NASA a creat o simulare care arată ce se întâmplă cu stelele care se apropie de o gaură neagră

FOTO Shutterstock

Într-o serie de simulări, o echipă de astrofizicieni ”a aruncat" o grămadă de stele într-o gaură negră şi a înregistrat ce se întâmplă.

Când o stea se aventurează prea aproape de o gaură neagră, lucrurile devin violente destul de repede.

În simulările realizate pe un supercomputer, opt stele înconjoară o gaură neagră care are de 1 milion de ori masa Soarelui nostru. Pe măsură ce se apropie de aceasta, toate sunt întinse şi distorsionate de gravitaţia găurii negre.

Unele sunt complet transformate într-un flux lung de gaz, un fenomen cataclismic numit eveniment de perturbare a mareelor. Altele sunt doar parţial perturbate, păstrând o parte din masa lor şi revenind la forma lor normală după întâlnirea cu gaura neagră.

Aceste simulări, conduse de Taeho Ryu, membru al Institutului Max Planck pentru Astrofizică din Garching, Germania, sunt primele care combină efectele fizice ale teoriei generale a relativităţii a lui Einstein cu modele realiste ale densităţii stelare. Stelele virtuale variază de la aproximativ o zecime până la de 10 ori masa Soarelui.

Diferenţa dintre stelele care sunt distruse complet şi cele care rezistă nu este legată doar de masă. În schimb, supravieţuirea depinde mai mult de densitatea stelei.

Rezultatele simulărilor vor ajuta astronomii să estimeze cât de des apar perturbări ale mareelor complete în univers şi îi vor ajuta să construiască imagini mai precise ale acestor evenimente cosmice.

Lucrarea care a inspirat simularea a fost publicată în Astrophysical Journal în 2020.