Anemia spaţială, mai serioasă decât s-a crezut, şi un posibil obstacol pentru misiunile spaţiale viitoare

Foto NASA via AFP

Un nou studiu pe astronauţi ai Staţiei Spaţiale Internaţionale a arătat că anemia spaţială ar putea fi mai serioasă decât se credea. Anemia de „15 zile” cum o numea NASA este în realitate mai persistentă, având implicaţii asupra călătoriilor spaţiale viitoare sau a trimiterii de misiuni umane exploratoare pe alte planete.

Cercetătorii au arătat într-un studiu comandat de Agenţia Spaţială Canadiană şi publicat recent în „Nature Medicine” că în spaţiu globulele roşii ale astronauţilor sunt distruse într-un ritm dublu faţă de mediul de pe pământ.

„Atâta timp cât te afli în spaţiu, distrugi mai multe globule roşii decât produci”, spune Guy Trudel, coordonatorul studiului realizat pe 14 astronauţi ai Staţiei Spaţiale Internaţionale care au urmăriţi pe o perioadă de şase luni. Acesta a explicat că anemia spaţială este un „efect primar al mersului în spaţiu”. Studiul a constatat că, la un an distanţă, globulele roşii nu reveniseră la nivelurile de dinainte de plecarea în spaţiu.

Astronauţii au fost puşi să sufle în nişte recipiente care au fost testate la întoarcerea pe pământ pentru monoxid de carbon care se eliberează în respiraţie când se pierd aceste globule.

În spaţiu, astronauţii au distrus 3 milioane de celule sanguine pe secundă, cu un milion mai multe decât distruge şi înlocuieşte organismul în condiţii gravitaţionale normale. Asta arată că ei ar putea suferi un deficit important de globule ruşii, care au un rol în rezistenţa organismului, nivelul energetic şi capacitatea de vindecare a rănilor.

„Pe măsură ce omenirea plănuieşte călătorii extraterestre, înţelegerea implicaţiilor pentru sănătate ale vieţii în spaţiu va fi esenţială pentru planificarea călătoriilor în siguranţă”, au scris cercetătorii.

„Dacă sunteţi în drum spre Marte şi... nu puteţi ţine pasul” cu nevoia de a produce toate acele globule roşii suplimentare, „aţi putea avea probleme serioase”, a spus Trudel.

A avea mai puţine globule roşii nu este o problemă  în imponderabilitate, a adăugat el. Dar, după aterizarea pe Pământ şi, eventual, pe alte planete, anemia ar putea afecta energia, rezistenţa şi forţa astronauţilor.

Cinci din cei 13 astronauţi cărora li s-a luat sânge când au aterizat înapoi pe Pământ erau încă anemici.

După un an, distrugerea lor de celule roşii din sânge era încă la un nivel mai ridicat decât la oamenii care nu fuseseră în spaţiu.

Potrivit studiului, cu cât o persoană rămâne mai mult în spaţiu, cu atât va fi mai anemică la întoarcere. Cercetătorii bănuiesc că măduva osoasă sau splina ar putea fi de vină şi intenţionează să studieze în continuare aceste organe.

De asemenea, vor să efectueze un experiment mai lung pentru a vedea ce se întâmplă în sângele unui astronaut după o misiune de un an. Rezultatele ar putea ajuta agenţiile spaţiale să decidă durata misiunilor, precum şi modul în care ar trebui tratate rănile sau bolile în spaţiu.