Mobile

articolul anterior articolul urmator

Service oficial versus service de cartier. Ce să alegi?

4
29 Sep 2020 14:07:41
Adrian Pogîngeanu
Tableta la service. FOTO Shutterstock
Tableta la service. FOTO Shutterstock

Sunt un fan al centrelor de service oficiale şi când cineva are o problemă cu un dispozitiv e primul loc pe care îl indic pentru rezolvare.

Dar am descoperit întâmplător că asta nu funcţionează întotdeauna aşa cum m-aş fi aşteptat. În urmă cu o lună, o persoană din familie mi-a spus că nu i se mai încarcă tableta şi că nu ştie ce să facă. După câteva discuţii care n-au rezolvat nimic, tableta a ajuns la mine.

E vorba de un dispozitiv produs în 2015, cu Android 5 (Lollipop), care până acum a funcţionat impecabil. Deci fără garanţie. Defectul? Avea mufa micro-USB complet distrusă.

Am mers la service-ul oficial în centru, curat, frumos, măşti, bon de ordine, politicoşi. Operatorul mi-a spus că s-ar putea să fie nevoie de schimbarea plăcii de bază. Eu am fost destul de mirat, de ce să schimbi toată placa de bază pentru o mufă?

Am predat produsul defect, mi-au dat o fişă de service şi mi s-a spus să revin în 40 de minute sau o oră. Sincer, credeam că trebuie să revin în altă zi.

În timp ce aşteptam întocmirea actelor, în stânga mea era un bărbat care discuta cu alt operator. Avea un smartphone cu ecranul spart, care nu se aprindea şi dorea să-l repare. Doar că nu voia ca dispozitivul să fie resetat şi să-şi piardă datele. Operatorul i-a spus că ei nu pot salva datele, că nu face parte din atribuţiile lor, iar el nu putea să le recupereze dacă ecranul nu se aprindea. Interesantă situaţie.

Am plecat, m-am învârtit prin magazine şi după 30 de minute m-au sunat de la service. Pe scurt, trebuie înlocuită placa de bază şi costă 777 lei.

Sincer, a fost un şoc, o tabletă nouă cu specificaţii asemănătoare costă în jur de 1000 de lei. M-am întors la service, am plătit constatarea, care n-a fost nici ieftină, dar nici scumpă, în orice caz, peste 50 de lei şi am luat tableta înapoi.

Am căutat pe YouTube şi am găsit un tutorial exact despre acest model de tabletă, cum se desface, pe modelul JerryRigEverything. Jerry, pe numele real Zack Nelson, testează rezistenţa terminalelor smartphone, le desface în bucăţi şi apoi le reasamblează. Şi nu e vorba doar de smartphone, a făcut asta cu sute de modele şi dispozitive diferite. Revenind, în tutorialul găsit de mine se vedea clar că mufa micro-USB poate fi separată de restul plăcii de bază.

Am discutat cu doi prieteni despre situaţie şi unul mi-a sugerat să merg la un service de cartier, la care el reparase ceva recent.

Am sunat la service într-o vineri la prânz, le-am spus modelul de tabletă şi m-au anunţat că mă costă 80 de lei. Trei ore mai târziu eram la ei în sediu. Eu cu mască, ei fără, nici o măsură de protecţie, cel puţin la vedere. Scot dispozitivul, le spun ce vreau şi după o discuţie scurtă preţul creşte la 150 de lei. Motivul? N-au înţeles corect când am discutat la telefon despre ce model e vorba. Îmi spun că luni după-amiază e gata.

Las produsul, nu primesc nici un proces verbal, nici o dovadă şi plec. Îi sun luni, pe la ora 14.00, şi îmi spun că nu e gata, că nu le-a venit piesa. Oare unde am mai auzit-o pe asta?

Marţi dimineaţă mă sună ei că pot să trec să-l ridic. Mă duc la service, aceeaşi atmosferă relaxată, COVID-19 free. Mufa e schimbată, tableta arată bine. Am primit o garanţie de 90 de zile pentru lucrare, plătesc şi plec.

150 de lei versus 777 lei. Dacă am făcut sau n-am făcut o ”şmecherie” voi afla în timp. Cert e că n-aş fi plătit suma cerută de service-ul oficial ci, mai degrabă, aş fi achiziţionat un produs nou.

Ce să alegi? Prima opţiune va rămâne mereu un service oficial, mai ales dacă produsul e în garanţie. Totuşi, dacă eşti nemulţumit de soluţia oferită, sfatul meu e să mai cauţi.

Service-ul oficial face cea mai bună treabă, dar pare că acceptă doar reparaţiile avantajoase din punct de vedere financiar. Pe celelalte pare că le resping, avansând preţuri prohibitive. Efort minim, profit maxim.

Service-ul de cartier, cum l-am numit generic, acceptă majoritatea lucrărilor şi încearcă la rândul său să facă profit, iar în unele situaţii poate fi mai avantajos pentru client.

Deci nu există un răspuns tranşant, trebuie evaluat în funcţie de defect, de raportul calitatea reparaţiei - cost şi, desigur, de bugetul disponibil.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Andrei Adrian
29.09.2020, 17:56:47

Felicitari! Foarte bine si foarte limpede scris! Practic nu mai ramane nimic de comentat, decat un avertisment: Service-ul "oficial" are foarte multe lucrari pe contract (garantii, mentenanta la beneficiarii mari, cu parc mare). Acolo se gandeste adesea "am de facut 300 de lucrari pe luna de la contract de mentenanta, nu-mi mai pierd timpul cu 30 de lei profit de la un ciuruc de lucrare". Aceasta atitudine este de doua ori paguboasa: - Firma devine in timp "sclava" beneficiarului cu contract gras, pe bani multi, iar acesta strange treptat conditiile. La final, ca sa ramana la suprafata, service-ul ajunge sa ciuguleasca si lucrari de 5 lei sau moare de foame. - Personalul se deprofesionalizeaza. In timp tehnicienii ajung sa ramana capabili doar sa schimbe placa cu totul, oamenii cu adevarat capabili migreaza sau isi deschid service de cartier. Been there, done that!

+2 (4 voturi)
asamura tanabe
29.09.2020, 18:19:05

E o chestie normala si des intalnita cam la orice service, inclusiv pt. televizoare, auto, telefoane etc. Cauza este foarte slaba pregatitre a celor din service. de fapt, poti sa o pui si pe mama sa faca ce fac ei. Am fost candva cu un tel., la care s-a defectat cititorul de SIM (locul unde intra SIM-ul). Mi-au zis ca trebuie schimbata placa de baza :)))) costa cam trei sferturi din pretul tel. Am cautat pe you tube, am gasit un tutorial cum se procedeaza, am facut comanda in China de doua SIM-uri, total vreo 14 lei cu tot cu trimitere (mi-a fost rusine sa comand doar unul), mi-a venit in vreo luna, am procedat ca in tutorial si mi-am reparat smart-ul. la fel si la TV, poate e arsa o componenta de pe placa de baza, ei, cei d ela service, stiu doar sa desurubeze carcasa TV, sa scoata placa, bezile de LED-uri, sursa de alimentare sau ecranul si sa le inlocuiasca. Altceva nu stiu. e dificl sa lucrzi pe placa de baza, multe componente, mai toate, sunt asamblate de roboti. Nu e cazul la mufa de la tableta relatata de autor. Practic cei de la SERVICE voiau s ailocuiasca placa de care e lipita si mufa, ca nu s epricep sa dezlipeasca mufa de pe lpaca si s apuna alta. La masini e cam la fel, daca ai fi de acord, daca te duci cu un defect la motor, aia ar vrea sa iti ilocuiasca pur si simplu motorul cu totul. Nu mai sunt mesteri care sa bibileasca, sa repare cu adevarat ceva, aia sunt de domeniul trecutului. la fel, m-am dus sa imi fac candva o copie dupa o cheie ceva mai atipica, la un centru renumit d ecopiat chei. M-a amuzat ca ziceau ca fac orice fel de cheie. Cand i-am aratat-o unui sughi-bughi, zicea: aaaaa, asta nu s epoate copia, ca nu intra pe masina de copiat. M-am dus la un mos, la un atelier la vreo jumate de km de primul, mi-a facut-o la polizor si la pila, in vreo 20 de minute! Asta e nivelul mesterilor. Bine, si reparabilitaatea produselor e dificila acum, insa am vazut ca UE vrea sa impuna firmelor de produse electronice, electrice/electrocasnice etc sa fie gandite in asa fel incat sa fie usor de reparat componentele defecte si nu sa trebuiasca s afie aruncate sau sa iei, de ex., placa de baza cu totul, daca s-a stricat ceva. Asta pt, ca este neecologic sa arunci aiurea un obiect sau mari parti din acesta, pt. ca o anumita componenta s-a defectat. Vom vedea!

+2 (4 voturi)
Florian Georgescu
30.09.2020, 05:06:26

cea ce nu realizeaza romanul este ca de vreo 20 de ani dispozitivele electronice NU se mai pot depana cu letconul(ciocanul de lipit) alta era in industria asta. totul e facut de roboti. daca vii cu letconul poti arunca scula la gunoi. trebuie sa schimbi placa de baza din motivul asta. sint banii tai, eu unul arunc tableta la gunoi, asa ca faci ce vrei cu ei. 2015, clar depasita tehnologic. valoare de piata de maxim (MAXIM) $50.

-1 (3 voturi)
Andrei Adrian
1.10.2020, 20:02:43

Ceea ce nu realizeaza romanul care comenteaa fara habar este ca Echivalentul "letconului" de 15 lei se numeste azi "statie de rework" si costa 1500 de euro (una mai economica)! Nu orice ciucalete stie s-o bage in priza, dara-mi-te sa-i mai si seteze parametrii! Cu o asemenea statie se pot inlocui componentele de pe placa aia "facuta de roboti" (masina aia este de fapt tot un robot!). Pe vremea cand televizoarele in functiune inca mai aveau lampi si tranzistoare discrete scuza mesterului incompetent in fata unui televizor modern era "astea e cu integrate, nu se repara ca e facute de roboti, trebuie schimbata placa!". Acelasi discurs, aceeasi problema! Daca ai o masina din 2015 o mai repari sau o arunci cand faci o pana de cauciuc ori ti se crapa un furtun?!

+3 (3 voturi)
Modifică Setările