EXCLUSIV Interviu Rory Kennedy, regizor al noului documentar Discovery despre NASA: „Agenţia spaţială a fost susţinută puternic de unchiul meu Jack”

FOTO Rory Kennedy

Una dintre cele mai importante realizări din istoria omenirii a avut loc în anul 1969, atunci când trei astronauţi ai Agenţiei Spaţiale Americane au plecat într-o misiune de explorare fără precedent. Doi dintre aceştia, Neil Armstrong şi Edwin ”Buzz” Aldrin au avut ocazia de a fi primii oameni care să păşească pe satelitul natural al Pământului.

Sunt foarte multe de spus despre importanţa NASA în istoria Statelor Unite ale Americii şi a omenii deopotrivă. Agenţia Spaţială Americană împlineşte 60 de ani de existenţă în 2018, prilej cu care Discovery Channel vrea să aducă un omagiu acestei instituţii, fără de care ştiinţa nu ar fi progresat atât de mult în ultimele decenii.

„Săptămâna Spaţiului Cosmic” este un nou proiect al postului TV, care se desfăşoară toată săptămâna, între luni, 8 octombrie şi duminică 14 octombrie. În seara ultimei zile a săptămânii va fi difuzat în premieră naţională documentarul „NASA - 60 de ani de călătorii spaţiale”, regizat de Rory Kennedy, nimeni alta decât nepoata celebrului preşedinte american John Fitzgerald Kennedy, cel care a pus bazele NASA şi a propulsat financiar porgramul Apollo.

Rory Kennedy a câştigat un Emmy pentru documentarul „Last Days in Vietnam” („Ultimele zile în Vietnam”), film pentru care a fost nominalizată şi la un premiu Oscar, pentru ca acum să spună povestea NASA, una dintre cele mai importante organizaţii din lume. Filmul-documentar va avea premiera în România duminică, 14 octombrie, de la ora 22:00, când fanii vor putea descoperi cele mai importante programe şi realizări ale agenţiei spaţiale americane în cei 60 de ani de activitate.

discovery nasa saptamana spatiului cosmic

La invitaţia Discovery, ziarul Adevărul a obţinut un interviu în exclusivitate naţională cu Rory Kennedy. Printre subiectele abordate în cadrul evenimentului de lansare a documentarului, care a avut loc la Londra, se numără şi celebrul discurs ţinut de unchiul său, JFK, în 1962, despre aselenizare, şi părerile personale despre noua cursă spaţială care are loc în secolul 21, cea dintre companiile publice, precum NASA, şi cele private, SpaceX, Blue Origin sau Virgin Galactic.

Adevărul: Cât de importantă este istoria NASA şi cât de mult înseamnă această agenţie pentru omenire?

Rory Kennedy: „NASA este o agenţie care a contribuit din plin la dezvoltarea planetei aşa cum o cunoaştem noi astăzi. Una care a însemnat şi înseamnă în continuare foarte mult pentru poporul american. Pe lângă numeroasele misiuni care au avut loc de-a lungul vremii, agenţia are grijă să protejeze şi Pământul, fapt care este explicat în documentarul nostru. Este important să ne uităm şi înapoi spre planetă, nu numai spre stele”.

Adevărul: Trebuie să aibă o însemnătate specială pentru familia dumneavoastră, nu?

Rory Kennedy: „NASA este un program care a fost susţinut puternic de unchiul meu şi de cei care l-au succedat. Aselenizarea este, poate, cel mai important eveniment din istoria omenirii şi asta spune destul de multe despre ce a realizat agenţia. De când eram mică am crescut cu entuziasmul explorării spaţiului, unul care, în opinia mea, mi-a fost insuflat de către NASA”.

Adevărul: Ar trebui să se entuziasmeze lumea din nou în ceea ce priveşte misiunile spaţiale?

Rory Kennedy: „Cu siguranţă! Trăim o perioadă în care se întâmplă numeroase lucruri interesante, iar oamenii redescoperă entuziasmul descoperirilor, al lucrurilor noi care au loc sau care vor avea loc. NASA, alături de companiile private, se straduieşte să împingă limitele explorării spaţiului spre viitor. Cosmosul începe să prezinte din nou interes pentru oamenii de rând, iar entuziasmul începe să crească din nou.

Adevărul: Ce părere aveţi despre programul „Space Shuttle” al NASA? (N.R Navetele Spaţiale folosite până în 2011) A fost un eşec sau un succes?

Rory Kennedy: „Părerea mea este că a fost un succes. Chiar dacă am avut parte de accidente în cazul Challenger şi Columbia, per total navetele spaţiale şi-au făcut treaba. A fost un lucru extraordinar să avem un vehicul care poate zbura atât pe Pământ cât şi în spaţiu, şi poate fi refolosit fără probleme. Să nu uităm că telescopul Hubble, cel responsabil pentru unele dintre cele mai mari descoperiri despre spaţiu, a fost urcat pe orbită cu ajutorul navetei spaţiale Discovery”.

Adecărul: Cine va castiga „cursa catre Marte”? O companie privată sau NASA? Ce fel de relaţie există aici, una de completare reciprocă sau una de concurenţă?

Rory Kennedy: „Am ajuns să vorbim despre mai multe companii private care fac multe lucruri bune pentru a împinge înainte industria spaţială. Vorbim despre SpaceX, care beneficiază de un contract cu NASA pentru aprovizionarea Staţiei Spaţiale Internaţionale, şi care va duce şi astronauţi acolo sus, în curând.

Nu sunt de părere că există o relaţie de concurenţă între public şi privat. Din contră, ajutorarea reciprocă este calea care trebuie urmată. Doar împreună se pot realiza lucruri cu adevărat importante, care să conteze. Nu ştiu cine va câştiga cursa către Marte, însă prima asolizare pe Planeta Roşie cred că va avea loc cândva după 2030”.

Adevărul: Cât de important a fost acel dicurs despre misiunea lunară, al unchiului dumneavoastră, preşedintele Kennedy, pe care l-a susţinut în 1962 în Cinncinatti, Ohio?

Rory Kennedy: „Am ascultat de foarte multe ori acea adresare a unchiului meu Jack şi pot spune că sunt mişcată şi inspirată de fiecare dată. A fost un discurs cu adevărat puternic, în adevăratul sens al cuvântului. Atunci când a spus „Alegem să mergem pe Lună nu pentru că e uşor, ci tocmai pentru că e greu”, a fost un moment important în istoria recentă a omenirii şi a Statelor Unite”.

Adevărul: Cât de multe lucruri aţi învăţat despre NASA lucrând la acest documentar? A fost diferit faţă de celelalte proiecte?

Rory Kennedy: „Am avut noroc să lucrez cu nişte oameni de o calitate deosebită, care m-au ajutat să creez acest documentar. A fost o experienţă nouă pentru mine, mai ales după documentarul ”Last Days in Vietnam” (N.R „Ultimele zile în Vietnam”), unul care a avut un foarte mare succes, fiind nominalizat şi la Premiile Oscar, în cadrul categoriei aferente. Pot spune că sunt pasionată de spaţiu, iar acest proiect a fost unul foarte interesant pentru mine”.