Iarba de mare s-a adaptat pentru a strânge particulele de plastic depuse în mări şi oceane

Specia de iarbă de mare Posidonia oceanica se găseşte doar în Marea Mediterană FOTO Shutterstock

Iarba de mare din zonele de coastă pare că s-a adaptat la a capta particulele de plastic ajunse în mări şi oceane prin poluare, formând mici bile de fibră denumite „bile Neptun”, conform unui studiu publicat în Scientific Reports.

Plantele subacvatice de adâncime mică ar colecta aproape 900 de milioane de obiecte de plastic pe an doar în Marea Mediterană, arată un studiu al cercetătorilor spanioli, potrivit Digi 24, care citează The Guardian.

„Arătăm că resturile de plastic care se depun pe fundul mărilor părăsesc mediul marin prin ajungerea la mal a ierbii de mare”, spune Anna Sanchez-Vidal, biolog marin la Universitatea din Barcelona.

Felul în care acţionează algele este o purificare continuă a resturilor de plastic din mare, a adăugat ea.

Iarba de mare creşte peste tot, din Arctica şi până în zonele tropicale, iar majoritatea speciilor au frunze lungi, asemănătoare ierbii de uscat, care formează vaste „pajişti” marine. Există 70 de specii de iarbă de mare. Iniţial plante uscate au recolonizat oceanul pe o perioadă cuprinsă  între 80  şi 100 de milioane de ani.

Cercetătorii de la Universitatea din Barcelona au studiat noua funcţie a algei prin analiza speciei Posidonia oceanica, care se găseşte doar  în Marea Mediterană. Ei au numărat cantitatea de particule de plastic prinsă în bilele de iarbă de mare eşuate pe plajă, în Mallorca, o zonă unde creşte pe suprafeţe mari.

seagrass neptune balls foto MARTA VENY / UNIVERSITY OF BARCELONA / AFP

Biluţe de iarbă de mare eşuate pe plajele din Mallorca FOTO MARTA VENY / UNIVERSITY OF BARCELONA / AFP

Resturi de plastic au fost găsite în jumătate dintre eşantioane mai mici – 600 de particule la fiecare kilogram de alge. În bilele de iarbă de mare mai mari, densitatea plasticului a crescut la 1500 de particule per kilogram, scrie Digi 24, care citează The Guardian.

Algele au mai multe funcţii vitale în îmbunătăţirea calităţii apei pentru sute de specii de peşti. Iarba de mare, care creşte în ape mici, previne eroziunea malurilor şi micşorează impactul furtunilor puternice.