Fosila unui „dragon dansator“ are trăsături care arată deosebirea de păsări

O fosilă care a păstrat trăsăturile fine a unui mic dinozaur supranumit „dragonul care dansează”, care a trăit acum 120 de milioane de ani, este dovada că penele au crescut diferit pe dinozauri în comparaţie cu păsările, relatează CNN şi Reuters.

Dinozaurul din Cratacic, un văr mai în vârstă al Velaciraptor (de acum aproximativ 75 de milioane de ani), pe numele său ştiinţific Wulong bohaiensis ,care se traduce prin „dragonul dansator” din cauza posturii sale,e a fost un carnivor de statura unei ciori, dar de două ori mai lung, datorită cozii sale. El a trăit în apropierea lacurilor, spun cercetătorii.

În ciuda dimensiunilor sale şi feţei înguste avea o înfăţisare fioroasă, cu dinţi extrem de ascuţiţi şi gheare periculoase. Ca şi o pasăre avea oase mici şi uşoare şi nişte membre anterioare similare unor aripi. Totodată, pe picioarele sale se găseau pene.

Descoperită în provincia Liaoning din nord-estul Chinei, fosila e conservată în detalii fine: pe lângă un schelet complet s-au păstrat şi ţesuturi moi precum penele – penele de pe picioarele şi braţele lungi  fiind asemănătoare celor ale păsărilor, în timp ce restul corpului e acoperit de fire pufoase. Coada se termină în două pene lungi.

Concluziile studiului au fost publicate săptămâna trecută în jurnalul The Anatomical Record.

„Noul dinozaur are trăsături apropiate unei varietăţi incredibile de animale cu pene şi aripi, strâns înrudite cu păsările”, a spus Ashley Poust, cercetător la Muzeul de Istorie naturală din San Diego, autorul studiului.

„Studierea unor specimene precum acesta nu ne arată doar căile surprinzătoare ale vieţii străvechi, dar ne permite să testăm ipoteze în legătură cu modul în care au apărut în trecutul îndepărtat caracteristici importante ale păsărilor, precum zborul”, a spus aceasta care a precizat că nu e clar ce funcţii aveau penele, însă foarte probabil ajutau la reglarea temperaturii sau erau folosite pentru semnalizare.

Păsările au evoluat din dinozauri cu pene de dimensiuni reduse de acum aproximativ 150 de milioane de ani. Însă mulţi dinozauri cu pene nu zburau, cercetătorii căutând să înţeleagă diferenţele dintre penajul păsărilor şi cel al dinozaurilor.

Acest mic dinozaur avea aproximativ un an când a murit, după oasele sale, însă penele sale sunt similare celor ale unui exemplar adult. Acest din urmă fapt sugerează că penele creşteau repede, spre deosebire de cele ale păsărilor moderne care au nevoie de mai mult timp. Totodată, cercetătorii au descoperit că dinozaurul se afla încă în creştere.

Cercetătorii au aflat că păsările, Pterozaurii (reptile) şi dinozaurii cu trăsături similare păsărilor au împărţit un singur mediu din apropierea lacurilor. În aceeaşi perioadă îşi au originea şi primele plante cu flori.