Descoperiri ştiinţifice care ne-au făcut în 2016 să înţelegem lumea mai bine

Pe lângă multele decese celebre din 2016, atacuri teroriste şi evenimente politice, anul a adus şi descoperiri pentru ştiinţă.

Criza refugiaţilor, evenimentele din Siria, Irak, tentativa eşuată de lovitură de stat în Turcia, terorismul din Europa, scindarea unui continent din cauza Brexit, răspândirea virusului Zika şi tensiunile rasiale amplificate în Statele Unite şi faptul că Donald Trump a devenit preşedinte al SUA sunt doar câteva argumente pentru faptul că 2016 a fost un an teribil pentru omenire. Totuşi, acestea sunt contrabalansate de câteva dintre elementele pozitive pe care anul le-a avut, iar ştiinţa a bifat câteva dintre acestea.

Matematicienii au descoperit, în ianuarie, un nou număr prim: 2^74,207,281 – 1. Criptografia modernă necesită folosirea numerelor prime Mersenne şi a altor numere complexe, pentru a coda datele. Noul număr prim este cel mai lung descoperit până acum, fiind cu cinci milioane de cifre mai mare decât predecesorul său. Forma pe care o vedeţi mai sus e singura practică de scriere a acestui număr.

Oamenii de ştiinţă au căzut de acord că Pluto e prea mică pentru a fi considerată o planetă propriu-zisă. Chiar şi înainte de descoperirea ei, existau zvonuri despre existenţa unei aşa-numite Planete X. În ianuarie 2016, cercetătorii de la Institutul de Tehnologie din California au prezentat, în sfârşit, dovezi ale existenţei acestei planete.

În februarie 2016, cercetătorii britanici au prezentat un disc de cuarţ de dimensiunile unei monede, pe care pot fi stocaţi 360 de terabiţi de informaţie, pentru o perioadă de până la 13,8 miliarde de ani. Mediul de stocare creat de specialiştii Universităţii din Southampton a fost denumit „cristale de memorie Superman”. Cercetătorii au folosit un laser cu pulsaţii de câteva femtosecunde pentru a scrie informaţia binară în structura 3D a cuarţului la o scară nanometrică. Citirea discului se face la rândul său tot cu un asemenea laser.

Pe toate celelalte descoperiri importante le poţi descoperi aici