Descoperire majoră în România: un Homo Sapiens care a trăit acum 40.000 ani a avut 9% din gene provenite de la omul de Neanderthal

Analiza ADN-ul mandibulei unui om care a trăit acum 40.000 de ani pe teritoriul României de azi arată că oamenii preistorici s-au împerecheat cu Neanderthalieni, mai târziu decât se ştia. O parte din genele noastre actuale provin de la specia Neanderthaliană, care a dispărut acum 39.000 ani.

O mandibulă aparţinând unui om care a trăit pe teritoriul românesc acum 40.000 de ani (descoperită în 2002 în Peştera cu Oase din sud-vestul României) a arătat oamenilor de ştiinţă că până la 9% din genele lui proveneau de la omul de Neanderthal. Asta s-a putut întâmpla pentru că Homo Sapiens s-a împerecheat cu Homo Neanderthalensis (după cum se bănuia) dar descoperirea anunţată ieri de oamenii de ştiinţă arată însă că aceste împerecheri au avut loc mai recent decât se ştia şi au avut loc şi în Europa, nu doar în Orientul Mijlociu (după cum era cunoscut până acum).

Mandibula găsită in Peştera cu Oase - Foto: Svante Pääbo / Max Planck Institute

Ştiinţa aflase până nu demult că 1-3% din genele omului modern provin de la omul de Neanderthal.

Studiul făcut în urma descoperirii acestei mandibule din România, şi publicate în revista Nature, arată că acest procentaj e mai mare, între 6-9% în acest caz particular. Detaliile aflate de la acest exemplar uman arată că el a avut un strămoş Neanderthal în familia lui, cu 4-6 generaţii înaintea lui, ceea ce e foarte recent.

"Acest exemplar are mai mult ADN de la Neanderthal decât oricare alt om modern din ziua de azi sau omul modern care a trăit acum câteva zeci de mii de ani", spune Svante Pääbo, genetician la institutul Max Planck din Germania.

Oamenii moderni au început să sosească în Europa, în valuri, primul începând de acum 43.000 de ani (iar populaţia de pe teritoriul României, din care a făcut parte şi acest exemplar, a fost printre pionieri).

Totuşi, exemplarul descoperit în Peştera cu Oase nu are mai multe "alele" (multiplele forme pe care le poate avea o genă) în comun cu europenii de mai târziu (mai multe decât avute cu cei asiatici) ceea ce spune că populaţia care a trăit în zona asta românească nu a contribuit, genetic, la bazinul de gene ale oamenilor care au venit mai târziu în Europa, asta deşi această populaţie a fost printre primele care au intrat în această zonă geografică.

Putem răsufla uşuraţi acum, nu suntem buricul Europei. Dar trebuie să învăţam să ne comportăm mai bine ca oameni, sa mai atenuăm genele neanderthaliene.

Surse:

- http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature14558.html

- http://www.nbcnews.com/science/science-news/9-percent-neanderthal-ancient-romanians-dna-reveals-interbreeding-n379746

- http://news.discovery.com/human/genetics/ancient-human-with-10-percent-neanderthal-genes-found-150622.htm