Într-un deceniu vom putea tipări inimi umane pentru transplant

Cercetătorii speră să imprime inimi în zece ani FOTO Wikimedia Commons

O echipă de cercetători americani este încrezătoare că în zece ani va putea crea o inimă umană funcţională cu ajutorul unei imprimante 3D.

Stuart K Williams este cercetătorul care conduce acest proiect. El este directorul Institutului pentru Inovaţie Cardiovasculară din cadrul Universităţii din Louisville.

Împreună cu echipa lui, formată din peste 20 de experţi, Williams a reuşit să creeze o arteră coronară şi să imprime vasele de sânge responsabile pentru microcirculaţie. „Aceste studii au ajuns în faza preclinică avansată şi arată că vasele tipărite se vor reconecta cu ţesutul celui care primeşte transplantul şi va permite circulaţia sângelui“, a spus omul de ştiinţă. Însă scopul nu este acela de a repara inima cu ajutorul bioimprimantei tridimensionale, ci de a o înlocui complet.

Ideea lui a fost întâmpinată cu scepticism şi cercetătorul recunoaşte că există o problemă cu finanţarea.  Totuşi, el este încrezător în proiectul său. „Suntem entuziasmaţi. Finanţarea este foarte limitată în acest domeniu. Însă cum se înregistrează din ce în ce mai multe succese în acest domeniu, va creşte şi interesul şi apoi vor creşte şi fondurile “, a spus el. „Pentru bioimprimare este sfârşitul începutului. Structurile create cu această tehnică sunt studiate intens de către biologi“, a declarat cercetătorul.

Institutul pentru Inovaţie Cardiovasculară lucrează la dezvoltarea unei imprimante 3D care va face acest demers posibil. Maşinăria va fi capabilă să creeze organul în numai trei ore, fiind necesară o săptămână pentru ca celulele să ajungă la maturitate în afara organismului.

Inima este doar o pompă cu tuburi pe care trebuie să le conectezi

Inima, un organ uşor de replicat

Cum ar decurge întreg procesul? „Un pacient intră în sala de operaţii şi i se recoltează ţesut (credem că grăsimea este cea mai bună sursă), după care se izolează celulele regeneratoare. Aceste celule sunt apoi amestecate cu soluţii care conţin matrici extracelulare şi alte substanţe şi sunt puse în bioimprimantă. După asta, bioimprimanta printează inima“, a explicat Williams.

Bioinginerii au reuşit să creeze deja un ficat funcţional cu ajutorul unei imprimante 3D, însă nu au reuşit să ţină organul în viaţă. Acesta avea dimensiuni minuscule – avea un milimetru grosime şi patru milimetri lăţime - şi a supravieţuit numai cinci zile.

Totuşi, prin comparaţie cu ficatul, organ care se bazează pe procese celulare complexe pentru a filtra substanţele, Williams crede că o inimă printată 3D ar fi foarte uşor de realizat. „Îndrăznesc să spun că inima este un organ foarte uşor de bioimprimat. Este doar o pompă cu tuburi pe care trebuie să le conectezi. Un rinichi este mult mai complicat. Şi creierul…“

El este încrezător că sporirea interesului faţă de acest domeniu de cercetare va aduce susţinere pentru proiectele de acest gen şi că, astfel, va reuşi să-şi ducă planul până la capăt în 10 ani. Cercetătorul recunoaşte, totuşi, că primele organe bioimprimate vor fi foarte scumpe, însă aşa se întâmplă în cazul oricărei tehnologii de ultimă oră.

„Marea problemă o reprezintă banii. Pentru a face asta în zece ani este nevoie de foarte multe fonduri şi banii trebuie cheltuiţi corespunzător şi rapid“, a declarat Williams.

Având în vedere cât de mult au scăzut preţurile pentru imprimante tridimensionale în ultima perioadă, putem presupune că bioimprimantele vor apărea, în viitor, în toate spitalele.

Haide să discutăm! Ne poţi vizita şi pe pagina de Facebook „Tech Adevărul“.