Facebook va continua schimbarea, iar utilizatorii nu o vor opri. De ce crede „părintele“ reţelei că aşa va avea succes

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Facebook a început un val de schimbări în urmă cu aproape doi ani, a accelerat ritmul în prezent şi n-are de gând să dea înapoi. De ce se schimbă cea mai mare reţea socială? Fondatorul spune că e absolut necesar şi utilizatorii ar trebui să se obişnuiască. Iată cu ce ar trebui să te obişnuieşti.

În urmă cu zece ani, Facebook pornea la drum drept un website. Au apărut între timp smartphone-urile şi au devenit dispozitivele care dictează, în multe situaţii, interacţiunea cu Internetul. În acest ritm s-a schimbat şi Facebook, întâi prin tot felul de achiziţii, cum ar fi Instagram şi WhatsApp printre cele mai costisitoare, apoi prin produse separate de aplicaţia şi site-ul mari: Messenger, Paper, Home sau chiar Pages. 

Farhad Manjoo a discutat cu Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, despre strategia de viitor a companiei. Interviul a fost publicat pe site-ul „The New York Times“. „Facebook nu e doar un lucru. Pe desktop, locul în care am crescut, modul în care puteam acţiona era printr-un site dotat cu tot felul de opţiuni de distribuire a conţinutului. Când am trecut spre mobil, acolo am început cu această aplicaţie albastră care a aproximat experienţa de desktop“, menţionează Zuckerberg.

„Pe mobil, miza e să creezi experienţe singulare, dar de primă mână. Astfel că asta facem cu Creative Labs, separăm mare aplicaţie albastră“, a rezumat fondatorul Facebook. Şi această separare înseamnă şi că Facebook va cumpăra ceea ce nu are. Acum, Instagram e pentru poze tratate în tot felul, cu filtre şi citate sau hashtag-uri, pe când Facebook rămâne pentru cele mai personale, poate mai „curate“.

Facebook Messenger creşte, se asigură compania de asta prin rupere de aplicaţia mare, dar WhatsApp are un public al său, utilizatori fideli şi activi, astfel că achiziţia a fost evidentă. „Ne vei vedea explorând noi domenii“, a mai spus Zuckerberg în interviul pentru NYTimes. Pe lângă aplicaţii, e vorba şi de unelte precum Graph Search sau concepte ca Home (pe Android) şi Paper (pe iOS).

Facebook Paper pentru iPhone

Feţele aceleiaşi reţele

„Cu Graph Search, uneltele moderne de căutare presupun să aibă integrate în ele atât de multe lucruri, încât ştiam că va fi un proiect de aproape cinci ani, înainte să avem ceva cu adevărat bun şi diferit“, a explicat fondatorul reţelei sociale. El a menţionat şi paşii parcurşi de căutarea pe Facebook, de la indexarea conexiunilor la mesajele de pe Timeline. „Home a fost un demers mai riscant şi adopţia a fost mai lentă decât ne aşteptam. Este diferit de aplicaţii precum Paper sau Messenger. Acestea sunt instalate, le foloseşti şi ieşi din ele când vrei. Home este ecranul tău“, a spus Zuckerberg.

Când a fost întrebat cu privire la WhatsApp, fondatorul a spus că Messenger e mare, procesează zilnic circa 10 miliarde de mesaje, dar spaţiul mesageriei instant este mult mai mare. Spre exemplu, WhatsApp şi-a atins şi depăşit recordul de mesaje trimise zilnic: 64 de miliarde. „Messenger e mai mult despre discuţiile cu prietenii, pe când WhatsApp înlocuieşte SMS-ul“, a spus Zuckerberg.

Facebook în 2004, pe vremea în care se numea „TheFacebook“

image

Instagram este în portofoliul Facebook de aproape doi ani, dar încă nu are marca Facebook peste tot. WhatsApp ar putea fi la fel, iar Zuckerberg spune că şi acesta e un plan legat de Creative Labs, unele aplicaţii pur şi simplu nu vor fi împinse către identitatea Facebook, ci îşi vor menţine şi spori popularitatea pe cont propriu. Esenţa constă în audienţă, după cum spune acesta. „Veţi vedea mai multe aplicaţii legate de publicuri diferite către care vrei să te exprimi“, a rezumat el.

Revenind la Facebook, reţeaua în sine s-a schimbat în ultimii doi-trei ani. Poţi să fii în continuare prieten cu cineva, dar să-i scoţi din News Feed-ul tău toate mesajele - prin unfollow - sau poţi să urmăreşti activitatea unei persoane fără să fiţi prieteni - prin follow. În plus, noua interfaţă este apropiată, în anumite linii, cu cea de aplicaţie. Facebook nu mai are nevoie de acea identitate acum pe care a trebuit să şi-o creeze în primii ani, are peste 1,3 miliarde de utilizatori şi acum are nevoie să fie indispensabilă.

Google, spre exemplu, a ajuns indispensabilă prin tot felul de servicii, primordial căutarea online, iar mai nou prin Android. Spre deosebire de alţi giganţi ca AOL şi Yahoo!, Google şi mai ales Facebook par să se priceapă mai bine la adaptare. După cum scria şi Nicholas Carlson pentru Business Insider la final de martie: „Facebook a devenit noul Yahoo! şi e clar că Mark Zuckerberg ştie asta“. Carlson susţine că Facebook, prin achiziţiile sale, demonstrează că are curajul şi este dispusă să fie în pas cu vremurile, fără să îi fie teamă că investeşte prea mult.

„Lecţia pe care Zuckerberg a învăţat-o de la Semel (n.red.: Terry Semel, directorul Yahoo! care i-a propus lui Zuckerberg 850 de milioane de dolari pentru Facebook, neacceptând să cumpere cu un miliard) e că atunci când s-a decis să facă o achiziţie mare, nu va da înapoi din cauza unei sume de bani infime în comparaţie cu valoarea de viitor a acelui startup“, scrie Carlson. În 2006, Yahoo! n-a cumpărat Facebook, deoarece voia să facă o economie de 150 de milioane de dolari. În prezent, Facebook valorează circa 150 de miliarde de dolari.

[<a href="//storify.com/razvanbaltaretu/afl-mai-multe-despre-facebook" target="_blank">View the story "Află mai multe despre Facebook" on Storify</a>]

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite