Astronomii reuşesc să fotografieze direct o planetă de 13 ori mai mare ca Jupiter

Kappa-andromedae-b

Aceste fotografii sunt foarte rare tocmai din cauza că până acum majoritatea planetele descoperite au fost detectate prin metode indirecte.

Potrivit Space.com, planeta este numită oficial "Kappa Andromedae b" (clasificată ca un "Super Jupiter"), şi este în orbită în jurul stelei "Kappa Andromedae", care e undeva deasupra constelaţiei Pegas (se poate vedea cu ochiul liber din emisfera nordică), la 170 ani-lumină de Pământ. Planeta are o orbită de două ori mai mare ca cea a lui Neptun din sistemul nostru solar.

Kappa-andromeda-star-constellation

Fiind de 13 ori mai masivă ca Jupiter planeta este la limita clasificării planetelor gigant şi aproape de teritoriul rezervat stelelor pitice brune. Practic, "Kappa Andromedae b" este o stea ratată, nereuşind să iniţieze fuziunea nucleară care ar fi transformat-o într-o stea normală (acum străluceşte într-o culoare roşiatică).

Super-Jupiter-kappa-andromeda_foto

Astronomii au reuşit să ia aceste fotografii în infraroşu folosind telescopul Subaru de 8 metri de pe muntele Mauna Kea din Hawaii, utilizând şi o tehnică de a ascunde oarecum strălucirea stelei pentru a putea fotografia planeta. Fotografiile directe ale planetelor din afară sistemului solar sunt foarte greu de obţinut pentru că, în general, lumina stelelor în jurul cărora orbitează aceste planete estompează lumina emisă de ele.

Peste 800 de planete au fost descoperite până acum, dar numai o câteva sunt imortalizate în fotografii directe, "Kappa Andromedae b" fiind una din ele.

Descoperirea va fi publicată în numărul următor al "Astrophysical Journal Letters", o publicaţie oficială a astronomilor americani.

Opinii