Licuricii ar putea fi pe cale de dispariţie. Care sunt motivele

Un studiu arată că 41% dintre speciile de insecte ar putea fi pe cale de dispariţie, printre acestea numărându-se şi licuricii.

Folosirea pesticidelor, a luminii artificiale şi pierderea habitatului sunt printre cele mai mari pericole pentru cele aproape 2000 de specii de licurici din întreaga lume. Aceasta a fost principala concluzie a unui studiu publicat în jurnalul Bioscience şi realizat de Sara Lewis, o profesoară de biologie de la universitatea Tufts.

Un exemplu oferit de Lewis este cel al licuriciului malaezian, care are nevoie de mangrove şi de plantele care se dezvoltă în interiorul acestora pentru a se reproduce. Zonele în care se aflau mangrovele au fost însă înlocuite cu plantaţii de ulei de palmier şi ferme de acvacultură.

Poluarea luminoasă, un pericol constant

De asemenea, licuricii sunt extrem de afectaţi de lumina artificială folosită în timpul nopţii. Aceasta este împărţită în două categorii: cea directă, produsă de semnele iluminate pe timp de noapte şi aşa-numita ”skyglow”, adică lumina care este răspândită în jurul centrelor urbane şi care poate fi, în unele cazuri, mai strălucitoare decât luna plină.

”Pe lângă faptul că distruge bioritmul natural al animalelor - şi chiar şi pe al nostru -, poluarea luminoasă ameninţă ritualurile de împerechere ale licuricilor” spune Avalon Owens, co-autor al studiului, citat de CNN.

Asta pentru că licuricii se bazează pe bioluminiscenţă, care reprezintă producţia luminii de către organismele lor, pentru a descoperi şi atrage parteneri, iar surplusul de lumină artificială poate interveni în acest proces.

„Turismul licuricilor”

Un alt factor problematic este reprezentat de ”turismul licuricilor”, o activitate întreprinsă în locaţii din Japonia, Taiwan şi Malaezia, acolo unde turiştii se adună să observe micuţele insecte în habitatul lor natural. Pe măsură ce acest lucru a devenit din ce în ce mai popular însă, a început să afecteze insectele.

De exemplu, traficul de lângă râurile cu mangrove din Tailanda a afectat habitatul, iar speciile care nu pot zbura sunt strivite de turişti în Carolina de Nord şi Mexic. Autorii studiului spun că ar trebui formate reguli de conduită în zonele frecventate de turişti, pentru a proteja speciile de licurici: ”vrem ca aceştia să lumineze multe nopţi de-acum încolo”.