Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

Mostrele aduse de pe Lună de sonda chineză Chang'e-5 sunt vechi de aproape 2 miliarde de ani. Ce minerale conţin

9 Oct 2021 10:47:22
Autor: Afrodita Cicovschi
Foto Shutterstock

Mostrele aduse de pe Lună de sonda chineză Chang'e-5 au o vechime de aproape 2 miliarde de ani, a anunţat Administraţia Naţională Spaţială din China (CNSA), informează Xinhua.

Prima lucrare ştiinţifică referitoare la eşantioanele aduse de Chang'e-5, intitulată "Vârsta şi compoziţia bazalturilor tinere de pe Lună, evaluate din probele aduse înapoi de Chang'e-5", a fost publicată online, vineri, în jurnalul Science.

Lucrarea a fost semnată de cercetători de la Institutul de Geologie din cadrul Academiei de Ştiinţe Geologice din China şi alte instituţii internaţionale.

Potrivit cercetării, sonda chineză Chang'e-5 a atins solul selenar în regiunea Oceanus Procellarum, care găzduieşte concentraţii ridicate de elemente care generează căldura prin descompunere radioactivă de lungă durată şi care ar fi putut susţine o activitate magmatică prelungită pe faţa apropiată a Lunii.

Datele orbitale indică faptul că lavele bazaltice din Oceanus Procellarum sunt cele mai tinere unităţi vulcanice de pe Lună. Sonda Chang'e-5 a colectat probe din aceste lave bazaltice selenare şi le-a adus pe Pământ, scrie Agerpres.

Oamenii de ştiinţă au analizat două fragmente din eşantioanele aduse de Chang'e-5 şi au identificat minerale comune în bazaltele selenare, cum ar fi clinopiroxen, plagioclază, olivină şi ilmenit, existând şi cantităţi mici de cuarţ şi cristobalit.

Studiul a dovedit că în urmă cu 1,96 miliarde de ani exista încă activitate magmatică pe Lună, oferind dovezi esenţiale pentru studiul evoluţiei satelitului natural al Terrei, a precizat CNSA.

Momentul în care a încetat activitatea magmatică pe Lună este una dintre problemele majore din istoria sa evolutivă.

La 12 iulie 2021, China a livrat aproximativ 17 grame de eşantioane selenare aduse pe Pământ de sonda Chang'e-5 către 13 instituţii care au depus cereri la Centrul pentru explorare selenară şi spaţială al CNSA pentru a utiliza probele în scopuri de ştiinţifice.

Sonda Chang'e-5, cuprinzând un orbitator, un modul de aselenizare, un modul de ascensiune şi o capsulă de retur, a fost lansată pe 24 noiembrie 2020. Capsula de retur a aterizat în regiunea autonomă Mongolia Interioară din nordul Chinei pe 17 decembrie, cu aproximativ 1.731 grame de eşantioane selenare.

9.10.2021, 15:04:46

]n 1970 sau 71 a fost expus la Buc. un fragment de rocă lunară adus de misiunea Apollo 11 !

Radu Mircea
9.10.2021, 16:21:56

Mostrele au doua miliare ani. Mai sa fie .ASTIA CALCULEAZA PROBABIL CU TESTERUL COVID. Vrajeala de doi bani. O asemenea vechime,nici macar la ,,probabil,, nu se incadreaza.

-8 (8 voturi)
9.10.2021, 17:31:45

Știința înseamnă cunoaștere,cunoașterea înseamnă cercetare,caută și o să afli cum au determinat oamenii de știință vechimea !

a4
9.10.2021, 18:22:38

Radule nu poti sa fii asa tantalau.....................se bazeaza pe masurarea cantitatiide izotopi de zirconiu si plumb este o metoda standard de masurare a timpilor desigur cu erorile necesare.

-8 (10 voturi)
9.10.2021, 18:39:14

Mai cercetează,nu are legătură cu metoda de măsurare standard,află mai întâi ce este Luna !