Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Descoperire îngrijorătoare a cercetătorilor NASA după ce au survolat un gheţar masiv din Groenlanda: Ar trebui să ne îndepărtăm de ţărmuri

20 Aug 2019 04:54:20
Autor: Cristina Ene
Kulusuk FOTO Flickr/Wikkimedia Commons

Cercetătorii NASA au făcut o descoperire îngrijorătoare după ce au survolat un gheţar masiv pentru a vedea cum e asaltat de temperaturile în creştere şi de oceanul care se încălzeşte.

Europa şi SUA au cunoscut cele mai mari temperaturi înregistrate vreodată pe timpul verii, în timp ce în Groenlanda topirea gheţii a atins cifre-record: într-o singură zi, pe 2 august, insula  a pierdut 12.5 miliarde de tone de gheaţă.

„În Groenlanda există suficientă gheaţă pentru a creşte nivelurile mări cu 7.5 metri, adică o cantitate uriaşă de gheaţă, ceea ce poate fi devastator pentru ţărmurile de pe întreaga planetă, a spus oceanograful Josh Willis, membru al echipei care investighează ritmul topirii gheţarilor la baza NASA din Kulusuk, Groenlanda. „Ar trebui să începem să ne îndepărtăm de ţărmuri”, a spus acesta citat de CNN.

Cercetătorii au survolat gheţarul Helheim, unul dintre cei masivi din Groenlanda, care se topeşte accelerat la marginea estică insulei. Gheţarul Helheim – denumit după tărâmul morţilor în mitologia nordică – este unul impunător, cu o lungime de peste 6 kilometri şi o înălţime apropiată de a Statuii Libertăţii.

În partea frontală a gheţarului oamenii de ştiinţă au descoperit un „lac” pe care nu obişnuiesc să-l vadă prea des, în timp ce sondele au transmis informaţii îngrijorătoare: Helheim pluteşte pe ape cu temperatură ridicată, gheţarul având o adâncime de peste 600 de metri.

FOTO CNN

„Este un fapt rar pe planetă să vedem o atare lipsă de variaţie a temperaturii la 700 de metri adâncime. În mod normal avem de-a face cu ape mai reci la o adâncime de circa 100 de metri, doar că în acest caz în partea frontală a gheţarului apa e caldă până la suprafaţă”, a spus Ian Fenty, climatolog la NASA.
„Astfel, apele calzi au posibilitatea să ajungă în contact direct cu gheaţa de pe întreaga suprafaţă frontală, accelerând topirea acesteia”.

Gheţarul Heilheim a devenit cunoscut în ultimii ani pentru rapiditatea retragerii sale.
„Se retrage cu zeci de metri zilnic”, a spus Willis.

Groenlanda este cel mai mare contributor la creşterea nivelurilor mării, la un nivel dublu faţă de Antarctica. Un gheţar masiv precum Helheim, dar şi unii de dimensiuni mai mici pot cvreşte nivelurile mării cu jumătate de milimetru într-o singură lună.

„Un miliard de  tone de gheaţă topite aici duc la creşterea nivelurilor mării în Australia, Asia de sud-vest, SUA, Europa”, a spus oceanograful.

Codruta=Tepes
20.08.2019, 10:31:15

Sa nu ajungem peste cativa zeci de ani ca mesajul "Ar trebui să ne îndepărtăm de ţărmuri" sa fie inlocuit de "Ar trebui să ne îndepărtăm de planetă"...

pathfinder
20.08.2019, 11:29:26

"Ar trebui să ne îndepărtăm de planetă" Asta in mod sigur. Dar nu de ce crezi tu. Asa e normal si asa se va intampla.

+1 (1 vot)
Maleficio Decenu
20.08.2019, 13:50:31

Ai un big + "ma cher poulet galique"

+1 (1 vot)
marius cristian
20.08.2019, 11:44:44

bulshituri ridicole , cred ca cel putin de 10 ani suntem amenintati cu topirea accelerata a ghetarilor din Groenlanda si Antarctica , si pana acum nivelul oceanului planetar n-a crescut suficient nici cat sa inunde vreo insulita tropicala ..... dar fraiericii progresisti trebuie tinuti intr-o continua teroare ca sa fie obedienti juntei globaliste.

-1 (5 voturi)
22 ABC
20.08.2019, 13:43:42

"pe o suprafaţă de peste 6 kilometri". Voi cunoasteti unitatea de masura a suprafetei?????

0 (2 voturi)