25 de ani cu telescopul Hubble - instrumentul care a văzut dincolo de imposibil

Telescopul Hubble aniversează 25 de ani pe orbită, timp în care a studiat galaxii îndepărtate şi a făcut unele dintre cele mai bune imagini spaţiale din istorie.

Telescopul Hubble a fost lansat pe orbită în 1990, fiind numit după astronomul Edwin Hubble. Pe 24 aprilie 1990, naveta spaţială Discovery s-a dus în orbita joasă a Pământului, pentru a amplasa Telescopul Spaţial Hubble. Dar în momentul acela, specialiştii au descoperit că o oglindă era stricată, iar Hubble nu putea să vadă cum trebuie. Abia în 1993, o nouă misiune i-a schimbat oglinzile sau, după cum se spune la NASA, i-a pus "ochelari" pentru a vedea mai bine.

Telescopul Spaţial Hubble e cel mai puternic şi cel mai scump observator construit vreodată. Cu toate acestea, a avut probleme încă de la momentul iniţial, apoi în 2003 era cât pe ce să moară, după dezastrul navetei spaţiale Columbia. În 2009 au fost instalate noi instrumente şi au fost înlocuite bateriile şi giroscopul. Inginerii de la Hubble speră ca telescopul să rămână funcţional până în 2020, dacă nu chiar mai mult.

"A fost un program uriaş, apoi a devenit un dezastru, iar apoi astronauţii şi-au riscat viaţa pentru a-l repara, Hubble devenind un succes. Nu poţi să scrii o poveste mai frumoasă decât asta, nu? E cel mai bun film", a spus Jason Kalirai de la Space Telescope Science Institute la Universitatea Johns Hopkins.

Cine e Edwin Hubble, cel care a dat numele telescopului?

Edwin Hubble e un astronom american care s-a născut în 1889 şi a trăit până în 1953. A jucat un rol crucial în studierea astronomiei extragalactice şi e privit ca unul dintre cei mai influenţi cosmologi ai secolului XX.

Hubble a demonstrat că Universul se extinde, potrivit legii care-i poartă numele. De asemenea, Hubble a demonstrat că multe nebuloase erau de fapt galaxii de dincolo de Calea Lactee.

Hubble a demonstrat că Universul se extinde dincolo de Calea Lactee. Cu toate acestea, Hubble nu a luat Premiul Nobel, pentru că acesta nu recunştea muncă din astronomie.

Cele mai frumoase poze ale lui Hubble

Telescopul Hubble a făcut unele dintre cele mai frumoase imagini ale Universului, de la galaxii, la adevărate opere de alte cu nebuloase colorate, modificate de experţii NASA.

Puteţi vedea mai jos o galerie foto numită Hubble Madness, pe Flickr.

Alte poze cu galaxii, în galeria foto de mai jos.

Viitorul după Hubble

NASA plănuieşte să lanseze succesorul lui Hubble în 2018, numit James Webb Space Telescope. Astronomii vor să folosească telescoapele în tandem, atât timp cât Hubble va fi funcţional.

Unul dintre scopurile James Webb Space Telescope e să studieze universul îndepărtat, care sunt dincolo de observaţiile posibile.

James Webb va fi lansat în 2018 cu o racheta Ariane 5. Durata misiunii este de 10 ani.