NASA va studia vremea solară în cadrul a două noi misiuni

FOTO via NASA

Agenţia Spaţială are două noi misiuni care au ca scop oferirea unei înţelegeri mai bune a felului în care Soarele acţionează asupra vremii extreme din spaţiu.

Vânturile solare nu sunt un pericol pentru oamenii de pe Pământ, însă pot crea probleme astronauţilor şi navelor spaţiale. Astfel, pentru a înţelege mai bine aceste fenomene, NASA va lansa două misiuni, denumite PUNCH şi TRACERS.

Misiunea PUNCH va fi alcătuită din patru sateliţi în formă de valiză care vor urmări vântul solar în momentul în care acesta părăseşte suprafaţa Soarelui.

Cea de-a doua misiune, TRACERS, va folosi două nave spaţiale pentru a studia felul în care câmpurile magnetice din jurul Pământului interacţionează cu Soarele.

Furtunile solare au creat fascinaţie şi paranoia printre oameni pentru decenii, începând cu erupţia solară din 1859, denumită ”Evenimentul Carrington”, după astronomul britanic Richard Carrington, prima persoană care a realizat legătura dintre activitatea solară şi problemele geomagnetice de pe Pământ. Explozia a avariat atunci sistemele de telegraf din întreaga lume, iar oamenii de ştiinţă cred că repetarea unui astfel de eveniment ar avea efecte dezastruoase asupra dispozitivelor electrice în ziua de azi.

La o scară mai mică, furtunile solare pot afecta activitatea sateliţilor şi a unor tehnologii prezente pe Pământ. NASA şi Agenţia Spaţială Europeană au anunţat la începutul acestei luni că lucrează împreună pentru crearea unui sistem de previziuni meteorologice pentru viitoarele furtuni solare.

NASA a studiat de-a lungul anilor fenomenele misterioase care se petrec în jurul soarelui, însă speră să obţină noi informaţii cu ajutorul lui PUNCH şi TRACERS. Cele două misiuni vor fi lansate în acelaşi timp, cu aceeaşi rachetă, separându-se în momentul în care vor părăsi atmosfera Pământului. Lansarea va avea loc în august 2022.