Ştiinţă

articolul anterior articolul urmator

NASA a făcut o comparaţie între doi fraţi gemeni pentru a vedea dacă timpul petrecut în spaţiu îmbătrâneşte corpul uman

12 Apr 2019 17:57:12
Autor: Andrei Brînduşescu
FOTO via Getty Images North America

Agenţia spaţială a urmărit schimbările care s-au produs în corpul lui Scott Kelly, care a petrecut aproape un an la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, comparându-l pe acesta cu fratele său geamăn, Mark Kelly, care s-a aflat în timpul misiunii pe Pământ.

Studiul celor de la NASA a descoperit că Scott a suferit numeroase schimbări fizice şi genetice după timpul petrecut în spaţiu, însă, odată ce acesta s-a întors pe Pământ, corpul său a început să revină la normal.

Cu toate acestea, câteva efecte negative din urma misiunii sunt încă prezente în corpul său, evidenţiind dificultatea călătoriilor lungi în spaţiu pentru corpul uman.

La nivel genetic, cercetătorii au analizat lungimea telomerilor lui Scott Kelly. Aceştia sunt o regiune de ADN repetitiv, situat la capătul fiecărui cromozom liniar, care se scurtează pe măsură ce o persoană înaintează în vârstă. Pe durata şederii sale în spaţiu însă, telomerii lui Kelly s-au alungit, lucru care i-a şocat pe oamenii de ştiinţă.

Mai mult, odată ce Kelly a revenit pe Pământ, telomerii săi s-au micşorat până sub nivelul la care se aflau înainte de începerea misiunii.

Mark Kelly în stanga şi Scotti în dreapta FOTO NASA

Scurtarea telomerilor este de obicei asociată cu îmbătrânirea sau diverse boli.

Schimbări au apărut şi la nivel fizic şi psihic. După un an în spaţiu, prezbitismul lui Scott Kelly s-a accentuat, în timp ce artera carotidă şi retina sa au trecut printr-un proces de îngroşare, un lucru comun în timpul zborului în spaţiu.

Abilităţile cognitive ale lui Scott Kelly au scăzut şi ele, o schimbare care încă persista şi la 6 luni după revenirea din spaţiu. Niciuna dintre aceste schimbări nu a fost total ireversibilă, deşi ADN-ul lui Kelly a fost deteriorat într-o oarecare măsură după timpul petrecut pe Staţia Spaţială.

Oamenii de ştiinţă consideră că studiul oferă mai multe detalii despre felul în care corpul uman se adaptează la zborul în spaţiu şi îşi revine în urma acestuia. ”Studiul gemenilor a demonstrat la nivel molecular rezistenţa şi vigoarea cu care corpul unei persoane s-a adaptat la mediul spaţial”, a spus Jenn Fogarty, şeful Programului de Cercetare Umană al celor de la NASA, citat de site-ul engadget.

Realist
12.04.2019, 18:34:47

Andrei, trantind acel titlu, esti in eroare ! NU este vorba de testarea "paradoxului gemenilor" (TRR, autor initial Paul Langevin), in care geamanul ramas imbatraneste mai repede decat cel lansat in spatiu - caci diferenta temporala dintre ei este INFIMA (actualele viteze atinse de vehiculele spatiale, cu tot cu viteza de rotatie a Terrei, sunt extrem de mici fata de viteza luminii, nu pot produce efecte relativiste semnificative). In acest caz, pur si simplu sunt inventariate efectele spatiului cosmic asupra calatorilor spatiali - avand in vedere etalonul geaman ramas pe Pamant !

Nimeni
14.04.2019, 03:03:29

omu nu spune n titlu ce visezi tu asta daca nu l au schimbat

geek-a-contra
14.04.2019, 10:04:33

"asta daca nu l au schimbat..." asta este exact motivul ptr care pun citatul impreuna cu "Citeste mai mult: adev.ro/...."

Galeriu Crestinu
12.04.2019, 23:27:29

...si doctor Mengele facea experiente dintr-astea pe gemeni....

-9 (9 voturi)
Pyrhante
14.04.2019, 02:24:18

Crezi că NASA experimentează cu forța pe gemenii din articol? ce comparații de cre(ș)tin.