Hubble a găsit o galaxie care nu trebuia să existe

Cea mai veche galaxie din Univers. FOTO: io9.com

Telescopul Hubble a descoperit cea mai veche galaxie din Univers şi, totodată, cea mai mare. Aceasta are mai mult de zece miliarde de ani şi astronomii au spus că nici nu trebuia să existe.

Noua galaxie a fost denumită BX442 şi este considerată de către oamenii de ştiinţă drept o mare surpriză oferită de Univers, scrie site-ul io9.com. Aceasta este cea mai mare, este complet formată şi are o vârstă mai mare decât se anticipa că pot avea galaxiile aşa de bine structurate. „Nu am prevăzut existenţa unui astfel de obiect cosmic, pentru că era improbabilă formarea de astfel de galaxii în fazele timpurii ale Universului”, a declarat cercetătorul David Law de la Universitatea din Toronto.

Structura galaxiei BX442 este catalogată de specialişti drept o „construcţie supremă”, deoarece a atins cel mai înalt nivel de stabilizare. Astronomii au mai găsit galaxii vechi de câteva miliarde, dar majoritatea nu au o formă precisă, ci apar ca fiind în curs de formare. Aceasta a apărut, conform calculelor, la trei miliarde de ani după Big Bang.

Cercetătorii au şi o teorie care să explice cum a ajuns galaxia la stadiul de „construcţie supremă. Potrivit acesteia, în câmpul gravitaţional al acestei galaxii a intrat o alta, mai mică, dar care a ajutat în stabilizarea lui BX442. Această teorie e sprijinită şi de simulările desfăşurate la Universitatea din Arizona de către Charlotte Christenson.

Găsirea acestei galaxii este comparabilă, pentru astronomi, cu descoperirea la LHC din Geneva a bosonului Higgs. Acest tip de anomalii, dintre cele mai improbabile, ajută cercetătorii în a-şi stabiliza teoriile sau în a veni cu unele noi pentru a explica descoperirile. Stephen Hawking a pierdut un pariu pe această temă, pentru că nu a prevăzut găsirea „particulei lui Dumnezeu”.