Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Jupiter, un „lunetist” spaţial: planeta ar trimite comete către Pământ, în loc să le oprească

10 Jan 2020 15:07:57
Autor: Andrei Brînduşescu

Până acum, se credea că gigantul din sistemul nostru solar proteja Pământul de cometele şi asteroizii care l-ar fi pus în pericol, însă o nouă cercetare arată că situaţia ar fi, de fapt, mai complicată decât credeam.

Datorită masei sale uriaşe, se crede că Jupiter acţionează ca un fel de scut spaţial care atrage sau redirecţionează toate resturile rămase de la formarea sistemului nostru solar. Însă, în ultimele două decenii, această teorie a început să piardă adepţi.

Unul din criticii săi, Kevin Grazier, fost membru al NASA, a încercat să demonstreze contrariul: că Jupiter este de fapt un soi de ”lunetist” în sistemul solar, care redirecţionează obiectele periculoase către planetele telurice, precum Pământul.

Ultimele studii ale lui Grazier au fost publicate în 2018 în Astronomical Journal şi 2019 în Monthly Notices, analizând modalităţile în care obiectele din afara sistemului solar sunt afectate de Jupiter, Saturn, Neptun şi Uranus, precum şi felul în care câteva corpuri spaţiale au fost transformate de Jupiter în comete cu un potenţial deosebit de periculos.

”Nu aş spune că teoria conform căreia Jupiter este un scut se află în pericol - aş spune că a fost complet infirmată” a spus Grazier, întrebat despre efectul studiilor sale de către cei de la Gizmodo. ”Simulările noastre arată că este la fel de probabil ca Jupiter să trimită comete către Pământ precum să le îndepărteze de acesta”.

Studiile lui Grazier arată cum centaurii, corpuri mici din sistemul solar care se află în apropiere de Jupiter şi Neptun, sunt transformaţi de Jupiter în comete potenţial periculoase pentru planeta noastră. Practic, orbitele centaurilor evoluează sub influenţa planetelor din apropierea lor, care le redirecţionează către orbite aleatorii. Dintre aceste planete, cea mai importantă este, evident, Jupiter.

Faptul că Jupiter acţionează şi ca un scut este însă întărit de astronomi de la Universitatea din Queensland şi laboratoarele NASA. Jonti Horner, unul dintre cei care ia apărarea gigantului gazos din sistemul nostru spune că este incontestabil faptul că ”Jupiter opreşte lucruri care ameninţă Pămîntul şi le îndepărtează, eliberând spaţiul din apropierea planetei noastre”.

”Pentru a vedea care efect este mai important - şi a determina dacă Jupiter este un prieten sau un inamic - avem nevoie de examinări îndelungate” a încheiat Horner.

foarte atent
10.01.2020, 16:34:03

nu mai aveti nevoie de nimic indelungat...e clar ca obiectele sunt dirijate diferit functie de masa lor ! ce o fi asa de greu de priceput !? deci , Jupiter nu aplica o functie liniara obiectelor ! ramane doar de determinat alura functiei ! hai, ca aveti calculatoare puternice !

Realist
10.01.2020, 18:08:48

Nu trebuie sa fii vreun savant sa-ti dai seama ca unele corpuri cazute in "plasa" gravitationala a lui Jupiter pot fi directionate si spre Terra, dar in mod cert acestea sunt mult mai putine decat cele "absorbite" si cele trimise pe alte traiectorii. Deci net, Jupiter ramane un paznic.

Mihai Popescu
10.01.2020, 18:09:02

Nu am crezut ca Jupiter este asa de porc !

rica venturiano studinte-n drept si publicist
10.01.2020, 21:06:17

buna ar fi o cometa in timpurile astea. S o luam de la zero

Bibi Loi
11.01.2020, 11:21:13

Pana la urma se dovedeste ca "oamenii de stiinta" mai mult isi dau cu presupusul decat sa inteleaga fenomenele din Univers. Ce era bun ieri devine nociv azi si invers.

0 (2 voturi)