Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

O nouă specie de meduze veninoase, descoperită în Australia

10 Aug 2014 04:27:41
Autor: Antonio Glodeanu
Două noi specii de meduze veninoase, descoperite în Australia FOTO AP

O nouă specie de meduze veninoase, din categoria Irukandji, a fost descoperită recent în apele din nordul Australiei, informează publicaţia britanică „The Guardian”.

Deşi o meduză obişnuită din specia Irukandji nu depăşeşte mărimea unei unghii, noul animal marin celenterat, denumit „Malo maximus”, a uimit oamenii de ştiinţă prin lungimea sa, de aproximativ 50 de centimetri, considerată gigantică pentru această specie.

O caracteristică extrem de intersantă a acestor meduze este că nu par a avea tentacule, însă cercetătorii sugerează că meduzele ar putea avea capacitatea să îşi desprindă tentaculele veninoase atunci când se simt în pericol.

„Meduzele au întodeauna tentacule, deoarece prin intermediul lor îşi pot prinde hrana, peştii mici. Exemplarele pe care le-am fotografiat nu au tentacule. Nu avem momentan suficiente informaţii pentru a spune dacă aceste meduze îşi eliberează tentaculele din motive de apărare sau pur şi simplu nu au”, a spus directorul Centrului australian de Cercetare Maritimă, Lisa-Ann Gershwin.

Aceste meduze mai sunt cunoscute şi pentru declanşarea „sindromului Irukandji”, un nume asociat stării induse de înţepătura veninoasă a micului animal marin. O asemenea muşcătură necesită administrarea unor medicamente speciale în maximum 20 de minute, în caz contrar victima riscând să intre în stop cardiac.

Meduzele Irukandji se regăsesc în apele din nordul Ţării Galilor, în jurul coastelor australiene, precum şi în apropierea ţărmurilor din Africa de Sud. Există patru specii ale meduzelor Irukandji: Carukia barnesi, Malo kingi, Alatina alata şi, cea mai recent descoperită, Malo maximus.