FOTO Cum arătau proiectele futuriste ale secolului XX de automobile şi avioane alimentate cu energie nucleară

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La mijlocul secolului trecut, oamenii au crezut cu adevărat că energia nucleară va schimba totul, dar mai ales transporturile. Dacă în domeniul producerii energiei electrice cercetarea nucleară a adus multe lucruri bune, transporturile încă nu se bazează pe ea. Totuşi, asta nu i-a împiedicat pe oameni să-şi imagineze tot felul de maşini sau alte vehicule futuriste.

Bombele atomice au lovit Japonia în 1945, două oraşe distruse, un mare război finalizat şi mult timp pentru ca oamenii să-şi imagineze tot felul de vehicule care într-o zi ar fi ajuns alimentate doar cu ajutorul energiei nucleare. iO9 le trece în revistă pe unele dintre cele mai interesante, dar care ar fi avut şanse să devină ceva real.

În 1946, la un an după ce Japonia şi-a pierdut două oraşe sub bombe atomice, a apărut ideea motoarelor atomice pentru pace. Erau gândite pentru trenuri, iar în spatele mecanicului, acolo unde se regăsea motorul cu cărbuni, ar fi fost aşezat reactorul. Argumentul era destul de bun şi simplu: pentru a echivala energia rezultată din jumătate de kilogram de Uraniu-235, ar fi fost necesare 2,2 milioane de kilograme de cărbuni.

image
image
image

Primul automobil cu şase roţi s-a numit Ford Seattle-ite XXI, a fost proiectat de Alex Tremulis pentru expoziţia Century 21 - cunoscută şi ca 1962 Seattle World's Fair. Printre marile sale inovaţii se regăseau sistemul de navigare asistată de computer, celule de combustibil interschimbabile, sisteme automate de furnizare informaţii şi posibilitatea de a-i monta un sistem compact de propulsie nucleară.

image
image

Maşina alimentată cu energie nucleară, dar şi atentă la mediu a fost Arbel Symetric din Franţa proiectată între '57-'58. Partea interesantă a acestui automobil era că folosea, pentru propulsie, un genestatom, adică un generator nuclear termic de 40 kilowaţi care ar fi utilizat cartuşe radioactive create din deşeuri nucleare. Franţa are cele mai multe reactoare nucleare, astfel că e de înţeles de ce ar fi fost util peste ani şi ani.

Guvernul din Franţa însă n-a fost de acord cu modelul Arbel, cel mai probabil din cauza acelui mic cuvânt: „radioactiv“. Totuşi, nivelul ridicat al emisiilor de CO2 din prezent ar putea să-i facă pe mulţi să ia în calcul energia nucleară. 

image
image

Anul 1957 a fost unul bun pentru inventator, pentru cutezători, se pare, dacă ne uităm la modelul de avion cu reactor modular. Astfel, când avionul ateriza, reactorul avea motor propriu pe care era deplasat spre centrul de realimentare. Totuşi, pentru a nu opri apărarea, atacul sau orice alte operaţiuni, alt reactor era adus şi montat în botul avionului.

image
image

Erau adepţi ai păcii, după ce au încheiat cel de-Al Doilea Război Mondial, astfel că au gândit şi un dirijabil în acest sens. În martie 1956, debuta în paginile Mechanix Illustrated dirijabilul pentru pace alimentat cu energia care în Japonia nu a lăsat urme prea frumoase.

image

Site-ul iO9 găzduieşte mai multe imagini şi modele de mijloace de transport alimentate cu energie electrică, printre care şi o centrală mobilă de energie electrică. Proiectul era al ruşilor, a fost modificat un tanc T-10 în acest sens, dar nu a fost prea eficient tot acest „mamut“ astfel că au renunţat destul de repede.

Hai să discutăm pe pagina de Facebook a „Tech Adevărul“

Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite