Nivelul de oxigen de pe Marte are parte de creşteri bruşte, iar oamenii de ştiinţă nu au o explicaţie

Date oferite de roverul Curiosity arată că nivelul de oxigen de pe Marte are creşteri semnificative în anumite perioade ale anului, însă oamenii de ştiinţă nu pot determina motivul acestor fluctuaţii.

Deşi Marte nu poate susţine viaţa umană în forma sa actuală, în atmosfera planetei se poate găsi oxigen, într-o cantitate extrem de limitată.

Mai exact, 0,16% din atmosfera marţiană reprezintă oxigen molecular. În mare parte, acesta este format din dioxid de carbon (95%), însă conţine şi nitrogen molecular (2,6%), argon (1,9%) şi monoxid de carbon (0,06%).

Curiosity a analizat nivelul de molecule gazoase din atmosferă cu ajutorul unui instrument special, denumit SAM (Sample Analysis at Mars), încă de când a aterizat pe Planeta Roşie, în urmă cu 6 ani. Această analiză a oferit oamenilor de ştiinţă un total de 3 ani marţieni de date, care diferă cu fiecare anotimp, iar surpriza a apărut atunci când aceştia au verificat nivelul de oxigen.

La fel ca pe Pământ, atmosfera marţiană suferă modificări ca urmare a presiunii aerului. De exemplu, în timpul iernii marţiene, dioxidul de carbon îngheaţă deasupra polilor planetei, astfel că presiunea aerului scade. Opusul acestui lucru se întâmplă în sezoanele de primăvară şi vară, atunci când dioxidul de carbon se evaporă din nou.

Nivelul de oxigen din atmosfera marţiană a crescut cu până la 30%

Oamenii de ştiinţă se aşteptau să observe o schimbare previzibilă şi consistentă pentru fiecare din gazele inventariate de Curiosity, şi exact acesta a fost cazul nitrogenului şi argonului. Însă, din motive necunoscute, nivelul de oxigen din atmosfera marţiană în perioada de primăvară şi vară a crescut cu până la 30%, pentru ca în timpul toamnei să scadă din nou la valorile aşteptate.

Imagine indisponibilă

”Acest lucru a fost repetat în fiecare primăvară” spune Lonnie Shektman, un cercetător NASA de la Centrul Spaţial Goddard, ”deşi cantitatea de oxigen din atmosferă varia, arătând că ceva îl produce şi apoi îl ia înapoi”.

Oamenii de ştiinţă ai agenţiei spaţiale au încercat să dezvolte câteva teorii care să explice această anomalie şi au descoperit că ar putea exista o legătură între nivelul de metan şi cel de oxigen din atmosfera marţiană.

”Faptul că acest comportament al oxigenului nu este perfect repetabil în fiecare anotimp ne face să credem că nu este o problemă legată de dinamica atmosferei” spune Melissa Trainer, cercetătoare la Goddard şi cea care coordonează noul studiu. ”Trebuie să fie vorba de o sursă chimică sau vreun rezervor pe care nu l-am descoperit încă”.

Din nefericire, Curiosity nu are instrumente care să ajute oamenii de ştiinţă să afle dacă aceste fluctuaţii în nivelul de oxigen provin din surse geologice sau biologice. Fără acestea, tot ce poate face echipa de cercetători este să elaboreze teorii cu privire la cauza principală a descoperirilor lor.