Reţele sociale

articolul anterior articolul urmator

Ello - o nouă reţea socială dă bătăi de cap lui Facebook

7
27 Sep 2014 08:50:12
Mircea Goia
Ello - o nouă reţea socială concurentă lui Facebook
Ello - o nouă reţea socială concurentă lui Facebook

Se numeşte Ello şi, contrar obiceiului, vine din statul american Vermont (Burlington). Intrarea în reţea se face deocamdată doar pe bază de invitaţii dar în ultimele două zile cererile au explodat (peste 30.000 cereri pe oră).

Facebook este un monstru al reţelelor sociale, nu doar în privinţa celebrităţii câştigate ci şi din privinţa numărului de utilizatori (peste 1,2 miliarde). 
 
La un moment dat în trecutul reţelei, apartenenţa a fost pe bază de universitate, adică cei care erau pe Facebook trebuiau să fie studenţi la universităţi. După câţiva ani Facebook şi-a deschis porţile căţe toată lumea şi atunci numărul userilor a rupt toate recordurile deţinute până la acel moment de alte reţele sociale (vă mai amintit de Myspace, Hi5?).
 
Facebook a devenit regele acestor reţele sociale şi, ca orice rege, a avut parte şi de provocări din partea noilor veniţi dornici în a-i "fura" coroana.
 
Ultimul care a făcut valuri mari şi dădea impresia că e aproape de a detrona Facebook a fost Google Plus, reţeaua socială a lui Google lansată în 2011. Suntem în 2014 iar detronarea lui Facebook s-a lăsat şi încă se mai lasă aşteptată. Google Plus are utilizatori, dar nu mai e un "challenger" la tronul lui Facebook.
Pe lângă Google Plus, alte reţele sociale, formate mai ales în jurul dispozitivelor mobile smartphone, şi-au încercat şi ele norocul - Instagram, Whatsapp, Snapchat, Path, Pinterest, Tumblr, Twitter - fără a reuşi detronarea. Fiindcă Mark Zuckerberg nu stă degeaba Instagram şi Whatsapp (cele mai folosite reţele sociale după Facebook) au intrat sub umbrela Facebook, fiind cumpărate cu multe miliarde de dolari. 
 

Bine ai venit, Ello 

În Martie anul acesta o nouă reţea socială a luat fiinţă, numindu-se Ello www.ello.co (probably vine de la "Hello"). Nu mulţi au aflat de ea, dar în ultimele 2 zile cererea de înscrieri i-a luat pe fondatori pe neaşteptate. Aceste tipuri de creşteri, în timp scurt, nu sunt necunoscute reţelelor sociale. Pinterest a avut de asemenea o creştere explozivă în timp foarte scurt, deşi a stat patru ani în umbră. 
 
Ello are cartierul general în oraşul Burlington din statul american Vermont. Pentru cât timp va fi situat acolo vom vedea, ştiindu-se că odată ce firmele care acţionează pe Internet cresc de multe ori îşi mută sediul în inima tehnologiei americane şi mondiale, adică în Silicon Valley.
 
Fondatorii sunt o echipă de artişti şi programatori: Paul Budnitz, Lucian Fohr, Todd Berger, Gabe Varela, Matthew Kitt, Jay Zeschin şi Justin Gitlin. Nu toţi fondatorii locuiesc în Vermont, ci unii locuiesc şi în Boulder, Colorado. O echipă numeroasă, după cum se vede. Ei au reuşit să ia şi o finanţare de $435.000 de la FreshTracks Capital în luna Martie.
 
Iniţial, reţeaua a fost construită ca să răspundă nevoilor de comunicare a unui grup mic de oameni din care făceau parte şi fondatorii. Dar în timp cererea a început să crească şi fondatorii au hotărât să facă sistemul deschis celor care doresc să-l folosească. 
 
Profil pe Ello
Din punct de vedere al înscrierilor au urmat reţeta lui Google Plus, pe bază de invitaţii. 
Fiecare utilizator aflat deja în reţea poate invita si pe alţii.
 
Designul este unul minimalist, prin fonturile folosite aducând-mi aminte de designul unor programe pe computer din anii '90 (cele cu linie de comandă).   

 

Cu ce se deosebeşte Ello de Facebook (sau alte reţele sociale)? 

În primul rând, Ello nu intenţionează să aibă reclame vreodată. Asta înseamnă că datele personale nu vor fi vândute firmelor care servesc reclame utilizatorilor (cum se întâmplă acum pe Facebook).
 
În al doilea rând, se pare că cenzura va fi mult mai relaxată, fondatorii lăsând de înţeles că până şi porn-ul va fi liber pe reţea.
 
În al treilea rând, utilizatorii vor fi liberi să-şi folosească nu doar numele real (dacă vor) ci şi altfel de ID-uri sau porecle (pe Facebook trebuie folosit numele real). 
 
 Prieteni şi setări pe Ello  
 
Acum vă veţi întreba: cum va face bani ca să continue şi să crească? Asta mai ales că au deja nişte investitori iar acei investitori nu fac acte de caritate. 
 
Ei bine, ce vrea să facă Ello e să ofere gratis o reţea socială cu minimum de facilităţi iar dacă unii utilizatori doresc mai multe facilităţi atunci ei vor plăti pentru asta. E ca un sistem de plugin-uri, binecunoscut celor care au utilizat Wordpress (un software cu care se pot construi website-uri). 
 

Ce se poate face pe Ello? 

Ello, ca reţea socială, nu are nimic inovativ, nimic nou. Tot ce se poate face acolo s-a făcut deja. Poate simplitatea în utilizare să fie un atuu. Se pot posta statusuri, se pot încărca fotografii, utilizatorii se pot "împrieteni", se poate comunica direct cu prieteni (cum e la Twitter), există un newsfeed minimal.
 
Căutare utilizatori la intamplare

Profilul utilizatorului este unul minimal, la fel şi setările. Una din setări este ştergerea contului, care, spre deosebire de dezactivarea contului pe Facebook, va şterge contul imediat fără posibilitate de revenire.
 
Nu există opţiune de Like sau Share, cel puţin până acum. Poate că în viitor fondatorii vor reconsidera asta şi o vor adăuga (opţiuni plătite sau nu, vom vedea). 
  
Deocamdată Ello există doar pe web şi nu se ştie încă dacă fondatorii vor construi şi aplicaţii mobile (pentru iphone, Android, Windows). Cel mai probabil va urma şi asta dacă rata de creştere se va menţine.
 
Motto-ul lui Ello este "You are not a product" ("Tu nu eşti un produs"). Într-adevăr, nu suntem. Deşi nu sunt sigur cât va dura această politică. 
 
Numărul de utilizatori se dublează odată la 3-4 zile, spun aceeaşi fondatori.
Veţi contribui şi voi această dublare? 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Florin Mihai
27.09.2014, 11:01:25

Imi place concurenta. Este o dovada a unui capitalism functional. Si competitional. Cu multe beneficii diverse.

+1 (3 voturi)
alex i
27.09.2014, 13:40:49

'Ello, ca reţea socială, nu are nimic inovativ, nimic nou.' De cand cu Facebook-ul se baga o gramada investitii in retele sociale visand la 'the next Facebook'. Cum nu au nimic nou, nici utilizatorii nu se grabesc sa le foloseasca.

+1 (1 vot)
Utilizator Adevărul
27.09.2014, 13:41:02

Comentariu considerat abuziv.

in bogus
27.09.2014, 15:03:49

"Ello - o nouă reţea socială dă bătăi de cap lui Facebook" se confirma diagnosticul pe care mi l-au pus pe cind eram in armata: cind pe cei de la facebook (ofiterii la comanda...) ii doare capul pe mine ma doare-n..... sint curios: citi cititori impartasesc grija autorului articolului fata de durerea de cap a celor de la facebook?

+1 (1 vot)
Ion Caraion
27.09.2014, 15:37:42

"În al treilea rând, utilizatorii vor fi liberi să-şi folosească nu doar numele real (dacă vor) ci şi altfel de ID-uri sau porecle (pe Facebook trebuie folosit numele real)..." - da' de unde: eu unul am două conturi pe Facebook, unul pe numele real de Meluş Negrescu, şi al doilea pe pseudonimul artistic MelosNegros, şi funcţionează ambele două de ani de zile - singurul inconvenient fiind că deseori al doilea se tot bagă peste primul. Alminteri FB mă enervează la culme oridecâte ori vreau să postez nişte fotografii pe subiect, sau vreau să şterg ceva: se pare că trebuie să ai studii...superioare ca să te descurci în asemenea operaţii, altfel simple. Tcomai de aceea am de gând să mă las de FB cu prima ocazie - cum ar fi Ello.

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (7)

Modifică Setările