De ce e Facebook mai puţin eficient în 2013? Cum a scăzut interacţiunea oamenilor cu brandurile
0ZeList a publicat ultimul său raport privind reţelele sociale în România şi a identificat un trend îngrijorător pentru branduri: interacţiunea cu paginile de brand a scăzut, iar expunerea e şi ea mai mică.
ZeList a analizat primele 1.000 de pagini din România după numărul de fani, pentru a afla dacă acest lucru este real. Au fost analizate engagement rate-ul mediu (raportul între numărul de fani activi şi numărul total de fani), rata de Like-uri (raportul între numărul de Like-uri şi numărul total de fani duplicaţi), rata de comentarii şi de share.
"Vizibilitatea brandurilor a scăzut, iar acesta se reflectă în toţi indicatorii: engagement, like, share, comment rate. În ultima săptămână se vede încă o cădere abruptă", se arată în raportul fbMonitor.
Rata de engagement medie a scăzut de la 5% la începutul anului, până la 1,7% în ultima săptămână. Rata de like-uri era de 10% la începutul lui 2013, dar acum e de 3,48%, iar rata de comentarii s-a dus de la 1,1% la 0,2%. Acelaşi lucru se poate observa şi în rata de share-uri (1,5% la începutul anului, acum 0,6%).
Motivele scăderii
Contactat de adevarul.ro, Cătălin Teniţă, fondatorul ZeList şi ZeList Monitor, a explicat posibilele motive ale acestei scăderi. Potrivit acestuia, din scăderea intervenită în ultimul an, nu poate fi determinată o cauză exactă. "Poate fi cauzată de o erodare a atenţiei - unii oameni preferă să interacţioneze mai puţin cu brandurile", consideră Teniţă.
Cele mai populare şi active reţele sociale folosite în România
El a oferit trei explicaţii pentru această problemă.
1. Facebook a scăzut ponderea în News Feed a posturilor de la companii în favoarea posturilor de la prieteni. Scăderea poate fi justificată şi din prisma utilizatorilor: "E foarte posibil ca mulţi să prefere să interacţioneze cu prietenii. Şi are şi o raţiune financiară: scăzând oferta de real estate pentru companii, pot să forţeze ca cei interesaţi de promovare să plătească pentru un reach mai mare", a declarat Teniţă.
2. Numărul de interacţiuni din platformă a crescut foarte mult. "Fiecare nod din graf (persoană) e legată cu mai multe alte persoane şi companii decât acum un an. Dar folosirea nu a crescut în acelaşi ritm. O parte din conţinuturile generate rămân în afară. De fapt, o parte din ce în ce mai mare", consideră fondatorul ZeList.
3. "E posibil ca engagementul să fi scăzut mai mult ca reach-ul pe măsură ce activitatea oamenilor pe Facebook s-a maturizat. Oamenii nu mai simt nevoia să dea atâtea click-uri. E posibil ca şi comportamentul companiilor să se fi modificat - nu mai stimulează utilizatorii prin conţinut irelevant, de tipul pozelor cu pisici), a spus Cătălin Teniţă.
Facebook pregăteşte o funcţie nouă care să te ţină mai mult în reţeaua socială
Raportul complet