Bătrânii la volan, o primejdie a trecutului? Maşina fără şofer a devenit realitate

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bătrânul a ieşit din masină molcom şi a întrebat câţi oameni a lovit. 
Apoi a întrebat pe cei răniţi: „Dacă tot m-aţi văzut că vin, de ce nu 
v-aţi dat la o parte?”.
Bătrânul a ieşit din masină molcom şi a întrebat câţi oameni a lovit. Apoi a întrebat pe cei răniţi: „Dacă tot m-aţi văzut că vin, de ce nu v-aţi dat la o parte?”.

S-au împlinit 10 ani de la un accident major care a adus în mod acut în atenţia publicului problema riscului bătrânilor de la volan. Pe 16 iulie 2003, un batran de 86 de ani a condus în plină viteză (100km/hr) printr-o piaţă din Santa Monica. A strivit oameni, tejghele, a omorat 10 persoane şi a rănit grav alte 65 de persoane până când maşina s-a oprit singură lovind două vehicule parcate.

Bătrânul a ieşit din masină molcom şi a întrebat câţi oameni a lovit. Apoi a întrebat pe cei răniţi: „Dacă tot m-aţi văzut că vin, de ce nu v-aţi dat la o parte?”. 

Evenimentul macabru a ocupat ştirile o perioadă bună de timp. Imaginile din piaţă imediat după accident au fost pe prima pagină din presă scrisă. Au fost  imagini de iad, cu părţi omeneşti sângerânde aruncate printre cutii strivite cu căpşuni şi legume. S-au generat  discuţii peste discuţii, mese rotunde peste mese rotunde. Cum să se schimbe legislaţia? Cum să le iei carnetul de conducere celor bătrâni? Nu este o violare a drepturilor? Nu este o discriminare bazată pe vârstă? Un cuvânt nou, „ageist”, care înseamnă persoană ce discriminează bazat pe vârstă, a câştigat popularitate.  Până şi deliciosul serial South Park a dedicat un episod acestui eveniment.

santa monica accident
Bătrânul a ieşit din masină molcom şi a întrebat câţi oameni a lovit. Apoi a întrebat pe cei răniţi: „Dacă tot m-aţi văzut că vin, de ce nu v-aţi dat la o parte?”.

Statisticile nu mint. Datele de statistică arată clar că bătrânii reprezintă un risc major când se află la volan, mai ales peste vârsta de 80 de ani. Persoanele peste 65 de ani sunt implicate mult mai des în accidente în situaţii fără dificultate, ca de exemplu în intersecţii. Bătrânii sunt implicaţi în mult mai multe accidente în lanţ care implică mai multe vehicule. Iar riscul de accident pe kilometru condus este cel mai crescut în grupul de vârstă de peste 80 de ani.

Persoanele peste 65 de ani sunt implicate mult mai des în accidente în situaţii fără dificultate, ca de exemplu în intersecţii.

Riscul de a muri în accident de circulaţie este de 9 ori mai mare în grupul de peste 80 de ani. Bătrânii la volan sunt un risc de moarte mai ales pentru propria persoană, din cauza fragilităţii lor biologice, dar sunt un risc clar şi pentru cei din jur. Deşi bătrânii încearcă să conducă mai puţin frecvent şi să evite orele cu trafic, totuşi aceste măsuri minime nu sunt suficiente pentru a schimba statisticile. 

Problema este majoră. Oamenii trăiesc din ce în ce mai mult. Speranţa de viaţă creşte în mod constant. Oamenii nu numai că trăiesc mai mult, dar au şi o calitate a vieţii superioară. Sunt independenţi până la vârste mult mai înaintate.  Călătoresc mult mai mult. Iar independenţa merge mână în mână cu posibilitatea de a conduce maşină. Datele statistice preconizează o creştere  a populaţiei vârstnice în SUA (cei de peste 70 de ani) de 300% în următorii 20 de ani.

batrani la volan

Acum să vorbim capitalism practic. Statisticile privitoare la îmbătrânirea populaţiei au dezvelit un fapt important: bătrânii sunt un grup unic al populaţiei care are anumite rezerve financiare foarte apetisante.

Reprezintă un grup semnificativ şi în creştere ca număr, un grup care are drept de vot şi care de multe ori acţionează şi votează "la unison". Reprezintă  o ţintă perfectă a politicienilor şi a oamenilor de afaceri. Niciun politician nu va putea lua carnetul de conducere bătrânilor doar pe criteriu de vârstă fără a se sinucide politic. 

Lucrurile au început să evolueze în amândouă domeniile- pollitic şi de business. Din ce în ce mai mulţi bani se cheltuiesc în dezvoltarea de tehnologii noi care vizează în mod special segmentul vârstnic al populaţiei. 

batrani la volan

Foarte interesant este proiectul maşinii fără şofer. Reclamele şi prezentarea acestui proiect se fac de obicei prin exemple de oameni handicapaţi, nevăzători, etc. care ar beneficia enorm din această tehnologie. Însă, aceşti oameni sunt prea puţini pentru a aduce profit. Din punct de vedere al profitului adevăraţii consumatori sunt vârstnicii. De acolo vor veni banii, veniturile, de acolo va ieşi succesul. 

Maşinile fără şofer au devenit o realitate cotidiană, fiind văzute relativ frecvent pe străzile şi şoselele din California şi Nevada. Încă sunt în stadiu de cercetare, dar progresul este rapid. Legislaţia a trebuit să se mişte şi ea. State că Nevada, California şi Florida au schimbat legea şi acum maşinile fără şofer au drept de înmatriculare. 

google car

La început maşinile fără şofer, cum ar fi deja cunoscuta maşină Google, aveau un design stângaci, cu ditamai construcţia pe capotă, ca o antenă destul de inestetică. Dar acum maşinile au un aspect normal. Cel mai performant prototip este cel al cercetărilor de la Carnegie Mellon University din California:

Beneficiile maşinilor fără şofer sunt extraordinare.  Aceste maşini vor fi conectate la telefonul celular. Imaginaţi-vă viitorul. Când ai nevoie de maşină apeşi un buton şi maşina vine la tine. Te duce unde vrei tu. Fără accidente, fără trafic, fără semafoare. Maşinile vor comunica între ele pentru a fluidiza traficul iar semafoarele vor deveni un obiect al trecutului.  Nu vei mai conduce în cerc căutând frustrat un loc de parcare. Maşina se va parca singură în locuri dinainte stabilite. Se pare că în oraşele mari până la 25% din carburant se consumă căutând loc de parcare. Deci va scădea consumul de carburant şi va scădea poluarea.

Imaginaţi-vă viitorul. Când ai nevoie de maşină apeşi un buton şi maşina vine la tine. Te duce unde vrei tu.

Se va schimba şi arhitectura citatina- străzile vor putea deveni mai înguste, loturile de parcare vor fi desfiinţate, ceea ce va creşte spaţiul locuibil şi va scădea preţul locuinţelor. Magazinele mari şi mall-urile, care de obicei sunt în suburbii din motivul spaţiului de parcare, vor putea fi mutate în zone centrale. Semnele de circulaţie nu vor mai fi necesare. Oricine va putea folosi maşina, de la tineri sub vârsta de 16-18 ani, la vârstnici, persoane nevăzătoare sau cu handicap fizic. Iar oamenii vor putea conduce după ce au băut un pahar sau două. Va dispărea ideea de „conducere sub influenţa alcoolului” şi consecinţele sale nefaste.

Ca orice eveniment major la nivel de societate, vor exista şi grupuri care vor avea de suferit financiar din această tehnologie. Nu va mai fi nevoie de poliţişti de circulaţie. Şi nu va mai fi nevoie de asigurare de maşină! Iar venitul din amenzile de circulaţie va dispărea. 

batrani la volan

Pare ceva ştiinţifico-fantastic. Dar este o realitate în dezvoltare. Din ce în ce mai mulţi producători de maşini vor lansa câte un prorotip în 2014-2015. Iar ideea este că aceste maşini vor fi puse în vânzare publicului începând din 2020. 

Ce să spun, mă uit la viitor cu nerăbdare. Într-un fel, parcă bătrâneţea cea inevitabilă nu mai este aşa o sperietoare.

Dar până atunci uitaţi-va atent la stânga şi la dreaptă de fiecare dată când traversaţi. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite