Internet

articolul anterior articolul urmator

Youtube – 10 ani de la înfiinţare

1
24 Apr 2015 13:20:23
Mircea Goia
Youtube.com - 10 ani de la infiintare
Youtube.com - 10 ani de la infiintare

Acum 10 ani, pe 23 aprilie, trei tineri au lansat online site-ul de video sharing Youtube schimbând pentru totdeauna modul în care consumăm video media pe Internet. În aceşti ani, odată cu achiziţia lui de către Google pentru 1,6 miliarde dolari, Youtube a devenit cel mai cunoscut serviciu de video online. Dar va rămâne aşa în continuare?

Chad HurleySteve Chen şi Jawed Karim au fost printre primii angajaţi a lui Paypal, un alt serviciu online dar care activează în domeniul financiar. Ei au făcut parte din aşa-zisă „Paypal Mafia", un grup de 15-20 de oameni de la Paypal (fondatori+primii angajaţi). Acest grup, care-i cuprinde de asemenea şi pe Elon Musk, Peter Thiel Max Levchin, Reid Hoffman, David O.Sacks, Dave McClure, Jeremy Stoppleman şi alţii, au avut o mare influenţă asupra web-ului de după crashul tech din anul 2000, când bursa împreună cu firmele de tehnologie listate acolo s-a dus la vale împingând SUA într-o criză care poate fi considerată preambulul crizei mondiale din 2008. 
 
  
În iarna lui 2005 (februarie), cei trei au pus la punct serviciul Youtube, asta după ce au avut dificultăţi – legenda spune – în a împărţi video-urile făcute de ei pe la diferite petreceri. 
 
23 aprilie a însemnat lansarea de facto a serviciului prin postarea unui prim video înfăţişându-l pe Jawed Karim, unul din co-fondatori şi cel mai tânăr, vizitând un zoo. Lansarea oficială s-a petrecut în Noiembrie serviciul bucurându-se de un succes remarcabil iar în Iulie 2006 compania a anunţat că 65.000 de clipuri video sunt încărcate pe site zilnic bucurându-se de peste 100 milioane de vizualizări pe zi. 
 
Primul video încărcat pe Youtube - Jawed Karim (23 Aprilie 2005)
 
Acest succes a atras imediat atenţia investitorilor, care au investit 11 milioane de dolari în companie (luând în considerare şi pedigree-ul fondatorilor). 
  
Bineînţeles, succesul lui Youtube a arătat că tehnologia şi lumea sunt pregătite pentru un pas înainte pe Internet, în ceea ce priveşte video (până în 2005 site-urile cu conţinut video erau destul de puţine, nu prea user-friendly şi nu prea portabil - în sensul că multe foloseau diferite tehnologii de afişare a video-urilor, pe când Youtube a folosit Flash video care era deja o tehnologie răspândită în mai toate browserele timpului). 
  
Au apărut şi alte servicii video asemănătoare lui Youtube, unele înfiinţate ceva mai devreme decât Youtube sau altele în acelaşi timp sau mai târziu, dar în general nu au atins un nivel foarte mare de utilizare. Unele sunt totuşi destul de cunoscute, cum ar fi DailyMotion (Youtube-ul francez), Break şi Metacafe. 
 
Google nu putea sta indiferent la această ascensiune (şi schimbare de paradigmă, paradigmă în care conţinutul pe Internet era în majoritate în format text, iar acum Youtube aduce video în prim plan). În octombrie 2006, Google a finalizat achiziţia Youtube pentru 1,65 miliarde dolari, făcând din fondatori multimilionari.  
  
Într-un fel, Youtube a făcut bine că a fost vândut lui Google pentru că, pe măsură ce popularitatea site-ului creştea, creşteau şi cheltuielile. Chiar şi în ziua de azi video şi video-streaming pot fi o propunere scumpă. În 2005-2006 video online era foarte scump pentru că traficul, cât şi spaţiul de stocare erau destul de scump. Între timp, tehnologia a mai evoluat, spaţiul de stocare a devenit mai ieftin, traficul la fel. 
 
Infrastructura lui Google, care şi în 2006 era formidabilă, a ajutat mult Youtube nu numai să stea pe linia de plutire din punct de vedere tehnic, dar şi să devină un serviciu puternic. În plus, buzunarele adânci ale lui Google a pus problemă cheltuielilor pe plan secund, pe prim plan fiind creşterea numărului de useri şi de conţinut servit acestor useri (ca mai apoi acestor useri să le fie servită reclamă sub diferite formate - text şi video). 
 
De asemenea, banii lui Google au ajutat şi la lupta în justiţie împotriva unei companii creatoare de conţinut, Viacom (televiziune, film), care au dat în judecată Youtube în 2007 pentru conţinutul piratat care a fost încărcat pe site. Acest proces până la urmă a fost rezolvat în 2014, iar Viacom nu a primit miliardul de dolari care spera. 
 

 În anul de graţie 2015 Youtube are următoarele realizări: 

 - are peste un miliard de utilizatori 
 - în fiecare zi aceşti utilizatori vizualizează sute de milioane de ore de conţinut generând miliarde de vizualizări 
 - numărul de utilizatori care privesc clipuri pe Youtube creşte cu 50% an după an 
 - 300 de ore de conţinut video e încărcat pe site în fiecare minut 
 - Youtube este tradus în 61 de limbi (inclusiv română) şi este localizat în 75 de ţări 
 - jumătate de vizualizările de pe Youtube sunt venite de pe dispozitive mobile făcând ca venitul din reclama servită pe mobile să crească 100% an după an 
 - al doilea cel mai popular motor de căutare din lume 
 - un milion de advertisers utilizează platforma pentru a servi reclame utilizatorilor 
 - a produs o serie de vedete Youtube, creatori de conţinut care au ajuns să aibă milioane de uşeri ca audienţa şi sute de mii sau milioane de dolari ca venit  
  
 
În toţi aceşti ani Youtube a devenit regele online necontestat al video-ului. Dar aceasta s-ar putea schimba curând iar compania care ar putea detrona Youtube este şi compania care ne-a unit pe noi toţi (cel puţin pe cei 1.4 miliarde de oameni care utilizează platforma): Facebook. 
  
Facebook a cochetat cu conţinut video de ceva vreme dar în ultimul an (2014) a început să-l ia mai în serios. Atât de serios încât a achiziţionat o companie înfiinţată în România dar cu cartierul general în San Francisco care era o platformă specializată în servirea de reclame pe video (achiziţia a costat Facebook o jumătate de miliarde de dolari iar compania românească se numeşte Liverail). Liverail va ajuta Facebook să monetizeze tot acest conţinut video.  
 
Având peste 800 de milioane de utilizatori zilnici şi peste un miliard lunar Facebook prezintă un interes mare pentru cei care doresc să atingă utilizatorii prin reclamă (sunt deja peste 2 milioane de advertisers pe platformă). 
  
Anul acesta se presupune că Facebook va "fura" coroana de rege online al video-ului de la Youtube. Şi este foarte posibil să o facă. Dar Youtube nu înseamnă că va dispărea ci doar că va trebui să lupte mai mult şi eventual va trebui să aducă unele inovaţii ca să rămână în acest joc al giganţilor online. 
 

La mulţi ani, Youtube!

Şi ca să începem petrecerea (că tot e weekend), propun să vedem Top 10 cele mai vizualizate clipuri de pe Youtube.
 
 P.S. La mulţi ani şi telescopului spaţial Hubble, care a făcut 25 de ani pe orbită în suljba ştiinţei.  
 
1. Psy – "Gangnam Style"   (2,307,000,000+ vizualizari)
 
 
2. Justin Bieber – ‘Baby"  (1,157,000,000+ vizualizari)
 
 
3. Katy Perry - "Dark Horse"   (883,659,000+ vizualizari)
 
 
4. Katy Perry - "Roar"   (889,563,000+ vizualizari)
 
 
5. LMFAO – "Party Rock Anthem"   (854,722,000+ vizualizari)
 
 
6. Eminem ft Rihanna – "Love the Way You Lie"   (847,790,000+ vizualizari)
 
 
7. Shakira – "Waka Waka (This Time for Africa)"   (837,847,500+ vizualizari)
 
 
8. Enrique Iglesias ft Descemer Bueno & Gente De Zone   (883,044,000+ vizualizari)
 
 
9. Jennifer Lopez ft Pitbull – "On the Floor"   (824,595,000+ vizualizari)
 
 
10. Psy – "Gentleman"   (824,572,000+ vizualizari)

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Ilim
26.04.2015, 11:43:25

Omenirea are gusturi mediocre,daca acestea sunt cele mai vizualizate clip-uri pe Youtube. Sunt sute de mii de clipuri mult mai reusite din toate punctele de vedere: cultural, artistic,distractiv, ori ca realizare tehnica si regizorala, superioare calitativ-entertainment, etc.. Dovada incontestabila ca omenirea este o gloata difuza de indivizi mediocri cu gusturi indoielnice. De gustibus...

+2 (2 voturi)
Modifică Setările