Idei din filmele SF devenite realitate în 2012

Anul acesta a fost făcut primul pas către teleportarea practicată în Star Trek FOTO wired.com

Viziunile scriitorilor de literatură science fiction trec prin laboratoarele oamenilor de ştiinţă şi devin, din când în când, realitate. Deşi R. Daneel Olivaw, cel mai faimos robot pozitronic al lui Isaac Asimov, nu aşteaptă încă metroul împreună cu oamenii, roboţii umanoizi sunt deja o prezenţă din ce în ce mai frecventă în laboratoarele de cercetare.

Există însă tehnologii inventate de scriitori cu jumătate de secol în urmă care sunt azi perfecţionate şi folosite. Primul zbor cosmic privat sau ochelarii-calculator sunt doar câteva dintre tehnologiile futuriste devenite realitate anul acesta.

·         Cyborgii sunt printre noi

Termenul „cyborg” îi aparţine lui Manfred E. Clynes, care scria despre organismele parţial robot, parţial biologice, într-un articol publicat în „Astronautics” în anul 1960. De atunci, personajele cu membre bionice au devenit o prezenţă comună în science fiction. Specia de borgi din „Star Trek” şi Darth Vader sunt doar două dintre cele mai cunoscute exemple.

Tehnologia a devenit realitate anul acesta, în premieră: o femeie paralizată a putut să-şi controleze un membru robotizat şi să se hrănească singură, transmiţând toate comenzile direct de la sursă, prin impulsuri din creier. Este posibilă acum realizarea unei interfeţe între creier şi computer suficient de performantă încât să permită acţiuni coerente ale componentelor robotizate.

Deşi membrele bionice nu seamănă încă deloc cu cele ficţionale, tehnologia de conectare prin electrozi externi implantaţi în craniu nu mai este scenariu de film, ci realitate.

·         Teleportarea cuantică şi comunicarea

Deşi teleportarea obiectelor nu este încă posibilă întocmai ca în „Star Trek”, primul pas a fost făcut anul acesta, cu transportarea fotonilor dintr-un loc în altul realizată intantaneu. Transportarea cuantică este în lucru în laboratoarele de specialitate de mult timp, însă distanţele parcurse au fost de doar câţiva metri, scrie mashable.com. recordul de distaţă stabilit în 2012 este de 143 de kilometri.

Pe lângă teleportare, oamenii de ştiinţă au construit şi internetul cuantic. Deşi abia la început, teleportarea fotonilor ar permite realizarea comunicării infailibile la atacuri informatice de orice fel.

·         Prevenirea bolilor genetice

Ingineria genetică de construire a omului superior este o temă preferată a multor autori de literatură science fiction. Chiar înainte de a se descoperi ADN-ul, Aldous Huxley scria despre acest procedeu în „Brave New World”, încă din 1931. Fimul „Gattaca” este un exemplu mai recent în care oamenii ar fi ajuns la performanţa de a înlătura defectele genetice.

Scenariul s-a materializat anul acesta în ceea ce priveşte bolile mitocondrice. Aproximativ unul din 200 de oameni se naşte cu o afecţiune a mitocondriilor, „fabricile” de energie ale celulelor.

Avem două tipuri de ADN în corpul nostru – ADN-ul nuclear, aflat în nucleu şi ADN-ul mitocondrial, aflat în mitocondrie. Cercetătorii au reuşit pentru prima dată transferul de ADN nuclear dintr-o celulă reproducătoare la alta. Nucleii celulelor au fost transplantaţi, lăsând în urmă ADN-ul mitocondric, care trece de la mamă la copil. Bolile mitocondrice ar putea fi astfel vindecate înainte de naşterea copiilor.

Deşi tehnica nu poate vindeca boli ca sindromul Down, care implică ADN-ul nucleului, este totuşi prima dovadă că modificarea genomului uman nu este doar posibilă, ci chiar se întâmplă deja.

·         Translatorul universal

În majoritatea întâlnirilor de gradul trei, speciile extraterestre ficţionale vorbesc perfect limba engleză. Echipajul de la bordul navei Enterprise nu pare să aibă vreodată nevoie de dicţionare intergalactice. Trilogia „Marte” din anii 1990 aminteşte de unul, însă autorul cărţilor, Kim Stanley Robinson, nu credea că acestae vor apărea până la sfârşitul secolului XXI.

Deşi nu permite conversaţii cu extratereştrii, translatorul pus la punct anul acesta a ajuns pe multe dispozitive, chiar şi unul care folosesşte propria voce a utilizatorului. Majoritatea acestor aplicaţii necesită conexiunea la internet.

·         Ochelarii-calculator

Pasionaţii de literatură science fiction care au citit romanul „Accelerando” al lui Charles Stross  ar fi putut anticipa realitatea augumentată şi ochelarii Google încă din 2005, când a fost publicată cartea.

·         Zborul în spaţiu al unei companii private

În cel mai recent film al părintelui seriei „Alien”, Ridley Scott, călătoria în spaţiu este una finanţată privat. Nu doar nava din scenariul lui „Prometeu” s-a lansat de pe Pământ în 2012, aceasta s-a întâmplat şi în realitate. SpaceX a plecat în prima călătorie privată către Staţia Spaţială Internaţională, dintr-o serie de 12 planificate.