Cercetătorii au descoperit „găuri negre” în Oceanul Atlantic

Unul dintre cele mai puternice fenomene din spaţiu are un „văr“ îndepărtat chiar pe Pământ. Sateliţii au identificat găuri negre în Oceanul Atlantic de Sud, potrivit IBTimes.

În imaginile din satelit se pot observa vârtejuri foarte puternice, similare găurilor negre din spaţiu.  Aceste vortexuri au fost zărite de oamenii de ştiinţă George Haller, de la Institutul Elveţian Federal de Tehnologie, din Zurich, şi Francisco  Beron-Vera, de la Universitatea Miami, din Florida.

„Am descoperit centuri materiale excepţional de coerente în Atlanticul de Sud,  umplute cu analogi ale sferelor fotonice găsite în jurul găurilor negre“, a declarat Haller.

Vortexurile sunt „analogi matematici“ ai găurilor negre găsite în spaţiu, făcând cu apa acelaşi lucru pe care găurile negre îl face cu lumina. Şi, pentru a descrie vârtejurile, fizicienii au folosit povestirea lui Edgar Allan Poe, din 1841, „O pogorâre în Maelstrom“.

„Marginea vârtejului era reprezentată de o centură largă de spray strălucitor; însă nicio particulă nu aluneca în gura teribilei pâlnii“, scriu cercetătorii. Potrivit acestora, lichidul nu cade în gaura vârtejului şi în jurul acestuia se formează un nor de apă pulverizată.

În spaţiu, găurile negre funcţionează într-un mod similar. Acestea sunt înconjurate de sfere de lumină, deoarece gravitaţia este atât de mare încât lumina călătoreşte în orbită. Nu cade în gaura neagră, însă nici nu poate să-i scape.

Pentru a localiza vârtejurile, oamenii de ştiinţă s-au folosit de imagini din satelit ce ilustrau curentul oceanic Agulhas. Acesta circulă de-a lungul coastei de est a Africii după care formează o buclă. Uneori, această buclă se împarte şi se transformă în vortexuri ce pot exista pentru mai bine de trei luni.

Vârtejurile pot crea „oaze mobile ale lanţului trofic marin şi pot chiar să aibă un impact asupra climei, deoarece transportă pe distanţe lungi temperatura şi salinitate“, se arată în studiu. Adâncimea lor ajunge la până 2000 de metri sub nivelul mării.

Haideţi să discutăm! Ne puteţi vizita şi pe pagina de Facebook Tech Adevărul.