Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Descoperire majoră în România: un Homo Sapiens care a trăit acum 40.000 ani a avut 9% din gene provenite de la omul de Neanderthal

23 Jun 2015 06:12:48
Omul de Neanderthal

Analiza ADN-ul mandibulei unui om care a trăit acum 40.000 de ani pe teritoriul României de azi arată că oamenii preistorici s-au împerecheat cu Neanderthalieni, mai târziu decât se ştia. O parte din genele noastre actuale provin de la specia Neanderthaliană, care a dispărut acum 39.000 ani.

O mandibulă aparţinând unui om care a trăit pe teritoriul românesc acum 40.000 de ani (descoperită în 2002 în Peştera cu Oase din sud-vestul României) a arătat oamenilor de ştiinţă că până la 9% din genele lui proveneau de la omul de Neanderthal. Asta s-a putut întâmpla pentru că Homo Sapiens s-a împerecheat cu Homo Neanderthalensis (după cum se bănuia) dar descoperirea anunţată ieri de oamenii de ştiinţă arată însă că aceste împerecheri au avut loc mai recent decât se ştia şi au avut loc şi în Europa, nu doar în Orientul Mijlociu (după cum era cunoscut până acum).

Mandibula găsită in Peştera cu Oase - Foto: Svante Pääbo / Max Planck Institute

Ştiinţa aflase până nu demult că 1-3% din genele omului modern provin de la omul de Neanderthal.
Studiul făcut în urma descoperirii acestei mandibule din România, şi publicate în revista Nature, arată că acest procentaj e mai mare, între 6-9% în acest caz particular. Detaliile aflate de la acest exemplar uman arată că el a avut un strămoş Neanderthal în familia lui, cu 4-6 generaţii înaintea lui, ceea ce e foarte recent.

"Acest exemplar are mai mult ADN de la Neanderthal decât oricare alt om modern din ziua de azi sau omul modern care a trăit acum câteva zeci de mii de ani", spune Svante Pääbo, genetician la institutul Max Planck din Germania.

Oamenii moderni au început să sosească în Europa, în valuri, primul începând de acum 43.000 de ani (iar populaţia de pe teritoriul României, din care a făcut parte şi acest exemplar, a fost printre pionieri).

Totuşi, exemplarul descoperit în Peştera cu Oase nu are mai multe "alele" (multiplele forme pe care le poate avea o genă) în comun cu europenii de mai târziu (mai multe decât avute cu cei asiatici) ceea ce spune că populaţia care a trăit în zona asta românească nu a contribuit, genetic, la bazinul de gene ale oamenilor care au venit mai târziu în Europa, asta deşi această populaţie a fost printre primele care au intrat în această zonă geografică.

Surse:
- http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature14558.html
- http://www.nbcnews.com/science/science-news/9-percent-neanderthal-ancient-romanians-dna-reveals-interbreeding-n379746
- http://news.discovery.com/human/genetics/ancient-human-with-10-percent-neanderthal-genes-found-150622.htm

bazu caius
23.06.2015, 09:13:10

"Putem răsufla uşuraţi acum, nu suntem buricul Europei. Dar trebuie să învăţam să ne comportăm mai bine ca oameni, sa mai atenuăm genele neanderthaliene." - ? Pentru un articol ce se vrea stintific, cam multe prejudecati cu privire la subiectul articolului. Capacitatea craniana a Omului de Neanderthal era identica cu a noastra (a noastra a oamenilor, nu a noastra a romanilor - sa inteleaga si autorul). Mai mult, daca doua specii diferite pot da nastere la urmasi fertili nu mai sunt specii diferite, ci sunt acceasi specie.

23.06.2015, 09:49:38

Ultimele doua remarci erau sarcastice. Si imi permit sa fac asta odata ce acest articol e o traducere si am gasit de cuviinta sa adaug si un pic de umor. In plus, fiind pe blogul meu, pot face ce remarci doresc atata vreme cat sunt decente. Stim cu toti expresiile unde se folosesc cuvantul "de Neanderthal" in mod peiorativ...la fel cum folosim expresia "Tarane" care tot periorativ se poate folosi. Nu are treaba ca Neanderthalul avea aceleasi capacitati ca omul modern sau ca taranul e un om bun de fapt.

-2 (10 voturi)
bazu caius
23.06.2015, 09:15:39

"Ştiinţa aflase până nu demult că 1-3% din genele omului modern provin de la omul de Neanderthal. Studiul făcut în urma descoperirii acestei mandibule din România, şi publicate în revista Nature, arată că acest procentaj e mai mare, între 6-9%." - nu, nu este mai mare, este tot de 1-3 %. Doar s-a aflat ca a fost mai mare.

0 (4 voturi)
23.06.2015, 09:40:43

Era vorba de acel caz particular, in urma studiului mandibulei aceleia. Nu se aplica la tot regnul uman. Am accentuat asta acum in text, sa fie mai clar.

0 (8 voturi)
Menumorut
23.06.2015, 10:10:45

Aoleuuu....Regnul uman ..? Asta e tot umor ?

Vezi toate comentariile (15)