Erupţia vulcanului Tonga a aruncat în stratosferă suficientă apă cât să umple 58.000 de piscine olimpice VIDEO

Erupţia vulcanului Tonga FOTO captură

Erupţia vulcanică produsă în Tonga în luna ianuarie a fost atât de puternică că a trimis în stratosferă un nor uriaş de vapori de apă, având un volum suficient de mare cât să umple 58.000 de piscine olimpice, arată datele măsurătorilor NASA, relatează CNN.

Microwave Limb Sounder, un instrument de măsurare al NASA situat pe satelitul Aura, furnizează date despre nivelurile vaporilor de apă, ozon şi alte gaze din atmosferă.

Erupţia vulcanului submarin Hunga Tonga-Hunga Ha'apai pe 15 ianuarie, la aproximativ 65 de kilometri distanţă de capitala statului insular, a produs un tsunami şi o undă de şoc uriaşă, însă ce a uimit oamenii de ştiinţă a fost norul de vapori de apă ce a ajuns în stratosferă, adică la între 12 şi 53 de kilometri deasupra suprafeţei Pământului.

Savanţii au descoperit că erupţia vulcanului din Tonga a eliberat 146 de teragrame de apă în stratosferă, echivalentul a 10% din cantitatea de apă deja prezentă în stratosferă.

„Nu am văzut niciodată aşa ceva”, a declarat Luis Millán,  autorul studiului, de la Laboratorul NASA din California de Sud. „A trebuit să inspectăm cu atenţie toate măsurătorile pentru a ne asigura că sunt de încredere”.

Satelitul Aura a fost lansat în 2004 şi de atunci a măsurat doar două erupţii vulcanice care să elibereze vapori de apă atât de sus în atmosferă. Doar că vaporii de apă provocaţi de erupţia Kasatochi din 2008 din Alaska şi erupţia Calbuco din 2015 din Chile s-au disipat destul de repede.

De obicei, erupţiile vulcanice puternice precum cele produse la Muntele Pinatubo sau Krakatoa din 1883 din Indonezia răcesc temperatura suprafeţei Pământului, deoarece gazul, praful şi cenuşa pe care le aruncă reflectă lumina soarelui în spaţiu. Această „iarnă vulcanică” a avut loc după erupţia Muntelui Tambora din 1815, declanşând „ anul fără vară ” din 1816.

Erupţia Tonga a fost diferită, deoarece vaporii de apă pe care i-a trimis în atmosferă pot capta căldura, ceea ce ar putea provoca temperaturi mai ridicate la suprafaţa Pământului. Excesul de vapori de apă ar putea rămâne în stratosferă câţiva ani, potrivit cercetătorilor.

Vaporii de apă suplimentari din stratosferă ar putea duce, de asemenea, la reacţii chimice care să contribuie temporar la epuizarea ozonului protector al Pământului.

Cercetătorii cred că principalul motiv pentru cantitatea de vapori de apă aruncată la o asemenea înălţimi s-a datorat adâncimii caldeirei vulcanului, la 150 de metri sub suprafaţa oceanului.