Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

VIDEO Fizicienii urmăresc un eveniment unic, modul în care o gaură neagră funcţionează: „E un film extraordinar“

18 Aug 2013 18:19:16
Autor: Răzvan Băltăreţu
FOTO SpaceTimeTravel.org

Galaxia Calea Lactee, cea în care regăsim, are propria ei gaură neagră. Şi pentru că această gaură a fost într-o pauză în ultimii ani, acum a revenit şi oferă un spectacol cosmic astronomilor. Câţiva oameni de ştiinţă din Germania au început urmărirea găurii negre şi fac asta în timp ce aceasta se „hrăneşte“ cu un nor uriaş de gaz.

Din Garching, Germania, cercetătorii urmăresc un eveniment rar care se desfăşoară la circa 26.000 de ani-lumină de Terra. Ei surprind prin echipamentele lor o gaură neagră masivă în timp ce se întâlneşte cu un nor uriaş de gaz. Gaura neagră, în astfel de „confruntări“, câştigă mereu, dar evenimentul este mai important pentru oameni, nu pentru Univers, deoarece le permite fizicienilor şi astronomilor să urmărească modul în care o gaură neagră îşi foloseşte puterea gravitaţională masivă pentru a atrage şi consuma fragmente de materie interstelară, notează „The Wall Street Journal“.

„Părintele“ găurii negre este Stefan Gillessen, cercetător la Institutul „Max Planck“ pentru Fizică Extraterestră. El a descoperit acest eveniment în 2011. Gaura neagră din Calea Lactee atrage fragmente de materie interstelară de aproape un milion de ani, iar datorită stelelor care orbitează în apropiere de gaura neagră oamenii de ştiinţă au putut estima că puterea gravitaţională a acesteia este echivalentă cu cea a patru milioane de stele similare Soarelui. Norul de gaz măsoară aproximativ 60 de miliarde de kilometri în lungime.

„În astronomie sunt foarte rare ocaziile în care poţi surprinde astfel de evenimente“, a afirmat Andrea Ghez, astrofizicianul care studiază gaura neagră, împreună cu o echipă a sa, de la Universitatea din California. „Pur şi simplu nu ştim ce se va întâmpla“, a mai spus acesta. Ghez a avut şansa ca în 2006 să afirme identificarea evenimentului, dar l-a ignorat.

Cinci ani mai târziu, Gillessen a folosit un telescop din Chile pentru a observa stelele din jurul găurii negre. Studiind datele mai vechi, cercetătorul a descoperit un corp similar celui observat de Ghez. În ianuarie 2012, echipa de la „Max Planck“ şi-a publicat descoperirea în revista „Nature“. Cercetătorii au concluzionat că acel corp era un nor de gaz de origine necunoscută prins în câmpul gravitaţional al găurii negre.

Apoi, au folosit datele colectate Very Large Telescope (VLT), telescop finanţat de ţări din Europa şi situat la mare altitudine în deşertul Atacama din Chile, echipa lui Gillessen a concluzionat că partea din faţă a norului de gaz călătoreşte cu 500 de kilometri pe secundă mai repede decât partea din spate a norului. Deja 10% din nor a fost atras în partea îndepărtată a găurii negre.

Cercetătorii sunt entuziasmaţi cu privire la această descoperire şi acest spectacol cosmic, dar trebuie reţinut faptul că tot ceea ce se întâmplă acum, de fapt, s-a întâmplat în urmă cu mii de ani. Gaura neagră din galaxia noastră este la o distanţă de 26.000 de ani-lumină. Astfel, şi evenimentul pe care îl urmăresc fizicienii se derulează cu o întârziere de 26.000 de ani. „Ne regăsim în suburbiile galaxiei, astfel că filmul abia acum a ajuns la noi. Dar este un film extraordinar“, a afirmat Ghez.

Hai să discutăm pe pagina de Facebook a „Tech Adevărul“

Află mai multe despre evenimentele din Univers:

VIDEO Un nor interstelar masiv ar putea confirma existenţa găurilor negre din centrul galaxiei noastre

VIDEO Cum arăta Universul în urmă cu nouă miliarde de ani

Pământul „poluează“ spaţiul cu zeci de tone de plasmă zilnic

De ce interacţionează constant oamenii cu materia întunecată

costea petre
18.08.2013, 22:42:42

Aceasta stire este foarte interesanta, dar ceea ce scrie in articol este incomplet. Ma refer la faptul ca in articol scrie ca si in galaxia noastra exista o gaura neagra. Realitatea este ca sunt mai multe, dar in articol se vorbeste despre gaura neagra din centrul galaxiei. Celelalte gauri negre din galaxie sunt de dimensiuni mai mici, provenind din moartea cate unei stele masive, mai mare decat Soarele de cateva ori.

Răzvan Băltăreţu
19.08.2013, 07:49:33

costea petre, corect, dar de interes acum este aceasta, cea care beneficiază de toată atenția cercetătorilor din aceste două țări.

+1 (1 vot)