Pământul se apropie de „un pericol existenţial“: s-au activat punctele critice care ameninţă civilizaţia umană

FOTO Profimedia

Cercetătorii avertizează că Pământul se apropie de „un pericol existenţial”, dacă criza încălzirii globale nu va fi remediată, conform CNN.

Un grup de cercetătorii a anunţat, într-un articol din jurnalul Nature, că sunt destule dovezi care arată că schimbări ireversibile s-au produs deja în mediul Terrei, de aceea consideră că planeta noastră se află într-o „stare de urgenţă planetară”.

Oamenii de ştiinţă vorbesc despre un nivel critic la care deja am ajuns şi care produce consecinţe ireversibile ca topirea gheţarilor sau incendiile din pădurile tropicale din Amazon.

Cercetătorii spun că nu a mai rămas timp pentru a împiedica acest nivel critic, pentru că este produs în unele zone, însă a mai rămas o perioadă  de maximum 30 ani în care putem reduce poluarea, pentru a salva din pagube.

Grupul de cercetători a identificat 9 zone globale care au ajuns la nivelul critic: distrugerile din Amazon, reducerea banchizei arctice, dispariţia masivă a recifului de corali, topirea gheţarilor din Groenlanda şi din Antarctica de vest, topirea permafrostului din zonele polare, schimbările climatice şi de mediu produse în pădurile boreale, încetinirea curenţilor oceanici.

De asemenea, cercetătorii spun că toate aceste zone globale sunt conectate între ele şi fiecare schimbare produsă într-o anumită zonă produce schimbări şi în celelalte.

Rapoartele din 2018 şi 2019 ale UN Intergovernmental Panel on Climate Change anunţau că temperatura globală a crescut cu 2 grade Celsius comparativ cu perioada preindustrială.

Deşi se crede că toate aceste schimbări vor produce un efect ca al pieselor de domino, încă nu este clar care vor fi pagubele şi ce se poate salva, însă în condiţiile actuale „să nu acţionăm este riscant”, sugerează cercetătorii.

„Odată ce una sau două piese climatice de domino sunt doborâte, acestea împing Pământul către altele. Ne temem că prăbuşirea întregului şir de domino ar putea deveni imposibil de stopat, ceea ce ar forma o cascadă ce ar putea ameninţa existenţa civilizaţiilor umane'', a avertizat profesorul Will Steffen, de la Universitatea Naţională Australiană.

Conform datelor existente şi ritmului actual, până în 2100, temperatura globală va creşte cu 3,2 grade Celsius.

Oamenii de ştiinţă sugerează o acţiune concretă internaţională care să elimine din poluarea continuă, nu doar vorbe.