Cercetătorii au descoperit un nou element chimic, ununseptium

Oamenii de ştiinţă anunţă că au descoperit un nou element chimic, care va completa tabelul periodic, potrivit studiului publicat pe 1 mai în „Physical Review Letters”.

Ununseptium a fost obţinut prima dată în anul 2010, de o echipă de la Lawrence Livermore National Laboratory, în colaborare cu Joint Institute for Nuclear Research din Dubna, Rusia. Din acel moment, savanţii au făcut teste pentru a confirma existenţa acestui element.

În acest caz este  vorba de un nou element super-greu, denumirea de ununseptium fiind dată pentru că are 117 protoni în nucleu. Elementele care au aşa mulţi protoni în nucleu nu apar în mod natural. Prin urmare, acestea pot fi create doar în laborator.

Elementele super-grele sunt cele care au peste 104 protoni, iar cel mai greu element care apare în natură este în până în prezent uraniul, care are 92 de protoni.

În urma diferitor operaţiuni chimice savanţii pot crea în laborator elemente mai grele ca uraniul, adăugând protoni într-un nucleu atomic, prin reacţii de fuziune nucleară. Însă, cu cât are mai mulţi protoni, cu atât este mai instabil un element chimic. Din acest motiv  elementele super-grele există doar câteva microsecunde sau nanosecunde, apoi se distrug.

„Decoperirea Ununseptiumului reuşeşte să umplu nu numai un vid în clasificare, dar confirmă ceea e fizicienii au bănuit de mult timp în ceea ce priveşte natura elementelor super-grele”, a declarat unul din cercetători pentru „Popular Science”.

Pentru a fi recunoscut în mod oficial, pentru acest nou element trebuie eliberat un certificat de către Uniunea Internaţională de chimie Pură şi Aplicată, ceea ce va duce la apariţia sa în tabelul lui Mendeleev. Elementul 112, „botezat” copernicium, este ultimul care a recunoscut de organizaţia internaţională.