O maimuţă „hibridă” a fost descoperită  în Borneo. Oamenii de ştiinţă: Este tragic. Sper ca oamenii să înceapă să vorbească despre ea

Maimuţa hibrid şi puiul ei (centru), alături de părinţii ei, maimuţa proboscis (dreapta) şi langurul argintiu (stanga) Foto: Twitter/ Discovered This Week

O maimuţă ce pare să fie o combinaţie a două specii diferite, care concurează de fapt pentru spaţiul forestier, observată într-o pădure tropicală de lângă râul Kinabatangan din Borneo, Malaezia,  i-a uimit pe oamenii de ştiinţă.  Ea a fost văzută iniţial în 2017, iar acum are şi un pui.

„Maimuţa misterioasă” a fost observată iniţial în 2017, iar imaginile cu specimenul au început să circule  în mediul online, dar pandemia a împiedicat cercetătorii să studieze mai mult cazul. În schimb, au analizat imaginile din 2017 şi altele mai noi din 2020, care arată că femela de atunci s-a dezvoltat complet şi chiar are un pui al ei, arată un nou studiu, potrivit Daily Star.

„Părea să alăpteze un pui”, a declarat coautorul studiului Nadine Ruppert, primatolog la Universiti Sains Malaysia (Universitatea de Ştiinţe din Malaezia), pentru Live Science. „Am fost cu toţii uimiţi, a fost uimitor”.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că maimuţa este probabil descendentul a două specii înrudite care împart acelaşi habitat; o maimuţă proboscis (Nasalis larvatus) şi un langur argintiu (Trachypithecus cristatus).

Oamenii de ştiinţă sunt atât de interesaţi de aceasta deoarece, chiar şi în cazul rar în care are loc încrucişarea între aceeaşi specie, aceasta nu produce de obicei descendenţi sănătoşi . În plus, speciile rezultate din încrucişare sunt de obicei similare şi aparţin aceluiaşi grup evolutiv, sau gen, pe care maimuţele proboscis şi languri argintii nu o fac.

„Am concluzionat din observaţiile făcute că masculii de proboscis se împerechează cu femele de languri de argint în zonă şi că există grupuri mixte în care femelele de maimuţe au grijă chiar şi de puii de languri de argint”, a spus Ruppert.

Masculii de proboscis s-ar putea folosi de faptul ca eu sunt mult mai mari pentru a elimina masculii langur şi a prelua grupurile de langur, a raportat Live Science.

Deşi e o încrucişare interesantă, Ruppert a spus că trebuie să existe o problemă de spaţiu prin pierderea habitatului, care creează nevoia sau oportunitatea ca cele două specii să se încrucişeze.

„Este tragic faptul că ambele specii se îngrămădesc acum în zonele înguste de pădure riverană rămase, înconjurate de plantaţii de palmieri de ulei, unde concurează pentru hrană şi oportunităţi de împerechere”, a spus Ruppert.

„Sper ca oamenii să înceapă să vorbească despre ea, nu ca despre o atracţie, ci ca despre un animal al zonei care trebuie protejat, şi împreună cu ea, şi de cele două specii ale ei părinte şi habitatul lor”.

Studiul a fost publicat pe 26 aprilie în Jurnalul Internaţional de Primatologie.