Mostrele aduse de pe Lună de sonda chineză Chang'e-5 sunt vechi de aproape 2 miliarde de ani. Ce minerale conţin

Foto Shutterstock

Mostrele aduse de pe Lună de sonda chineză Chang'e-5 au o vechime de aproape 2 miliarde de ani, a anunţat Administraţia Naţională Spaţială din China (CNSA), informează Xinhua.

Prima lucrare ştiinţifică referitoare la eşantioanele aduse de Chang'e-5, intitulată "Vârsta şi compoziţia bazalturilor tinere de pe Lună, evaluate din probele aduse înapoi de Chang'e-5", a fost publicată online, vineri, în jurnalul Science.

Lucrarea a fost semnată de cercetători de la Institutul de Geologie din cadrul Academiei de Ştiinţe Geologice din China şi alte instituţii internaţionale.

Potrivit cercetării, sonda chineză Chang'e-5 a atins solul selenar în regiunea Oceanus Procellarum, care găzduieşte concentraţii ridicate de elemente care generează căldura prin descompunere radioactivă de lungă durată şi care ar fi putut susţine o activitate magmatică prelungită pe faţa apropiată a Lunii.

Datele orbitale indică faptul că lavele bazaltice din Oceanus Procellarum sunt cele mai tinere unităţi vulcanice de pe Lună. Sonda Chang'e-5 a colectat probe din aceste lave bazaltice selenare şi le-a adus pe Pământ, scrie Agerpres.

Oamenii de ştiinţă au analizat două fragmente din eşantioanele aduse de Chang'e-5 şi au identificat minerale comune în bazaltele selenare, cum ar fi clinopiroxen, plagioclază, olivină şi ilmenit, existând şi cantităţi mici de cuarţ şi cristobalit.

Studiul a dovedit că în urmă cu 1,96 miliarde de ani exista încă activitate magmatică pe Lună, oferind dovezi esenţiale pentru studiul evoluţiei satelitului natural al Terrei, a precizat CNSA.

Momentul în care a încetat activitatea magmatică pe Lună este una dintre problemele majore din istoria sa evolutivă.

La 12 iulie 2021, China a livrat aproximativ 17 grame de eşantioane selenare aduse pe Pământ de sonda Chang'e-5 către 13 instituţii care au depus cereri la Centrul pentru explorare selenară şi spaţială al CNSA pentru a utiliza probele în scopuri de ştiinţifice.

Sonda Chang'e-5, cuprinzând un orbitator, un modul de aselenizare, un modul de ascensiune şi o capsulă de retur, a fost lansată pe 24 noiembrie 2020. Capsula de retur a aterizat în regiunea autonomă Mongolia Interioară din nordul Chinei pe 17 decembrie, cu aproximativ 1.731 grame de eşantioane selenare.