a devenit astăzi uşor de aplicat, fără a scoate prea mult zgomot. Totul se întâmplă online şi angajaţii îşi pot duce la bun sfârşit cerinţele de oriunde s-ar afla. Unui lider îi este facil să gestioneze proiecte şi să le finalizeze cu succes fără a-şi aduce echipa într-o zonă de şedinţe interminabile şi neproductive.

În era  4.0, leadership-ul nu mai este despre putere, ci despre influenţă.

Este o eră a reţelelor de socializare care te aduc mai aproape de oameni şi care îţi dau libertatea de a schimba mentalităţi. Astăzi, un lider care nu este prezent pe reţelele de socializare poate influenţa doar oamenii care îi sunt în subordin în companie, dar un lider activ, poate influenţa mase.

Exemplu este şi Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, care este urmărit de mai bine de 112 milioane de oameni din întreaga lumea, pe reţeaua de socializare creată de către el. Modelul său de leadership schimbă idei şi comportamente. Pune bazele unei noi generaţii de lideri, care se adaptează uşor schimbării şi cresc odată cu dezvoltarea AI-ului sau cu ultimele tehnologii.

Cât despre companiile care refuză schimbarea, întreaga cădere a acestora a pornit de sus. Desigur că este dificil să faci schimbări radicale atunci când modelul tău de business este lăudat şi pare că funcţionează bine. Dar leadership-ul înseamnă să conduci, să schimbi, nu doar să aperi ce ai deja. Cea mai mare greşeală pe care o pot face liderii este să evite să vadă în afara a ceea ce ei au construit. Să fie, de ce nu, ignoranţi.

Nu este simplu să iei o decizie care schimbă total perspectiva a ceea ce ai construit, dar te va scoate atât pe tine cât şi compania ta dintr-un impas pe care poate acum nu îl poţi observa din cauza lucrurilor care par a merge bine în interior. Cu cât te afunzi mai mult în business-ul tău, cu atât mai uşor poţi doborî tot ce ai construit. Deschide ochii, fii atent la schimbare. Este dificil, dar îţi poate salva afacerea.

De aici, nu este decât un pas către nevoia de dezvoltare, care te poate ajuta să rămâi în top şi să îţi gestionezi resursele, adaptându-le la schimbările ce se produc tot mai rapid în jurul tău, datorită tehnologiei. E timpul să treci dincolo de un leadership reactiv, autoritar, la unul consultativ, care pune accent pe colaborare şi deschidere. Îndrăzneşte să schimbi lumea ta!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite